تلالو رنگها و رقص نورها همزمان با برداشت آفتابگردان در دشتهای زرد و طلایی گلستان چشم هر بیننده و رهگذری را به خود خیره می کند، در این زمان مزارع استان به واقع ستاره باران شده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  کار برداشت محصول آفتابگردان از چندی پیش در هشت هزار هکتار از مزارع گلستان آغاز شد و این روزها گل های زرد رنگ آفتابگردان همانند ستاره ای در مزارع می درخشند.
 
در گلستان آفتابگردان آجیلی و روغنی کشت و پیش بینی می شود امسال حدود 11 هزار تن محصول در این استان تولید شود، کار برداشت آفتابگردان از شهریورماه در گلستان آغاز شد و تا پایان مهرماه ادامه دارد.
 
بیشتر مزارع آفتابگردان گلستان در مناطق شرقی از جمله مراوه تپه و کلاله وجود دارد و کشاورزان مراوه ای از چندی پیش برداشت محصول را از طبق های زردرنگ آفتابگردان شروع کرده اند.
 
سلیمان محمدی مدیر جهاد کشاورزی مراوه تپه در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: برداشت دانه های روغنی و آجیلی آفتابگردان در مراوه تپه آغاز شد.
 
وی سطح مزارع آفتابگردان شهرستان را دو هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: از این میزان 1500 هکتار مربوط به افتابگردان روغنی و بقیه آجیلی است.
 
 
وی پیش تولید محصول آفتابگردان در این شهرستان را دو هزار و 400 تن اعلام کرد و گفت: امسال نزولات آسمانی کم بود و عملکرد کشت نسبت به سال قبل پایان آمد.
 
وی با اشاره به نقش بذر نوع روغنی آفتابگردان گفت: در صورت حمایت و وارد شدن انواع بذر پر محصول روغنی، کاشت این نوع بذر در تولید روغن در داخل کشور کمک خواهد کرد.
 
حمایت از کارگاههای صنایع تبدیلی
 
محمدی افزود: قیمت بالای 50 درصدی نوع آجیلی این محصول، کشاورزان را به کاشت این محصول ترغیب می کند و درصورت مراجعه کشاورزان با این مدیریت و دریافت تسهیلات به منظور راه اندازی کارگاههای صنایع تبدیلی و بسته بندی، ضمن افزایش درآمد، ایجاد اشتغال بویژه مشاغل خانگی، از دلال بازی نیز جلوگیری خواهد شد.
 
رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز گفت: پیشروی برداشت این محصول کشاورزان شهرستان مراوه تپه در شرقی ترین نقطه گلستان هستند که به علت گرما و خشکی بیشتر هوا محصولشان رسیده و در حال برداشت است.
 
یدالله سهرابی افزود : در این شهرستان دو هزار هکتار مزرعه آفتابگردان داریم و پیش بینی می شود 2400 تن محصول تولید شود.
 
 
فرآوری محصول در چهار شرکت روغن کشی
 
وی اظهار داشت: سالانه در بیش از 8 هزار هکتار زمین کشاورزی در گلستان آفتابگردان کاشته و 11 هزار تن محصول تولید می شود و محصول تولیدی گلستان در چهار شرکت روغن کشی این استان فرآوری و تبدیل به روغن می شود.
 
کنجاله تخم آفتاب گردان هم که پس از روغن گیری باقی می ماند 10 تا 12 درصد مواد ازته دارد و خوراک خوبی برای دام هاست و از تخم آفتاب گردان روغن اشباع گرفته می شود که برای پخت و پز مناسب است .
 
آفتابگردان گیاهی یک ساله از خانواده گل ستاره ای ها است که تا حدود سه متر رشد می کند .
 
روغن آفتابگردان به دلیل داشتن مقدار زیادی اسید چرب غیر اشباع لینولئیک از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و کنجاله به دست آمده نیز بعد از روغن کشی به دلیل داشتن پروتئین بالا به عنوان مکمل در برنامه های غذایی طیور و دام مورد استفاده قرار می گیرد./ج1
برچسب ها: مزارع ، اشباع ، روغن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.