آزادي خبرنگار ايتاليايي و مورخ بلژيكي ربوده شده در سوريه، اظهارات قابل تأملي را به دنبال داشت كه با گذشت چندين روز، هنوز به طور كامل در رسانه‌ها منعكس نشده است. سانسور بخش‌هاي خاصي از اظهارات آنان،‌ بي‌دليل نيست.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش مي‌دهد؛

روز يكشنبه 8 سپتامبر 2013 "دومينيكو كوييريكو" (Domenico Quirico) 62 ساله، خبرنگار ايتاليايي ربوده شده در خاك سوريه و "پيئر پيسيني" (Pierre Piccinin) 40 ساله، پروفسور تاريخ اهل بلژيك، كه از ماه آوريل در سوريه به گروگان گرفته شده بودند، پس از 5 ماه اسارت نزد تروريست‌ها، آزاد شدند و با هواپيما به كشورشان بازگشتند.


اين دو نفر در فرودگاه با استقبال گرم "اما بونينو" (Emma Bonino) وزير امور خارجه ايتاليا مواجه شدند.

نخستين حرف‌هايي كه "كوييريكو" از 5 ماه اسارتش گفت اين بود:

«احساس مي‌كنم 5 ماه در مريخ بوده‌ام؛ فهميدم مريخي‌ها آدم‌هاي خوبي نيستند. آن‌ها در زندان، با من مثل حيوان برخورد كردند.»

اما مهم‌ترين حرف كوييريكو اين بود كه گفت توانسته به همراه دوستش، صحبت‌هاي تروريست‌ها را استراق سمع كند و اعتراف آن‌ها را بشنود كه: انتشار گازهاي سمي در حومه دمشق كار آن‌ها بوده تا بهانه‌اي براي مداخله نظامي به دست اربابان غربي‌شان بدهند.

به گزارش هفته‌نامه ايتاليايي "اجي" (Oggi) در روز دوشنبه 9 سپتامبر 2013، "كوييريكو" در پاسخ به سؤالي درباره كاربرد سلاح‌هاي شيميايي توسط دولت سوريه، به دادستان اين گونه گفت:

«احمقانه است اما مجبورم بگويم كه اين، "اسد" نبود كه از گاز سمي استفاده كرد. ما به هنگام وقوع حمله شيميايي، در جريان اتفاقات اطرافمان نبوديم. ما يك روز در اتاقي كه بازداشت بوديم، از لاي يك در نيمه باز، صداي سه نفر را شنيديم كه به انگليسي صحبت مي‌كردند. نتوانستيم نامشان را بشنويم اما يكي از آن‌ها در ابتدا مارا عضو ارتش آزاد سوريه مي‌پنداشت. موضوع اين گفتگو، كاربرد گاز سمي در بخش‌هايي از شهر دمشق توسط شورشيان بود كه هدف از آن، تحريك غرب براي مداخله نظامي در سوريه گفته شد. آن‌ها گفتند كه در اعلام آمار جان‌باختگان، مبالغه شده است.»

«افراد مسلح با من مثل حيوان رفتار مي‌كردند و ما را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دادند.»

همراه بازداشتي وي، "پيسيني" كه با او آزاد شد، ابتدا به شهر رم وارد شد و سپس به بروكسل انتقال يافت.

"پيسيني" به راديو بلژيك "آر.تي.ال" گفت: «من وظيفه اخلاقي خودم مي‌دانم كه بگويم دولت بشار اسد، از گاز سارين يا هر گاز شيميايي ديگري در حومه دمشق استفاده نكرده است.» او همچنين افزود:

«"كوييريكو" يك ژورناليست خارق‌العاده و كارشناس كشورهاي عربي و خاورميانه است. ما مشتركاً هشت سفر به سوريه داشتيم و تحولات آن را از نزديك ديديم. مسائل اين كشور، زماني كه تروريست‌ها در آن وارد شدند، سريعاً به شكل نظامي تغيير يافت. حركت‌هاي مردمي در سوريه كه ابتدا كاملاً مسالمت‌آميز بود، به واسطه حمايت‌هاي منفي غربي‌ها، جاي خود را به شبكه‌هاي افراطيون سلفي و باندهاي جنايتكار داد. زماني كه ما خواستيم به بررسي و تحليل اين اتفاق بپردازيم، خودمان قرباني شديم.»

اين‌ها سخنان مؤثر يك خبرنگار و يك مورخ سياستمدار، يعني شاهدان عيني است كه توسط تروريست‌هاي سوري ربوده و 5 ماه تمام بازداشت شده‌اند. گفته‌هاي آنان در تضاد كامل با قصه‌اي است كه آمريكا درباره استفاده بشار اسد از تسليحات شيميايي، براي دنيا تعريف كرده و به اين جرم، مثلاً مي‌خواهد دولت سوريه را با حمله نظامي تنبيه كند!

حال، نحوه برخورد رسانه‌هاي غربي بالأخص آمريكايي با اظهارات و مستندات خبرنگار ايتاليايي و مورخ بلژيكي، كه از اسارت در سوريه بازگشته‌اند، چه بود؟

اگر آنان انعكاسي حقيقي از آنچه آزادشدگان برملا كرده‌اند، مي‌داشتند، دست دولت "اوباما" و طرح نظامي‌اش براي جهان رو مي‌شد، براي جهاني كه حدود يك ماه است در ترديد و تهديد امنيت به سر مي‌برد. لذا برخي رسانه‌هاي مطرح غربي (نظير بي‌بي‌سي، تلگراف، گاردين، سي‌ان‌ان،...) با گذشت چند روز از اين واقعه، يا به طور كامل سكوت كرده‌اند و يا بخش‌هايي از اظهاراتشان را كه به استراق سمع از تروريست‌هاي سوري مربوط مي‌شود، حذف كردند.

ژورناليست ايتاليايي آزاد شده، اطمينان داد كه جزئيات اطلاعات مذكور، به زودي در روزنامه‌هاي ايتاليا و بلژيك چاپ خواهد شد، پس به نظر نمي‌رسد فرار بلندگوهاي تبليغاتي از پخش صحبت‌هاي مهم اين افراد، در آينده نزديك نتيجه‌اي داشته باشد.

گزارش از طاهري/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار