رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سال گذشته 350 میلیون دلار مکمل وارد کشور شده که نسبت به سال 84 رشد 100 درصدی داشته است .

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛  دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو  امروز 20 شهریور در اولین همایش بین المللی مکمل های دارویی رژیمی و غذایی که در هتل المپیک برگزار شده بود گفت: داستان مکمل های غذایی پر فراز و نشیب است و این موضوع ادامه خواهد داشت چرا که تعریف مشخصی دست اندرکاران، سیاست گذاران در وزارت بهداشت در این بحث ندارند.

وی با بیان اینکه این نوع مکمل ها به صورت غیر قانونی و بدون مجوز وارد کشور می شدند گفت: وقتی کالایی بدون مجوز وزارت بهداشت باشد شاید هیچ مشکلی نداشته باشد ولی احتمال ایجاد عوارض برای مصرف کننده بسیار بالا است.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل کمیته ای برای ارزیابی این مسئله تشکیل شد که دستورالعمل هایی را در این راستا تدوین کرد در واقع براساس این دستورالعمل مکمل های غذایی فراورده هایی هستند که برای کمبود مواد غذایی مورد نیاز بدن استفاده می شوند و نمی توانند هیچ گونه ادعای تشخیصی و درمانی داشته باشند همچنین ضوابط حاکم بر تولید  توزیع و مصرف آن متفاوت از ضوابط حاکم بر داروها است براساس همین دستور العمل امکان ثبت فراورده شده که البته هنوز این حوزه  فراز و نشیب های مخصوص دارد.

وی عنوان کرد: بعد از به اتمام رسیدن دوره کاریم در دولت نهم دوستانم که وارد سازمان غذا و دارو شدند اصرار دارند که مکمل باید جزو دارو محسوب شود و ضوابط دارو بر آن حاکم باشد.

دیناروند در بخش دیگر از سخنان خود اظهار کرد: تقاضای من از سندیکای مکمل های تولیدی و وارداتی این است که تعریف مکمل ها را مشخص کنند و ما هم کمک می کنیم تا به یک مفهوم قابل قبول برسیم.

وی افزود: در حال حاضر مکمل ها در دنیای امروز به جز بحث سلامت از لحاظ اقتصادی هم مهم هستند  که البته کشور ما فعالیت خود را در حوزه مکمل ها با تاخیر شروع کرد اما با این وجود ما رشد فزاینده ای در این حوزه داشته ایم  به طوریکه وقتی 4 سال پیش را با سال 91 مقایسه می کنیم  می بینیم که رشد مکمل ها در ایران 2 برابر بازار دارویی بوده و این نشان می دهد که حوزه کارآفرینی و توسعه اهمیت فوق العاده ای دارد.

وی ادامه داد: واردات سال گذشته مکمل ها 350 میلیون دلار نسبت به سال 84 بوده که رشد 100 درصدی داشته و آمار تولید مکمل ها 200 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال 84 بیش از 100 درصد رشد داشته است.

دیناروند با بیان اینکه سهم مکمل ها امروزه در بازار دارویی 15 درصد است اظهار کرد: در سالهای آینده مکمل های سهم قابل توجهی از بازار دارویی را به خود اختصاص می دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید به سمت مصرف و فرهنگ سازی  فرآورده های طبیعی که کم خطر تر و کم ضررتر هستند حرکت کنیم و حوزه نظارتی خود را تقویت نماییم در همین راستا اداره مکمل ها و داروهای طبیعی و گیاهی را با هم  ادغام خواهیم کرد تا با قدرت و جدیت در این حوزه نظارت کنیم که در حال حاضر  چارت آن در آزمایشگاه کنترل ایجاد شده است و ضوابط آن مشخص گردیده  تا در 4 سال آتی بتوانیم با ثبات مناسب  پاسخگوی نیاز بازار باشیم./ح
برچسب ها: واردات ، مکمل ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار