معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: در شرایط کنونی میزان بهره دهی در نژادهای بومی کشور حدود 70 درصد بوده که این رقم از نظر اقتصادی راندمان بسیار پایینی داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری نگهدار در نشست مدیران بخش کشاورزی استان افزود: با اجرای عملیات اصلاح نژادی با استفاده از اسپرم نژاد رومانف که یک نژاد چند قلوزاست، این عملکرد حدود 40 الی 50 درصد افزایش خواهد یافت، یعنی از 100 رأس میش مولد، به طور متوسط 120 بره متولد می شود.

وی تصریح کرد: فروردین ماه امسال، 620 رأس میش پس از سید گذاری و هورمون تراپی با استفاده از روش لاپاراسکوپی و بکارگیری اسپرم های نژادهای رومانف و سنگین وزن پاکستانی بر اساس برنامه و تقویم زمانی مشخص، تلقیح مصنوعی شدند که پس از طی دوران بارداری در هفته اخیر زایمان آنان شروع گردیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای قبل از تخم ریزی آفت برای پیشگیری و کاهش خسارت را الزامی دانست.

محمد اخوان تصریح کرد: از آنجایی که ماهیت آفت فوق از آفت قرنطینه ای به آفت همگانی تغییر نموده است، اطلاع رسانی کافی در خصوص ردیابی و روش های مناسب مبارزه از طریق برگزاری کلاس های آموزشی، ترویجی و ... ضروری است./س

برچسب ها: راندمان ، بومی ، دامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.