اهميت تامين آب شرب شهر تهران به عنوان پايتخت ايران اسلامي بر كسي پوشيده نيست و لذا ايمني و پايداري اين سدها از اولويت هاي مهم شركت محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ریيس نظارت بر بهره برداري و نگهداري سدها شركت آب منطقه اي تهران گفت: استان تهران پس از سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو، تا دو سال آینده صاحب یک سد جدید می شود.

 شهرياري در نخستين نشست كميته ايمني و پايداري سدها و ‌تاسيسات آبي در حال ساخت و بهره برداري شركت آب منطقه ای تهران، با اشاره به اهميت سدهاي اميركبير، ‌لتيان، لار،‌ طالقان و ماملو به عنوان سدهاي تامين كننده آب موردنياز تهران،‌ تصريح كرد: ‌اهميت تامين آب شرب شهر تهران به عنوان پايتخت ايران اسلامي بر كسي پوشيده نيست و لذا ايمني و پايداري اين سدها از اولويت هاي مهم شركت محسوب مي شود.

وي سد نم رود را به عنوان ششمين سد استان تهران كه در حال احداث است، نام برد و افزود: بهره برداري از سد نم رود تا دو سال ديگر آغاز خواهد شد و اگر موضوع های مهمي كه در حوزه ايمني سدهاي در دست بهره برداري وجود دارد، به صورت دقيق تدوين شود، در بهره برداري بهينه و كنترل ايمني و پايداري اين سد و براي سال هاي پس از آن راهگشاي بسياري از مشكلات خواهد بود.

وی سپس بر ضرورت رفتارسنجي و رفتارنگاري سدهاي زيرپوشش شركت آب منطقه ای تهران در جهت ايمني و پايداري اين تاسيسات آبي تاكيد كرد و گفت: نگهداري،‌ حفاظت و ايمني سدها به عنوان سرمايه هاي ملي كشور يكي از وظايف مهم و خطير شركت آب منطقه اي تهران است كه با رفتارسنجي و رفتارنگاري سدهاي زيرپوشش، مي توان آنها را كنترل و پايش كرد.

دبير كميته ايمني و پايداري سدها و تاسيسات آبي استان تهران ادامه داد: منظور از ايمني و پايداري سدها اجراي ابزار دقيق، ‌تامين و حفاظت از تجهيزات، بررسي و پايش مداوم سازه، رفتارسنجي و رفتارنگاري سد است كه اين مهم در شركت آب منطقه اي تهران در سدهاي خاكي و بتني زيرپوشش توسط واحدهاي ايمني و پايداري انجام مي پذيرد.

وي توضيح داد: در سدهاي موجود بيش از دو هزار و 526 ابزار دقيق و ابزار سنجش وجود دارد كه شماری از آنها به دليل طول زمان بهره برداري، ‌عمر مفيد خود را سپری كرده و از رده خارج شده اند كه در اين راستا از محل اعتبار طرح مرمت و بازسازي تاسيسات آبي، پروژه هاي بازسازي و بهبود تجهيزات ابزار دقيق در دستور كار طرح قرار دارد.

شهرياري با تشريح فعاليت هاي صورت گرفته در حوزه ايمني و پايداري سدهاي شركت، تصريح كرد: ‌بازديدهاي دوره اي چشمي به صورت ماهانه و فصلي براي هر يك از سدها انجام مي گيرد كه البته به فراخور نيازهاي پيش آمده بازديدها و بازرسي هاي تخصصي نيز صورت گرفته است.

به گفته وي، شكل هندسي سد، محل احداث،‌ جنس پي،‌ مصالح استفاده شده، ‌حجم مخزن سد و نيروهاي هيدرواستاتيك وارد شده به جسم سد ازجمله عوامل و مسایل مهم و موثر در رفتارسنجي سدها و تاسيسات آبي هستند.

شهرياري تشكيل و آغاز فعاليت هاي كميته ايمني و پايداري سدهاي استان تهران را از سال 78 عنوان كرد و گفت: در آن سال ها با توجه به گستردگي حوزه عملكرد آب تهران كنترل ايمني و پايداري سدهايي نظير ساوه، گلپايگان و 15 خرداد توسط كميته مذكور انجام مي شد.

دبير كميته ايمني و پايداري سدها و تاسيسات آبي استان تهران جديت، ‌همت و تلاش كارشناسان ايمني و پايداري در سدهاي پنج گانه تهران را ستودني برشمرد وخاطرنشان کرد: اگر اين تلاش ها نبود، امروز بسياري از دستاوردهاي ماندگار شركت آب منطقه اي تهران براي كشور وجود نداشت و به طور قطع تامين آب مطمئن و پايدار پايتخت با مشكلات جدي مواجه مي شد.

انتهاي پيام/
    

برچسب ها: سد ، نظارت ، تاسیسات ، نم رود ، لتیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار