تحليلگران آمريکايي روز چهارشنبه اعلام کردند کره شمالي ظاهرا رئاکتوري را وارد مرحله عملياتي کرده است که قادر به توليد پلوتونيوم است ، اقدامي که مي تواند خطر تقويت ذخاير تسليحات هسته اي اين کشور را درپي داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ، موسسه آمريکا - کره دانشگاه جان هاپکينز اعلام کرد تصاوير ماهواره اي که 31 اوت به دست آمده است دود سفيد رنگي را نشان مي دهد که از ساختماني در نزديکي رئاکتور پنج مگاواتي توليد پلوتونيوم در نزديکي مجتمع هسته اي يونگ بيون کره شمالي خارج مي شود.
نيک هانسن و جفري لويس از محققان موسسه آمريکا - کره دانشگاه جان هاپکينز در گزارشي که در وبلاگ اين مرکز منتشر شده است نوشتند اين تصاوير ماهواره اي نشان مي دهد کره شمالي ظاهرا اين رئاکتور را وارد مرحله عملياتي کرده است.
در اين گزارش آمده است کره شمالي با استفاده از اين رئاکتور قادر خواهد بود سالانه شش کيلوگرم پلوتونيوم توليد کند و اين مسئله به پيونگ يانگ امکان خواهد داد ذخاير تسليحات هسته اي خود را به آرامي افزايش دهد.
کره شمالي ماه آوريل اعلام کرد با هدف تقويت نيروي مسلح هسته اي خود چه به لحاظ کيفي و چه به لحاظ کميت ، همه تاسيسات خود را در مجتمع هسته اي يونگ بيون مجددا راه اندازي خواهد کرد.
اين تعهد کره شمالي در بحبوحه تنش هاي بين المللي برسر اقدامات تحريک آميز پيونگ يانگ مطرح شد. کره شمالي ماه فوريه سومين آزمايش هسته اي خود را انجام داد و تهديد کرد به آمريکا حمله خواهد کرد.
از آن زمان تاکنون تنش ها تا حدودي کاهش يافته است اما آمريکا همچنان درمورد ازسرگيري مذاکرات با کره شمالي بدون وجود مدرکي معتبر دال بر تمايل رژيم کيم جونگ اون رهبر کره شمالي به دست کشيدن از برنامه هسته اي خود ترديد دارد.
کره شمالي ژوئيه سال 2007 براساس موافقتنامه کمک در برابر خلع سلاح که در مذاکرات شش جانبه به دست آمد ، رئاکتور يونگ بيون را تعطيل کرد و بطور علني برج خنک کننده اين رئاکتور را از کار انداخت تا نشان دهد به تعهدات خود پايبند است.
اين رئاکتور تنها راه توليد پلوتونيوم در کره شمالي بود که براي دو آزمايش هسته اي سال 2006 و 2009 خود از آن استفاده کرد.
کارشناسان و دولت هاي خارجي در حال حاضر قادر به تاييد اين مسئله نيستند که آيا کره شمالي در آزمايش هسته اي ماه فوريه خود نيز پلوتونيوم استفاده کرده است يا خير. اما به نظر مي رسد رژيم کره شمالي در تلاش براي توليد اورانيوم غني شده به عنوان دومين راه ساخت بمب هسته اي است.
موسسه علوم و امنيت بين المللي که يک موسسه تحقيقاتي ديگر در آمريکاست و تحولات مربوط به کره شمالي را به دقت زير نظر دارد پس از بررسي دودي که از مجتمع هسته اي يونگ بيون خارج مي شود به نتيجه اي مشابه دست يافت و اعلام کرد ازسرگيري فعاليت در يونگ بيون مانعي برسر راه يک تلاش ديپلماتيک جديد نيست زيرا کره شمالي دو تا سه سال زمان نياز دارد تا بتواند توليد پلوتونيوم را در اين مجتمع بطور کامل ازسر بگيرد.
ديويد آلبرايت و رابرت آواگيان از تحليلگران موسسه علوم و امنيت بين المللي گفتند براي مذاکره با کره شمالي به منظور تعطيل کردن اين رئاکتور پيش از آنکه پيونگ يانگ بتواند پلوتونيوم توليد جديد خود را در تسليحات هسته اي به کار گيرد ، فرصت وجود دارد.
کره شمالي سال 2010 فاش کرد درحال توسعه برنامه اي براي غني سازي اورانيوم با استفاده از سانتريفوژهاست.
غني سازي اورانيوم دومين راه براي کره شمالي است تا بتواند علاوه بر برنامه پلوتونيوم خود ، ازطريق آن به ماده شکافت پذير مورد نياز براي ساخت بمب اتم دست يابد . 
ناظران مي گويند کره شمالي در دو آزمايش هسته اي قبلي خود از پلوتونيوم استفاده کرده بود و ممکن است در سومين آزمايش هسته اي خود که ماه فوريه انجام شد از اورانيوم غني شده با غناي بالا براي توليد ماده شکافت پذير يک بمب هسته اي استفاده کرده باشد.
سال 2010 پس از آنکه کره شمالي از وجود تاسيسات غني سازي اورانيوم در اين کشور خبر داد ، نگراني ها درمورد توانايي هسته اي پيونگ يانگ افزايش يافت .
کره شمالي به علت برنامه تسليحات هسته اي خود با تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد ، آمريکا ، اتحاديه اروپا و ديگر کشورها روبرو است . 

برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار