تا پايان سال 2014 توالي ژنوم يک ميليون انسان در دسترس خواهد بود و پيش بيني مي شود که تا سال 2020 تمام افراد دنيا توالي dna خود را در دست داشته باشند.

منصور اميدي استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: توانمندي بشر در دسترسي به اطلاعات ژنتيکي شرايط ويژه و نيازهاي اخلاقي – اجتماعي خاصي را پيش روي علوم زيستي بخصوص علم ژنتيک قرار داده است.

وي گفت: در آينده نه چندان دور وقتي اطلاعات ژنتيکي ژنوم انسان در صفحه وب در دسترس قرار مي گيرد هر فرد قادر خواهد بود اطلاعات زيادي راجع به ژن هاي بيماري زا و راه هاي درماني احتمالي خود بدست آورده و حتي راجع به ازدواج و آينده فرزندان خود تصميم گيرد اما اين سوال مطرح است که چگونه اين اطلاعات در دسترس قرا خواهند گرفت؟ چه کسي امکان دسترسي به آنها را دارد؟ چگونه انسان در برابر آسيب هاي احتمالي ناشي از سوء استفاده از اين توالي ها ايمن خواهد بود؟

وي همچنين تصريح کرد: رسيدن به دنياي بدون بيماري و ايده آل ابزارهاي خطرناکي را ايجاد خواهند کرد که عدم کنترل اين تحقيقات ممکن است دستاوردهاي مخرب و ويرانگري براي بشريت در پي داشته باشد و دسترسي به اين اطلاعات مي تواند در موفقيت بسياري از موسسات همچون سازمان هاي بيمه، مراکز دولتي، دادگاه ها ، باشگاه هاي ورزشي نقش اساسي داشته باشد و در عين حال آثار زيانبار فردي و اجتماعي را در زندگي شخصي ايجاد کند.

اميدي اذعان داشت: آنچه حائز اهميت است اين است که بايد با آگاهي از چالش هاي عمده مطرح در آينده پژوهش هاي ژنتيک، آثار رواني و اجتماعي ناشي از فاش شدن اطلاعات ژنتيکي افراد مباحث اخلاقي را جدي تر از گذشته دنبال کنيم./ع2

برچسب ها: ژنوم ، میلیون ، علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.