دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي ايذه گفت: با احداث جاده جديد در روستاي «چهار ده» و تخريب ميراث ملي فاجعه زيست محيطي رخ خواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ فرامرز خوشاب اظهار كرد: قرار است يك جاده در روستاي «چهار ده« احداث شود. اين جاده از كنار بناي تاريخي «قلعه مدرسه» رد مي‌شود و وارد منطقه تحت حفاظت محيط‌ زيست و منابع طبيعي مي‌شود. طول اين جاده 54 كيلومتر است.

وي افزود: اين منطقه حفاظت شده يكي از غني‌ترين، اصيل‌ترين و مهمترين مناطق تحت حفاظت در ايران است. علت با اهميت بودن اين منطقه پوشش جنگلي بلوط و ويژگي خاص جغرافيايي آن است.

خوشاب با اشاره به احداث اين جاده بيان كرد: احداث اين جاده سبب از بين بردن بخش زيادي از جنگل‌ خواهد شد. طي پيگيري‌هايي كه ما داشته‌ايم كارگران حدوداً 500 متر از جاده را در حال احداث و قطع درختان بودند كه با فشارهاي وارده از سوي ما و اداره منابع طبيعي ايذه و اداره كل منابع طبيعي استان خوزستان توانستيم به شكل موقت جلوي اين فاجعه در حال وقوع را بگيريم.

وي توضيح داد: ظاهرا توجيه مسؤولان مربوطه‌اي كه در صدد احداث اين جاده هستند احقاق حق و حقوق مردم و خدمت به مردم منطقه‌اي كه پشت سد كارون 3 هستند مي‌باشد.

او اضافه كرد: جاده‌ دسترسي كه سال 84 اين آقايان احداث كردند به منطقه‌اي رسيد كه ريزش داشت و حالا نياز به پل و تونل دارد اما آن‌ها حاضر نيستند هزينه مالي كنند تا قضيه از آن محل حل شود. به همين علت، از منابع ملي و ميراث طبيعي مايه مي‌گذارند تا هزينه خودشان پايين بيايد. مطمئناً اين موضوع قابل قبول نيست.

اين دوستداران ميراث فرهنگي بيان كرد: مديركل منابع طبيعي استان خوزستان و رييس اداره منابع طبيعي ايذه به شدت نسبت به احداث اين جاده مخالفت كردند و ما از پيگيري اين دوستان نهايت تشكر را داريم.

خوشاب ادامه داد: به كساني كه مي‌خواهند اين جاده را احداث كنند مي‌گوييم اگر مدعي خدمت به مردم هستيد راهش اين نيست و تخريب ميراث ملي كار درستي نمي‌باشد چراكه مردمي كه در اين منطقه زندگي مي‌كنند با قطع درختان و احداث جاده ديگر سوخت هم ندارند زيرا در اين منطقه گاز وجود ندارد و آن‌ها از راه هرس كردن اين درختان سوخت مورد نيازشان را به دست مي‌آورند.

او گفت: مصلحت و صلاح اين است جاده‌اي كه در گذشته احداث كرديد و نيمه تمام مانده را ادامه دهيد چراكه همين جاده اگر تكميل شود جاذبه گردشگري نيز ايجاد مي‌شود چون چشم‌انداز بسيار زيبايي دارد.
 
خوشاب اظهار كرد: اگر احداث جاده‌اي كه از ميان جنگل مي‌گذرد ادامه پيدا كند ما حتماً اين موضوع را به دفتر دادستاني كل كشور منعكس مي‌كنيم و اعلام خواهيم كرد كه شما مي‌خواهيد از اين طريق فقط با صرف هزينه كمتر و تخريب ميراث ملي كار خودتان را ساده‌تر كنيد كه نه تنها خدمت به خلق نيست بلكه خيانت است.

دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي ايذه گفت: ما از استاندار انتظار داريم اين قضيه را جدي بگيرد. درست است كه اينجا ايذه است اما ميراث ملي كشور در خطر است.

وي با اشاره به اين كه اين جنگل بسيار بكر است و از گذشته‌هاي بسيار دور به ارث رسيده توضيح داد: جاي ديگري چنين جنگلي وجود ندارد. بنابراين وظيفه ما نگه‌داري از آن است چراكه سود آن فقط و فقط به خود ما مي‌رسد./ز

برچسب ها: احداث ، جاده ، جنگلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.