رئیس اداره‌ي مخطوطات آستان قدس رضوي با اشاره به اين‌كه میکروفیلم‌ها به گواهي حلقه‌هاي به جا مانده از زمان قاجاريان به راحتی 200 سال عمر می‌کنند، افزود: از سال ۱388 که فرآیند دیجیتال‌سازي آغاز شد براي اطمينان بيشتر از نسخه‌هاي دیجیتال شده میکروفیلم نیز تهيه مي‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،فاضل هاشمی در خصوص نگهداری از نسخ خطی موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی افزود: فرآیند این مجموعه‌ ديرينه با استعانت به تجربه‌هاي كسب شده به شكلي دوسویه صورت می‌گیرد. به گونه‌اي كه تمامی میکروفیلم‌های به جاي مانده از گذشتگان، نسخه‌های به‌روز پشتیبان تبدیل مي‌شود.

وی اظهار كرد: تمام میکروفیلم‌هاي اين مجموعه به صورت حلقه‌هاي فشرده در آرشیوی با شرایط کاملا ویژه حفظ و نگهداری مي‌شود و پيش‌بيني مي‌كنيم با شرایطی که کتابخانه‌ مركزي آستان قدي رضوي برای نگهداری میکروفیلم‌ها میسر کرده است، این میکروفیلم‌ها حداقل هزار سال دوام خواهند آورد.

وي با بيان اين‌كه گرما و سرمای مناسب از شرايط مهم نگهداري نسخه‌هاي ميكروفيلمي و ديجيتال شده است، يادآور شد: براي حفاظت بهتر در برابر شرايط دما و نور، اين حلقه‌ها فشرده مي‌شوند و اين فرآيند قابليت ارتقاء آن‌ها را از 600 فریم به ۱400 فریم در يك حلقه را ممكن كرده است.

او هم‌چنين آماري را درباره‌ي نسخه‌هاي تبديل شده ارائه داد و گفت: حدود 48 هزار حلقه میکروفیلم برابر با 48 هزار نسخه‌ی خطی در این بخش موجود است که این تعداد با تبدیل به میکروفیلم‌های جدید به حدود ۱0 هزار نسخه کاهش می‌یابد.

رئیس اداره‌ي مخطوطات آستان قدس رضوي اضافه كرد: اداره‌ي مخطوطات كتابخانه ي مركزي آستان قدي رضوي در زمینه‌ی ارتباط با سایر کتابخانه‌ها و گنجینه‌های خطی با کتابخانه‌ی دبی، کتابخانه‌ی ملک تهران و کتابخانه‌هایی از هندوستان و ترکیه همكاري داشته است. ما در راستاي تكميل گنجينه‌ي نسخ خطي، نسخه‌هایی را به صورت میکروفیلم از اين طريق تهيه كرده‌ايم و در همين حوزه، عراق، هندوستان و پاکستان نیز برای بهره‌گیری از این نیرو و توان فوق‌العاده در کتابخانه‌های خود اعلام آمادگی کرده‌اند.

وي امكان حضور در مراكز فرهنگي براي تهيه‌ي ميكروفيلم از نسخه‌هاي موجود در ساير كتابخانه‌ها را ناشي از بركت جهان‌شمول و كريمانه‌ي حضرت رضا(ع) دانست و تصريح كرد: به لطف خداوند و با عنايت حضرت رضا(ع) توانسته‌ايم نسخه‌هاي خطي کتابخانه‌های شاه‌چراغ، وزیری یزد، ساری، هرندی کرمان، دانشگاه تهران، بیرجند، کرمانشاه و حتی کتابخانه‌ حوزه‌ی علمیه‌ی نواب، لار، شیراز و... را ديجيتال كرده و تصاوير آن‌ها را براي بهره‌مندي هرچه بيشتر محققان در اختيار اين كتابخانه‌ها قرار دهيم/س

برچسب ها: تصاویر ، دیجیتالی ، نسخ ، خطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.