مقام سابق آمريکايي اذعان کرد آمريکا درباره سوريه دروضع بسيار بغرنجي قرار گرفته و کابوس جنگ عراق بر مسئله سوريه سايه افکنده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني بي بي سي، "پي جي کراولي" معاون وزير امورخارجه آمريکا در سالهاي 2009 تا 2011 و سخنگوي سابق وزارت امورخاجه آمريکا در گفتگو با برنامه گفتگوي صريح اين شبکه گفت: تفسير سياستهاي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا درباره سوريه بسيار دشوار است. اوباما از اينکه به صورت نظامي در سوريه وارد عمل شود، بسيار اکراه داشته است حال آنکه دو سال پيش درباره ليبي اين کار انجام شود. دو سال پيش شرايطي آرماني درباره ليبي وجود داشت زيرا شوراي امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه اي تصويب کرده و مجوز استفاده از نيروي نظامي در ليبي را داده بود و اتحاديه عرب از آمريکا براي مداخله در ليبي دعوت کرده بود و شرکايي ازقبيل انگليس و فرانسه و کشورهاي ديگري در ميان کشورهاي عضو ناتو و منطقه وجود داشتند که حاضر بودند در جنگ با ليبي همراهي کنند. اما در حال حاضر، هيچيک از آن شرايط ليبي درباره سوريه وجود ندارد. درعين حال، مسئله عراق نيز سايه افکنده است. مسئله عراق نه تنها بر اقدامات رئيس جمهور آمريکا بلکه بر واکنشهاي سياسي در داخل و خارج آمريکا تاثير مي گذارد. نوع انتقال پيام در داخل آمريکا با انتقال پيام به صورت راهبردي در سطح بين المللي متفاوت است. به همين علت است که شاهد انتقال پيامهاي ضدونقيض از جانب مقامات آمريکايي هستيم.

وي در ادامه افزود: وقتي مجلس عوام انگليس به طرح اقدام نظامي عليه سوريه راي منفي داد، باراک اوباما در اين طرح تجديدنظر کرد. اما درست در همان روزها جان کري وزير امورخارجه آمريکا با سخنان تندي که مطرح کرد نوعي کيفرخواست عليه بشار اسد صادر کرد. شايد اين سخنان نشان دهنده نوعي عدم انسجام در گفته هاي مقامات کاخ سفيد باشد.

وي گفت: کشورهاي غربي ازجمله آمريکا از مدتها قبل در استفاده از نيروي نظامي به صورت محدود و نه جنگي تمام عيار مشکل داشته اند. چگونه مي توان پيام اقدام نظامي را توجيه کرد وقتيکه هدف از اين اقدام نظامي، رسيدن به موفقيت است و نه پيروزي در جنگ. کاخ سفيد در توضيح اين سخن در وضع بغرنجي قرار گرفته است.
برچسب ها: کراولی ، سوریه ، عراق ، جنگ ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار