رئیس دفتر یونیسف در ایران گفت: 158 میلیون کودک در سنین 2 تا 14 سال در جهان کار می‌کنند که از تحصیل و لذت بردن از دوران کودکی محروم هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، محمد منیر صفی‌الدین امروز در حاشیه پنجمین مدرسه تخصصی حقوق با عنوان «حمایت از کودکان در معرض خطر در اسلام و مقررات داخلی و بین‌المللی» که به همت کلینیک حقوقی دانشگاه مفید در حال برگزاری است اظهار داشت: بر اساس آمارهای سازمان ملل حدود 100 تا 140 میلیون کودک خیابانی در جهان وجود دارد که از دید مسئولان کشورها پنهان و بدون اهمیت مانده است.

وی با بیان اینکه مسئله کودکان کار در جهان باید مورد توجه جدی قرار گیرد تصریح کرد: مسئله کودکان کار در جهان سوم بسیار مطرح شده است و سن کودکان برای کار کردن گاهی اوقات به سه سال هم می‌رسد.

رئیس دفتر یونیسف در ایران ادامه داد: این کودکان به دلیل کار کردن و تامین مخارج خانواده از تحصیل باز می‌مانند و هرگز نمی‌توانند از دوران شیرین کودکی لذت ببرند.

وی اذعان داشت: بر اساس آمار سازمان بین المللی کار 158 میلیون کودک 2 تا 14 سال در جهان کار می‌کنند که بسیاری از این کودکان پناهنده و یا آواره ناشی از جنگ هستند که رسانه‌ها به آن نمی‌پردازند.

صفی‌الدین تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد هر سال 5 هزار کودک از خانه آواره می‌شوند و شهر و کشورشان را به دلایل گوناگون ترک می‌کنند.

*بیش از یک میلیون از کودکان کشور سوریه آواره شدند

وی در بخش دیگری از سخنان خویش به وضعیت نامناسب کودکان کشور سوریه اشاره و ابراز داشت: تعداد کوکان آواره سوری از مرز یک میلیون نفر گذشت و این کودکان مجبور هستند در کشورها و سرزمین‌های دیگر زندگی کند که بسیاری از آنان از حمایت خانواده و امکان تحصیل محروم ماندند.

رئیس دفتر یونیسف در ایران کودکانی که دچار بیماری خطرناکی مانند HIV هستند را مورد توجه قرار داد و گفت: 15میلیون کودک در جهان هستند که به دلیل این بیماری خانواده خود را از دست دادند و یا اینکه خود نیز به این بیماری گرفتار شدند و به دلیل از دست دادن محبت خانواده رنج می‌کشند.

وی ادامه داد: دخترانی که در سنین پایین مجبور به ازدواج می‌شوند از جمله کودکانی هستند که مورد ظلم و خشونت واقع شده‌اند که علل آن را می‌توان به دلیل فقر و فرهنگ اشتباه بین قومیت‌ها جست‌و‌جو کرد.

وی تصریح کرد: این کودکان در زندگی رنج فراوانی را تحمل می‌کنند و در سنینی که بدن آنان آمادگی ندارد باردار شده و عواقب سخت این بارداری را باید تحمل کنند.

*رسانه‌ها وضعیت نامناسب کودکان را در جهان به مسئولان یادآوری کنند

صفی‌الدین اضافه کرد: کودکانی که از آنان یاد شد تنها بخشی از کودکانی هستند که به چشم مسئولان و سیاست‌مداران نمی‌آیند.

رئیس دفتر یونیسف در ایران از رسانه‌ها و دانش‌پژوهان خواست تا وضعیت این کودکان را به گوش جامعه و برنامه‌ریزان برسانند تا با برنامه ریزی صحیح و سیاست‌گذاری شایسته راهی مناسب برای جلوگیری از این وقایع ترسیم شود./ز

برچسب ها: قم ، کودک ، کار ، رئیس ، دفتر ، یونیسف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.