معاون امور حقوقي و موقوفات آستان قدس رضوي از سند دار بودن مالکیت 80 درصد موقوفات امام رضا(ع) خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، حجت الاسلام والمسلمين دكتر عبدالرضا اصغري در نشست خبري، با حضور اصحاب رسانه با بيان اين كه با نظارت عاليه توليت آستان قدس رضوي بر موقوفات و نحوه هزينه كرد آن، سعي شده است، انحرافي در موارد مصرف به وجود نيايد، تصريح كرد:رونق فعاليت‌هاي فرهنگي، پژوهشي و اقتصادي آستان قدس رضوي به بركت انقلاب اسلامي، مديريت موفق و موقوفاتي است كه واقفين مخلص به منظور اداره حرم مطهر رضوي، وقف كردند.

اصغري افزود: به دستور توليت آستان قدس رضوي، با تشكيل كارگروهي متشكل از كارشناسان حوزوي و دانشگاهي،‌ نيات واقفان بر استخراج و از 100 نيت استخراج شده، وقف‌نامه‌ها نهايت در 26 فصل تدوين شد كه امروزه با مديريت عالي آستان قدس رضوي، بهترين بودجه موقوفاتي در آستان قدس رضوي تدوين مي شود.

معاون امور حقوقي و موقوفات آستان قدس رضوي گفت: عوايد موقوفات بر اساس موارد مصرف تعيين شده از سوي واقف، پس از كسر هزينه نگهداري موقوفه، در بودجه گنجانده مي شود.

معاون امور حقوقي و موقوفات آستان قدس رضوي، نظارت بر مصرف عوايد موقوفات را از وظايف كميسيون نظارت بر مصرف عوايد موقوفات عنوان كرد.

اصغري ممنوعيت فروش موقوفه، ممنوعيت هبه وقف، ممنوعيت رهن، رعايت مصلحت و غبطه وقف در تامين نظر واقف و امانت‌داري در موقوفات و رعايت نيت واقف در فرايند هزينه كردن درآمد موقوفه را اصول حاكم بر وقف عنوان كرد.

وي همچنين حفظ و حراست اصل موقوفه از هر گونه تصرف غير ماذون، احياء و عمران و ايجاد درآمد پايدار براي موقوفه، مصرف عوايد استيفا شده بر اساس نيت واقفان و رسيدگي به موقوفات بدون سند را از وظايف متولي وقف بيان كرد و ادامه داد: 85 درصد موقوفات آستان قدس رضوي داراي سند رسمي مالكيت مي باشد.

اصغري با بيان اين‌كه اقبال مردم به وقف، بعد از انقلاب اسلامي بيشتر شده است، گفت: 160 مورد وقف‌نامه به آستان قدس رضوي، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي به ثبت رسيده است.

معاون امور حقوقي و موقوفات آستان قدس رضوي با بيان اين كه واقفان نيات جديدي را در امر وقف مطرح كرده اند، گفت: مصرف عوايد وقف ملكي در يزد، براي براي پاسخگويي به شبهات ديني مطرح شده در دانشگاه‌ها از جمله اين موارد است كه در اختيار دانشگاه علوم اسلامي رضوي قرار گرفته است.

اصغري بيشترين مورد وقف را براي هزينه روشنايي، مهمان‌سرا و فرش حرم مطهر عنوان كرد و گفت: موارد وقفي وجود دارد كه عوايد آن صرف هزينه جشن هاي ميلاد رضوي مي شود.

وي با اشاره به موقوفات متعلق به مرحوم عتيقي كه شش قرن از عمر آن مي‌گذرد، گفت: مزرعه كنه‌بيست، منزل‌آباد و بعضي املاك ديگر، از رقبه اين وقف است كه براي حرم مطهر رضوي مصرف مي شود.

وي درپايان گفت: براي املاك وقفي كه به دليل توسعه شهري يا طرح گسترش حرم رضوي تخريب مي‌شود، خريد معوض انجام شده يا اجاره نامه تنظيم مي شود/س. 

برچسب ها: موقوفات ، سند ، مالکیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.