-در صحنهای از فیلم «هکرز» (ین سافتلی-1995) که در تاریکی شب برجهای دوقلو نشان داده میشوند، چراغ اتاقهای این دو برج به ترتیبی روشن هستند که از آن عبارت: اصابت کردن و سوزاندن (Crash and Burn) خوانده میشود.
-در صحنهای ازفیلم «ترمیناتور2:روز داوری» ساخته جیمز کامرون در سال 1991 که مرد جیوهای درکامیون درحال تعقیب T-800 وجان کانرز برروی موتورسیکلت درون کانالی دیده میشود، در حال عبور از یکی از زیر گذرها که سرانجام کامیون براثر برخورد با آن منفجر میشود، پیش از برخورد این کلمات بر روی سردر آن زیر گذر قابل خواندن است: Causion 9-11 یعنی اخطار 11-9 (اشاره به تاریخ 11 سپتامبر)
-در فیلم «برادران سوپر ماریو» (1993) در دو صحنه پیاپی، برجهای دوقلوی نیویورکی مورد تهاجم اشیاء نورانی قرار میگیرند.
- یک گفتوگو از سکانس مهمی در فیلم «بوسه طولانی شب بخیر» (رنی هارلین -1996)؛ فیلمی درباره یک مأمور زن امنیتی سابق که دچار فراموشی شده و درموقعیت یک خانم خانهدار، به تدریج وضعیت سابقش را به خاطر میآورد؛ آن گفتوگو مابین دو مأمور امنیتی صورت میگیرد:
«مرد اول: بمبگذاری مرکز تجارت جهانی را در سال 1993 یادتون میاد؟ (در آن تاریخ اعلام شد که فردی به نام رمزی یوسف، بمبی را در طبقه پنجم زیر زمین برجهای یاد شده منفجر کرده است)
مرد دوم: میخوای بگی تو میخوای یک عملیات تروریستی دروغین راه بندازی تا بتونی از کنگره پول و بودجه بکشی بیرون؟
مرد اول: بنابراین مجبوریم عملیات تروریستی رو به طور واقعی انجام بدیم و طبعاً مسلمانها رو مقصر اعلام میکنیم.»
-در پوستر اولیه فیلم «جان سخت» به کارگردانی جان مک تیرنان محصول 1988 برجهای مرکز تجارت جهانی در نیویورک در حال انفجار هستند! این تصویر بعداً از روی پوستر حذف شد!
اما یک سال پیش از رخداد حادثه 11 سپتامبر 2001 و دقیقاً در 22 سپتامبر 2000 فیلم «جن گیر» ساخته ویلیام فرید کین که 27 سال قبل در 1973 اکران شده بود تحت عنوان نسخه ویژه کارگردان و اینکه صحنههای تازهای نسبت به نسخه اصلی در آن گنجانده شده با نام «جن گیر 2000» در آمریکا اکران شد و تا یکماه پیش از واقعه برجهای دو قلوی نیویورکی در 26 کشور جهان به نمایش عمومی در آمد که آخرین آن در 16 اوت 2001 در اسرائیل بود! یعنی حدود یک ماه پیش از حمله به برجهای مرکز تجارت جهانی!
در آستانه هزاره سوم و حادثه 11 سپتامبر، نمایش فیلم «جن گیر» میتوانست واجد پیامهای ویژهای برای مخاطبانش باشد؛ در فیلم، روح شیطانی و شرور از درون سرزمین عراق و با صدای اذان به آمریکا و جرج تاون آمده و در وجود دختر نوجوانی فرو میرود.
عراق سرزمین شیطان و شرارت جلوه میکند و این همان فحوای کلام جرج دبلیو بوش در آستانه حمله نظامی به افغانستان و عراق پس از ماجرای 11 سپتامبر 2001 بود که اینک آمریکا و جهان با یک محور شرارت و قدرت شیطانی مواجهاند که اگر آن را در خود مرکز شر (یعنی عراق و خاورمیانه و در اصل کشورهای اسلامی) سرکوب نکند، در آمریکا به سراغشان خواهد آمد! به این ترتیب یک فیلم شیطانی آرشیوی در خدمت میلیتاریسم نوین غرب قرار گرفت و به قول یکی از کارشناسان سیاسی، دیپلماسی آخرالزمانی غرب را کلید زد.
دیگر فیلمهایی که سالهای پیش از 2001 در هالیوود ساخته شدند و در هریک نشانی از 11 سپتامبر یا همان 11/9 به چشم میخورد، به شرح زیر هستند:
1- فیلم آرماگدون (1998): برجهای دو قلوی نیویورکی مورد حمله قرار گرفته و در حال سوختن.
2-تماس مدوزا (1978): هواپیما به یکی از برجها برخورد میکند.
3- شهاب سنگ (1979): یک شهاب سنگ به برجهای نیویورکی برخورد میکند و آنها را نابود میکند؛ ما همان صحنههایی که دود از برجها بلند شده بود و در تصاویر هوایی مستند یازده سپتامبر به کرات دیدیم را عیناً در این فیلم میتوانیم مشاهده کنیم.
4- اغتشاش (1997): یک هواپیمای جمبو جت به طبقه فوقانی یک برج برخورد میکند.
5- سیمپسونها (1997) به نام «شهر نیویورک برعلیه خانه سیمپسونها»: مجلهای را خانم سیمپسون نشان میدهد که عبارت 9/11 برروی آن به شکل گرافیکی نقش بسته است.
6- گرمینز 2 ( 1990): برروی نشان میکروفن خبرنگاری که درباره حادثه اصلی فیلم از پلیس سوال میکند، طرح گرافیکی 9/11 به چشم میخورد.
7- روگراتها در پاریس (2000): پرواز هواپیما در صحنهای تماشاگر را به سوی برجهای دو قلو هدایت کرده و در پشت آن پنهان میشود.
8- ماتریکس (1999): برروی کارت شناسایی نیو به اسم اندرسون تاریخ تولد او 11 سپتامبر 2001 نوشته شده است.
9- پلیس بورلی هیلز 2 (1987) : برروی صفحه کامپیوتری که اسناد پنهان یک خرابکاری درج شده ، همه تاریخ ها 11 سپتامبر است.
10- تغییر چهره ( 1997): در زیر ترمینالی که برخورد انجام میشود، شمایلی از برجهای نیویورکی وجود دارد.
11- بچههای پر دردسر 2 (1991): برروی صندوق پست فانتزی منزل، شماره 9/11 دیده میشود.
12- ترافیک (2000): شماره روی جعبههای قاچاق 9/11 است؛ همان شمارهای که دور سیگار قهرمان داستان بوده.
13- مکعب (1997): به کررات شماره 9/11دیده میشود.
14- دهمین پادشاهی ( 2000): وقتی قهرمان غول آسا از درون شهر نیویورک در حال گذر است، برجهای دوقلو فرو میریزند.
15-پرل هاربر ( 2001): در صحنههایی شماره پروازهای 77 و 93 (شماره پرواز هواپیماهایی که به برجهای نیویورکی برخورد کردند) دیده میشود.
و در کارتونهای:
1- قصههای اردک ناشناخته (1990-1997)
2-قسمتهای 2 و 3 و 4 سریال کارتونی X-Force
3- قسمت 16 سریال کارتونی مرد عنکبوتی به نام «خرابکاری» (1991)
4- مسابقات عادلانه در ایالات متحده (جولای 1990)
5- کارتونهای کارآگاهی–شماره 551: بتمن (1985)
6- ضربه مرگ 3: نابودگر (1992)
7- سریال کارتونی کنترل خسارات (1989)
8- ترانسفورمرز (1990)
9- انتقام مونولیت زنده (1989)
10- ماجراهای سوپرمن (2001)
بسیاری از تصاویر، عکسها یا نشانههایی که در فیلمهای یاد شده مربوط به 11 سپتامبر 2001 میگردد (مانند تصاویر برجهای دوقلو تجارت نیویورک، عدد 11/9 و ...) ممکن است که چندان به هنگام تماشای فیلمهای یاد شده در خاطر ما نماند اما تصویر و سینما، تأثیر دیگری نیز دارد که به نظر ناخودآگاه است اما بسیار عمیقتر از تأثیر لحظهای و آنی قبلی است که به هنگام دیدن فیلم یا حتی در لحظات پس از آن، مخاطب را متأثر میسازد.
روانشناسان به آن Hidden Education (آموزش پنهان) یا Hidden Effects (تأثیرات پنهان) میگویند که بر ضمیر ناخودآگاه مخاطب اثر میگذارد؛ در واقع برخی نشانههای تصویری در ذهن مخاطب Encode میشود تا در زمان مشابه دیگری Decode شود و آن هنگام شاید مخاطب تصور کند آنچه اینک به صورت تصاویر آشنا Decode میشود، یافتههای ذهنی اوست، اما در واقع این بازیافت ذهنی، همان تصاویر Encode شده سابق هستند که در ذهن ناخودآگاه او جای گرفته بودهاند.
در این زمینه فرانسویها، آزمایش معروفی دارند که در دهه 50 میلادی، فیلمی را برای تماشاگران یک سالن نشان دادند که در یک فریم از هر 24 فریم (معادل یک ثانیه تصویری) یک تصویر از کوکاکولا قرار دادند، در پایان با اینکه فیلم یاد شده اساساً ربطی به کوکاکولا نداشت اما اکثریت تماشاگران آن سالن کوکاکولا طلب کردند.
این همان تأثیرات پنهان تصویر متحرک و به خصوص سینماست که سالهای سال است بر ما اثر گذاشته که بسیاری از اوقات این تأثیرات را به خاطر نداریم.
شاید از معدود موارد آین تأثیرات، اثری است که فیلمهای وسترن آن هم از معروفترین فیلمسازان تاریخ سینما مانند جان فورد و هاوارد هاکس و ادوارد دیمیتریک و ... برما گذاشتند که سرخپوست خوب، سرخپوست مرده است!
اما اینکه چرا بدینگونه برای 11 سپتامبر زمینه سازی شد، دو دلیل میتواند داشته باشد، اولاً وقتی حادثه برجهای دوقلوی نیویورکی اتفاق میافتد، افکار عمومی پیش زمینه ذهنی برای باعث و بانیان آن داشته باشند، چنانچه در اغلب فیلمهای یاد شده، یک نوع درگیری آخرالزمانی مابین منجیها ( که اکثراً آمریکایی بوده یا خصوصیات قهرمان آمریکایی را دارا هستند) و قطب شر (که به جایی ماورای آمریکا یا خارج از ارزشها و ایدئولوژی آمریکایی نسبت داده میشود و یا نیروها و ابزار و تکنولوژی هستند که از کنترل آمریکاییها خارج شدهاند) وجود دارد.
حتی وقتی این فیلمها در قالب فانتزی نمایش داده میشوند، درگیریهای فوق در شکل و شمایل همان فانتزی نمود پیدا میکنند. (مانند بچه های پردردسر)
وجه دیگر این زمینه سازی ذهنی، ماهیت خود تاریخ 11 سپتامبر 2001 یا همان 11/9 است که میتواند (مانند بسیاری از تاریخهای دیگر که به عنوان پایان جهان اعلام شده و میشود (مثل 21 دسامبر 2011 یا 11 نوامبر 2011 و یا ...) یک وجه آخرالزمانی داشته باشد که تکرارش در فیلمهای مختلف، باعث شود این تاریخ و زمان معین در ذهن مخاطبان جای گرفته و در ضمیر ناخودآگاهشان بنشیند.
چنانچه این تاریخ و زمان را زمان پایان دانسته و خود را برای جنگ آخرالزمان آمده سازند، جنگی که قرار بود پس از آن با لشکر کشی آمریکا و هم پیمانانش به عراق و افغانستان (اخیراً وسلی کلارک، فرمانده سابق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک برنامه تلویزیونی گفت: آمریکا سال 2001 میلادی تصمیم گرفته بود به عراق، سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و ایران حمله کند و قرار بود طی 5 سال این کشورها اشغال شوند (شروع شده و به نتیجهای که قرنها بود، مدنظر تئوریسینهای غرب صلیبی صهیونی قرار داشت، ختم شود.