كارشناس تربيتي تأكيد كرد: مديريت روابط عاطفي در خانواده بر اساس تفاهم و علاقه مشترک بنا نهاده شده و لازمه آن اين است که هر فرصتي را براي ابراز محبت و ايجاد همدلي غنيمت بشماريم.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهدحجت‌اسلام‌ و‌المسلمين داوودي‌نژاد در ويژه برنامه «پرسمان ديني» كه با موضوع «روابط عاطفي با همسر در آموزه‌هاي رضوي» با حضور عموم زائران در صحن جمهوري اسلامي حرم مطهر رضوي برگزار شد، گفت: زن و مرد هر مقدار شاداب‌تر و فعال‌تر شيوه‌هاي ابراز محبت را فرا بگيرند، مي‌توانند لحظات زندگي‌شان را با زيبايي بيشتري رقم بزنند.

وي افزود: البته برخي به جاي تکيه بر پيوندهاي عاطفي تلاش مي‌کنند از طريق خريد وسايل و ايجاد سطح بالاي رفاه در خانواده اين امر را محقق کنند؛ غافل از آن‌که نيازهاي انسان دروني است و وسايل و امکانات تنها تسهيل‌کننده شرايط هستند و قادر به ساختن روابط عاطفي در خانواده نيستند.

وي با اشاره به تفاوت‌های ميان زن و مرد در مواجهه با موضوعات، اظهار کرد: گاهي ديده می‌شود كه مردان در مقابل درد و دل‌های همسر خود به دنبال يك راه حل و درمان می‌گردند كه اين كار كمكي به همسر او نخواهد كرد، زيرا زن نياز به شنيده شدن دارد و عدم آگاهي مرد با اين تفاوت،‌ باعث تقابل راهكار منطقي مرد و درد و دل زنانه مي شود و تنش ايجاد خواهد كرد.

داوودي نژاد به عوامل تخريب زنان از سوي مردان نيز اشاره و اظهار كرد: بي‌توجهي مرد نسبت به احساسات زن، مقايسه او با ديگران و صحبت درباره نقاط منفي فيزيكي زن از جمله اين عوامل به حساب مي‌آيد و خطرناک‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها، سوءظن نسبت به همسر است.

داودي نژاد در تبيين مفهوم مودت در اين آيه افزود: در آيه 21 سوره مباركه روم قرآن از ارتباط زوجين به مودت و نه محبت ياد مي‌کند. چرا که مودت مرتبه‌اي بالاتر از محبت است که در آن خيانت نيست، محدوده زماني ندارد، دو طرفه است، تنوع گرايي ندارد و مودت قطعا بين زوجين محقق مي‌شود.

سخنران حرم مطهر رضوي در ادامه با تبيين محبت زباني، محبت چهره به چهره، محبت نوشتاري و محبت هديه دادن به زن، محبت متنوع بودن زن براي مرد، و محبت نوازش، جايگاه مهارت‌هاي عاطفي را مورد تحليل و بررسي قرار داد.

وي در خصوص محبت حرف زدن اظهار کرد: زبان در روابط انساني حرف اول را مي‌زند. لذا براي ابراز محبت زباني لازم است کنترل و مديريت آن را در دست بگيريم و توجه داشته باشيم که هر کلمه ما بار عاطفي و تربيتي خودش را دارد و منعکس کننده بخشي از وجود خود ماست.

اين كارشناس خانواده همچنين درباره ابعاد محبت زباني اظهارداشت: محبت زباني مرد نسبت به زن دو بعد جسماني و رواني دارد که در بعد جسماني به بيان زيبايي‌هاي همسر توجه مي‌کند و در بعد رواني نيز عشق و محبت خود را با کلمات عاشقانه اظهار مي‌كند.

اين كارشناس مسائل خانواده به سه عامل تأييد، تقدير و تحسين در افزايش اعتماد به نفس مردان در زندگي اشاره و عنوان كرد: قدرداني و تأييد رفتار مرد از سوي همسرش اقتدار او را تقويت می‌کند. همچنين تحسين مرد به او انگيزه تلاش و بهبود عملكرد خود را مي‌دهد.

داوودي‌نژاد ادامه داد: در ابراز محبت زباني زن به مرد بايد وضعيت اقتدار و قوام مرد بودن را به او منتقل كرد و با عباراتي هم‌چون من در کنار تو احساس افتخار مي کنم، من با تو احساس آرامش مي کنم و ... محبت زباني خود را ابراز كرد.

مولف كتاب‌هاي تربيتي در تشريح ابعاد محبت چهره به چهره به آراستگي مرد و آرايش زن براي همسر اشاره و عنوان كرد: در روايات معصومين(ع) در اين خصوص بسيار سفارش شده است. اما متأسفانه کمتر به اين امر توجه مي‌شود و زنان و مردان بر عکس عمل مي‌کنند. يعني در بيرون آراسته هستند، اما در درون خانه نسبت به اين مهم بي‌توجهند و همين امر در کاهش محبت در خانواده تأثيرگذار است/س   



برچسب ها: اساس ، تفاهم ، علاقه ، مشترک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.