سفير جمهوري اسلامي ايران در مسقط گفت: انتظار مي رود خط لوله صادرات گاز ايران به عمان تا يک سال و نيم آينده به بهره برداري برسد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران،علي اکبر سيبويه درباره يادداشت تفاهمي که به تازگي براي خريد حدود 60 ميليارد دلار گاز عمان از ايران براي مدت 25 سال ميان دو کشور امضا شده است، گفت: توافقنامه در زمينه خط لوله انتقال گاز ايران به عمان به 10 سال قبل يعني زمان آغاز گفت وگوهاي دو کشور برمي گردد که در اين مدت نتوانستند اين توافقنامه را نهايي کنند و دليل اصلي آن نيز توافق نداشتن در مورد قيمت گاز صادراتي بود.

اين يادداشت تفاهم که شامل توافقنامه اي براي امتداد يک خط لوله گازي تا عمان است، در سفري که سلطان قابوس بن سعيد، پادشاه عمان در روز هاي 25 تا 27 اوت (3 تا5 شهريور) به ايران داشت، امضا شد.
 
وي افزود: روابط ستودني ميان دو کشور ايجاب مي کند که توافقنامه صادرات گاز ايران به عمان همانند ديگر توافقنامه هايي که جمهوري اسلامي ايران با تعدادي از کشورهاي همسايه مانند عراق، پاکستان، ترکيه، کويت و امارات امضا کرده است، نهايي شود.

وي با بيان اين که ايران و عمان در 10 ماه گذشته تلاش هاي زيادي در اين زمينه انجام داده اند، اظهار داشت: اگر همه شرايط طبق برنامه ريزي پيش رود، خط لوله انتقال گاز ايران به عمان تا 18 ماه آينده به بهره برداري مي رسد.

اين ديپلمات ايراني يادآور شد: صادرات گاز به عمان تحول چشمگير اقتصادي در روابط دو کشور ايجاد مي کند.
 
به گفته وي، گاز اضافي که بر اساس پيش بيني ها، 50 درصد از کل گاز صادراتي به عمان خواهد بود، به ژاپن، کره جنوبي و به خصوص هند صادر مي شود.

سيبويه اعلام کرد: همکاري هاي اقتصادي سه جانبه  ايران، عمان و هند استراتژيک خواهد بود و مي تواند نقش مهمي در گسترش صلح و ثبات در منطقه  خليج فارس ايفا کند، ضمن آن که ديگر کشورهاي منطقه نيز از همکاري اين سه کشور منتفع خواهند شد.

بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت ايران و محمد بن حمد الرمحي، وزير نفت و گاز عمان چهارم شهريور در مجموعه سعد آباد تهران در زمينه صادرات گاز يک يادداشت تفاهم جديد امضا کردند.

ايران و عمان زمينه هاي همکاري بسياري دارند و تامين خوراک واحدهاي ال ان جي عمان ضرورت اين همکاري را بيشتر آشکار مي کند؛ عماني ها براي تامين خوراک واحدهاي ال ان جي و صنايع خود نيازمند واردات گاز از ايران هستند و ميدان گازي کيش يکي از پتانسيل هاي تامين گاز مورد نياز اين کشور است که با توجه به شيرين بودن گاز آن، توسعه آن در زماني کمتر نسبت به ساير ميدان هاي گازي امکان پذير خواهد بود.
 
ايران به عنوان نخستين دارنده ذخاير گازي جهان و به عنوان نزديک‌ترين همسايه عمان در آب‌هاي خليج فارس، مطمئن‌ترين و اقتصادي‌ترين منبع تأمين گاز براي اين کشور به شمار مي‌آيد.
 
از طرف ديگر، اتصال به بزرگ ترين منبع گازي جهان، فاصله کوتاه دو کشور و نياز به سرمايه گذاري اندک براي احداث خط لوله، همچنين تحويل گاز در مرز آبي اين کشور و خريد و فروش گاز به قيمت رقابتي، از ديگر مزيت هايي است کـه مـي تـواند ايـران را به عرضه کننده اي بي‌نظير براي کشورهاي حوزه خليج فارس به ويژه عمان تبديل و امنيت انرژي آنان را تأمين کند.

عمان پيشتر روزانه بيش از دو ميليارد فوت مکعب گاز از ايران درخواست کرده بود که در اين زمينه شرکت ملي صادرات گاز ايران مذاکرات نتيجه بخشي را با عمان داشته است.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: خط لوله ، صادرات ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار