اهمیت برپایی نماز جمعه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت‌الاسلام تقوی مسئول شورای سیاست گذاری نماز جمعه و آيت‌الله صفايي بوشهری امام جمعه بوشهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگارا؛ اهمیت برپایی نماز جمعه دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت‌الاسلام تقوی مسئول شورای سیاست گذاری نماز جمعه و آيت‌الله صفايي بوشهری امام جمعه بوشهر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتداي اين برنامه حجت‌الاسلام تقوی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه اهمیت برپایی نماز جمعه در چیست و یا در ستاد برگزاری نماز جمعه و شورای سیاست گذاری امام جمعه چه اقداماتی را باید انجام دهد، گفت: نماز جمعه یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است به گونه ای که قبل از پیروزی انقلاب نماز جمعه به این شکل و سیاق نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته در بعضی از شهرها علما و مراجع نماز جمعه را واجب عینی می‌دانستند و خودشان نیز نماز را اقامه می کردند، افزود: تعداد بسیار قلیلی هم نیز در آن نماز شرکت می‌کردند بطوری که بازتابی نداشت زیرا امامان جمعه در فضایی نبودند که بتوانند به بیان مطالب سیاسی و جهانی بپردازند.
 
مسئول شورای سیاست گذاری نماز جمعه با اشاره به اینکه 5 ماه و چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی اولین حکم امامت امام جمعه تهران توسط امام خمینی (ره) به نام آیت‌الله طالقانی صادر شد، اظهار داشت: آیت‌الله طالقانی اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی بود.
 
حجت الاسلام تقوی با اشاره به اینکه از آن زمان به بعد نماز جمعه توسعه پیدا کرد، گفت: به اذن امام و با حکمی که از طرف دفتر امام ره صادر می‌شد؛ شهرهای کشور یکی پس از دیگری در آنجا نماز جمعه اقامه می‌شد.

وی با بیان اینکه پس از امام(ره) نماز جمعه زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شد، افزود: تا به امروز در 750 شهر نماز جمعه اقامه می‌شود و 140 شهر دیگر نیز در نوبت قرار دارند.

نماز جمعه از نهادهای وابسته به ولی امر مسلمین است

مسئول شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه با تأکید براینکه نهاد نماز جمعه از نهادهای وابسته به ولی امر و امامت امت است، خاطرنشان کرد: احکام نماز جمعه توسط ولی فقیه و یا شخص امام امت صادر می‌شود.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به انتخاب 7 نفر برای شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه ادامه داد: بنده مسئول شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه هستم.

وی با اشاره اینکه نهاد نماز جمعه وابسته به امامت امت است، بیان کرد: این نهاد از زیرمجموعه‌های رهبری است بطوری که ستاد مرکزی آن در تهران مستقر است و در استان‌ها نیز دفتری برای هماهنگی وجود دارد.

مسئول شورای سیاست گذاری نماز جمعه با اشاره به اینکه استان فارس بیشترین امام جمعه را دارد، افزود: در استان فارس نماز جمعه در بیش از 70 شهر اقامه می‌شود.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت برپایی نماز جمعه گفت: نماز جمعه از وظایف حاکم اسلامی است یعنی خطبه خواندن شأن و وظیفه اما مسلمین است پس باید گفت حاکمیتی محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه نماز جمعه از یک سو متصل به حاکمیت است، افزود: امام جمعه باید حکم برپایی و اقامه نماز را داشته باشد پس باید گفت حکم از سوی ولی امر مسلمین برای امام جمعه صادر می شود.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به اینکه نماز جمعه باید با جمع خوانده شود، گفت: نماز جمعه یکی از عباداتی است که به صورت فرادا نمی‌شود آن را خواند.
 
مسئول شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه با باین اینکه اهمیت نماز جمعه در مردمی بودن آن است ادامه داد: امام جمعه باید به تربیت جمعی بپردازد.  

نماز جمعه رسانه ای چهره به چهره است

وی خاطرنشان كرد: رسانه ملی یک بعد از نهاد رسانه‌ای و نماز جمعه هم نیز بعد دیگر از رسانه محسوب می‌شود به گونه‌ای که رسانه ملی در زمره رسانه‌های مدرن است و مطالبات را بر امواج سوار می‌کند اما نماز جمعه رسانه‌ای چهره به چهره و رودر روی با مردم است.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به اینکه در گذشته خطیب نقش رسانه‌ای را عمل می کرد، اظهار داشت: با وجود رسانه مدرن همچنان اهمیت نماز جمعه برسرجای خود باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه امری دینی و عمود دین محسوب می شود، گفت: اهمیت نماز جمعه در این است که از یک طرف به حاکمیت از طرف دیگر به مردم و از سوی دیگر به مسائل دینی و خدا مرتبط است.

مسئول شورای سیاست گذاری نماز جمعه با اشاره به اینکه در خطبه‌های نماز جمعه اخبار سیاسی به اطلاع مردم می رسد، خاطرنشان ساخت: عبادت با سیاست آمیخته است.  

وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی براینکه اهم مسائل موضوعاتی که در همایش ائمه جمعه برگزار شد چیست، گفت: در بیست و دومین گردهمایی ائمه جمعه بسیاری از مباحث مرتبط با نماز جمعه و امامات جماعت مطرح شد.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه در این گردهمایی ائمه جمعه رهنمودهای بسیار خوبی را دریافت کردند، افزود: ائمه جمعه می گویند که این حق ماست که هر از چندگاهی خدمت مقام معظم رهبری برسیم و از بیانات و رهنمودهای‌هایشان بهره و استفاده لازم را ببریم.

مسئول شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه با اشاره به اینکه در این گونه نشست‌های سراسری با مسئولان اجرایی کشور و مسئولین کلان نیز دیدار می کنیم، ادامه داد: در این دیدارها شرایط کشور را برای آقایان حضرات بیان می کنیم بگونه ای که در این مدت با رئیس جمهور رئیس قوه مقننه و قضاییه و رئیس مجلس دیدار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولین اجرایی کلان کشور توقعاتی را از ائمه جمعه دارند، اظهار داشت: ائمه جمعه در بستر‌سازی حوزه افکار عمومی و حوزه فرهنگ عمومی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

حجت الاسلام تقوی با اشاره به اینکه اگر مسئولان اجرایی این پشتوانه های فکری و ذهنی را نداشته باشند با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد، گفت: یکی از رسالت های نماز جمعه این است که به مسئولان اجرایی و دولت کمک می کند تا آنها بتوانند کارهای مردم را به خوبی پیش ببرند و خدماتشان را به مردم توسعه دهند.
 
مسئول شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه با اشاره به اینکه امامان جمعه از مسئولین اجرایی کشور خواسته های شخصی ندارند بلکه خواسته های آنها در راستای خدمت به مردم و تقویت ارزش های دینی اسلامی است، افزود: موضوع گردهمایی امسال سبک زندگی اسلامی است که در آن بیش از 100 مقاله از سوی امامان جمعه ارائه شده است که ما از ده مقاله به عنوان مقالات برتر در این گردهمایی استفاده خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه ما در این نشست‌ها ائمه جمعه موفق را معرفی می کنیم، خاطرنشان ساخت: امامان جمعه در این گردهمایی عوامل موفقیت خود را نیز مطرح می کنند تا از این طریق به انتقال تجربیات خود در مباحث مختلف بپردازند.

وی با اشاره به اینکه حضرات در مجموع با دست پر و با اطلاعات خوبی از این گردهمایی خارج می شوند، گفت: در طول سال نیازهای ائمه جمعه را جمع‌بندی می کنیم و براساس نیازها مسئولین اجرایی را در حوزه فرهنگی دعوت می کنیم تا اطلاعات لازم را در اختیار امامان جماعت بگذارند.
 
مسئول شورای سیاست گذاری نماز جمعه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توان از تریبون نماز جمعه سبک زندگی اسلامی را آموزش و فراگیر کنیم، گفت: سبک زندگی یعنی رفتاری که انسان برای خواسته خود در زندگی از خود نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وجود باوری در درون انسان افزود: این باورها و دیدگاه‌ها است که می تواند سبک زندگی انسان را تولید کند به گونه ای که هر فردی بازتاب تفکر و اندیشه اوست.

مسئول شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه با اشاره به اینکه نهاد نماز جمعه و تریبون آن یک تریبون دینی به حساب می آید که در آن آداب و احکام اسلامی بیان می شود گفت: در نماز جمعه مسائلی مطرح می شود که باورهای اسلامی در ذهن مردم شکل بگیرد بگونه ای که این باورها در دل خرد ریشه گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه نماز جمعه اعتقادها و باورها را تقویت می کند، ادامه داد: هرکسی که بخواهد زندگی سالمی داشته باشد باید تقوا را در کارهایش پیشه بگیرد.

وی با اشاره به اینکه امام جمعه باید در خطبه‌هایش مردم را به تقوا دعوت کند، ادامه داد: زن و مرد پیر و جوان همه باید تقوا را رعایت کنند.

نماز جمعه مرکز نشر تقوا است

مسئول شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه با تأکید براینکه نماز جمعه مرکز نشر تقوا است اضافه کرد: در نماز جمعه سعی می شود که با احکام دینی و تقویت اعتقادات مردم را به تقوا و موعظه فرادهیم و آنها زندگی را براساس باورهایی که ریشه در وحی دارد تنظیم کند.

وی با اشاره به اینکه مسلمانی که آداب و احکامی در زندگی خود پیاده می‌کند سبک زندگی اسلامی را در پیش می گیرد، گفت: اسلام مجموعه ای از باورها و اعتقادات و اخلاق است.

آيت اله صفايي بوشهری امام جمعه بوشهر در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر اینکه اگر بخواهیم فریضه نماز جمعه را از صدر اسلام تا به امروز مرور کنیم از کجا باید تاریخ را تورق کرد، گفت: تاریخ پیدایش نماز جمعه با آغازین روزهای تشکل حکومت به رهبری پیامبر اسلام در مدینه شروع می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه تمام تاریخ‌نگاران و پژوهشگران در واکاوی تاریخی خود اظهار داشته‌اند که یکی از کارهای آغازین رسول خدا بعد از تشکیل حکومت اسلامی اقامه نماز جمعه بود، اظهار داشت: اولین امام جمعه در تاریخ اسلام پیامبر گرامی است و صحابه گرامی آن حضرت نیز به عنوان آغازین افرادی بودند که نماز جمعه را برپا کردند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه از آن دوران نماز جمعه سرچشمه آسمانی شد، افزود: این اقدام پیامبر گرامی اسلام موجبات معراج انسان را در عرصه عبادت و بصیرت زایی و در عرصه معرفت دینی و سیاست اسلامی نیز فراهم کرد.

آيت‌الله صفايي بوشهری با اشاره به اینکه تاریخ نماز جمعه تاریخ پرفراز و نشیبی داشته‌ است، خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی ایران اسلام ناب محمدی را احیا کرد.

نماز جمعه با انقلاب اسلامی احیا شد

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه نماز جمعه با انقلاب اسلامی ایران احیا شد، ادامه داد: نماز جمعه یکی از نماز‌های بسیار موثر در همه ابعاد برای انقلاب اسلامی است.   

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه مهم‌ترین نکاتی که مقام معظم رهبری در دیدار با امامان جماعت داشتند چیست، گفت: مقام معظم رهبری مطالب مهمی را در حوزه نظری و در رابطه با جایگاه فقهی و به ویژه فقه حکومتی نماز جمعه بیان فرمودند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نیاز جامعه کنونی و بیداری اسلامی و نقش جهان اسلام در نماز جمعه خاطرنشان ساخت: ما از آغاز ظهور اسلام و حتی ظهور ادیان مختلف شاهد جبهه دین‌ستیزی و اسلام‌ستیز نیز بوده‌ایم به طوری که در جبهه اسلام پیامبر گرامی و در جبهه دین‌ستیز نیز جبهه استکباری قرار داشتند.  

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه نماز جمعه در حال حاضر در سرزمین های اسلامی صدای بیداری است، گفت: بخش عظیمی از حماسه‌های مردمی در سرزمین‌های اسلامی توسط نماز جمعه صورت می گیرد.  

آيت‌الله صفايي بوشهری با بيان اينكه بیداری اسلامی بعد از نماز جمعه آغاز شد، اظهار داشت: نماز جمعه و بیاناتی که در دو خطبه آن مطرح می‌شود، فضایی را به وجود می‌آورد که در آن ایمان تقوا اخلاق بصیرت و هوشمندی سیاسی شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نماز جمعه خورشید بیداری و بی‌غروب است، خاطرنشان ساخت: این خورشید نشأت گرفته از رهبری اسلامی و حمایت حضور مردم در صحنه نیز است.
 
امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه نماز جمعه در ایران اسلامی منشأ آثار بسیار زیادی است، گفت: ما در سرزمین‌های اروپایی هم مشاهده می‌کنیم که هرجا که نماز جمعه اقامه می‌شود جاذبه‌های معنوی این نماز و موجبات حرکت مردم را به سمت ایمان دینی و عدالت خواهی بیشتر را فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توان سبک زندگی دینی اسلامی را از طریق تریبون نماز جمعه در میان آحاد مختلف مردم نهادینه کرد، گفت: نماز جمعه باید در این عرصه پیشتاز و پیشگام باشد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: گفتگوی ، ویژه ، خبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار