رئیس سازمان اوقاف گفت: در سال های گذشته تنها 25درصد موقوفات در بهترین حالت مفاصا حساب دریافت می کردند اما هم اکنون 95 درصد موقوفات مفاصا حساب می گیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از ستاد خبری نخستین کنگره بین المللی امامزادگان ، حجت الاسلام و المسلمین محمدی در حاشیه برگزاری نخستین کنگره بین المللی امامزادگان در دیدار مدیران و معاونان این سازمان با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه تا پیش از این یک حساب مالی متمرکز برای موقوفات و بقاع متبرکه جهت رصد و گزارش گیری شفاف وجود نداشت ، اظهار کرد: در دوران مدیریت کنونی در سازمان اوقاف و امور خیریه با انجام طرح مطالعاتی ، یک حساب مالی متمرکز تحت مدیریت سامانه جامع ایجاد شد و حسابهای سرجمع گذشته جمع و باطل شد.
وی ادامه داد: این اقدام در صورتی عملیاتی شد که باخبر بودیم صدای اعتراض و مخالفت برخی افراد بعضا مرتبط به سازمان اوقاف و امور خیریه با این اقدام شنیده خواهد شد ولی با این وجود سامانه ای قوی و متقن در این زمینه راه اندازی شد .
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه راه اندازی این سامانه امکان رصد موجودی موقوفات و بقاع متبرکه در بخش های مختلف را در هر لحظه و هرمکان فراهم کرد ، گفت: با استفاده از این سامانه امکان اطلاع و رصد از تمام موقوفات و بقاع متبرکه سراسر کشور فراهم شد و می توان بررسی کرد که هرکدام دارای چه موجودی هستند و آیا در راستای نیت واقف هزینه می شود .
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: 10 درصد حق قانونی تولیت از موقوفات و بقاع متبرکه ، در گذشته تحت مدیریت رئیس سازمان و مدیران استانی قرار می گرفت و در هر زمینه که تصمیم می گرفتند ، هزینه می شد اما در مدیریت کنونی این 10 درصد به برنامه ای سالیانه تبدیل شد و طبق این برنامه مدون هزینه شد که موجب جلوگیری از اظهار سلیقه های شخصی مدیران ستادی و استانی گردید.
وی یکی از مزایای سامانه جامع موقوفات را اجرای دقیق نیت واقف در موقوفات برشمرد و گفت: در صدهای معین با این مدیریت برای امور فرهنگی ، عمرانی و مدیریتی موقوفات در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام محمدی اضافه کرد: در سال های گذشته تنها 25درصد موقوفات در بهترین حالت مفاصا حساب دریافت می کردند اما هم اکنون 95 درصد موقوفات مفاصا حساب می گیرند.
نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان خاطر نشان کرد: عمل به فرهنگ وقف، اجرای دقیق نیات و قانون وقف موجب ناراحتی افرادی خواهد شد اما سازمان اوقاف و امور خیریه نمی تواند برای خشنودی و رضایت برخی افراد اجرای قانون وقف و عمل یه اجرای نیات را معطل بگذارد.
براساس این گزارش، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار، زحمات و تلاش های رئیس سازمان و مدیران و کارکنان استفاده از فناوری های نوین در امور جاری سازمان و سرو سامان دادن به موقوفات و بقاع متبرکه را در دوره مدیریت اخیر قابل تحسین دانست. /ف

برچسب ها: وقف ، مدیریت ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار