پسرک از ظاهر کشیده و لاغر اندامش مشخص است که سن و سال چندانی ندارد اما چندان از مصرف شیشه و مخلوط دیگر مواد مخدرهایش سخن گفت که انگار ریشه وجودیش را مواد مخدر گرفته است،

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، اعتیاد، یکی از معضل های خانمانسوز است که هر روز به تعدد و تنوع  آن در جامعه افزوده می شود. برای از بین بردن معظل اعتیاد در جامعه مدتی است کمپ های گوناگونی با روش‌های ترک اعتیاد متفاوت در جامعه فعالیت می کنند و برای معتادان داوطلب به ترک اعتیاد یا بهتر بگویم درمان بیماران نسخه های زیادی می پیچند، با توجه به آمار اعتیاد از «ابوالقاسم شریفی »، پزشک و مدیر یکی از کلینیک های ترک اعتیاد واقع در مرکز شهر نسبت به روش درمان و ترک اعتیاد  صحیح را جویا  شدیم که اکنون می خوانید.  کلینیک ترک اعتیاد  در طبقه دوم ساختمانی  حوالی خیابان آزادی واقع شده است، سالن انتظار پراست از  معتادان یا بیمارانی که برای درمان به این مرکز آمدند، در بین مراجعان از پسرنوجوانی که به همراه مادرش برای درمان آمده بود گرفته تا مرد 60 ساله همگی منتظرند تا نوبتشان شود، شریفی دربین ویزیت بیماران وقتی به ما اختصاص داد و درباره معضل اعتیاد  گفت: اعتیاد یک بیماری مزمن و واگیردار است اگر ایمنی افراد که شامل، اعتماد به نفس، تربیت  و حمایت خانواده واجتماع، شغل مناسب و فعالیت های ورزشی در هر شخص وجود داشته باشد می‌تواند گفت که فرد تا حدودی از گرفتاری دام اعتیاد در امان است.
وی افزود: اعتیاد یک نوع  بیماری است که تنش های جسمی، روحی، اجتماعی و خانوادگی را برای فرد به همراه دارد و این مشکلات یک فردی بنام (معتاد) را بوجود می آورد، به عنوان مثال یک فرد که مشکلات اجتماعی و روحی دارد و اگر اعتماد به نفس و پناه  اجتماعی و خانوادگی  نداشته باشد در بیشتر مواقع به اعتیاد گرایش پیدا می کند.
 به گفته این پزشک در بعضی مواقع هم فرد ممکن است درگیر و منزوی باشد، شغل یا خانواده اش را از دست بدهد یا بر روی خانواده اش اثرات سو رفتاری بگذارد و یک فرد آسیب رسان  شود،  در این مواقع فرد معتادعلت و عوامل دیگر معلول محسوب می شوند.
نظرات کارشناسی و غیر کارشناسی درباره ترک اعتیاد
مدتی پیش  پزشکان بر این باور بودند که اعتیاد  بیماری جسمی است  و از نظر  جسمی فرد را درمان می کردند و به این ترتیب اعتیادش بر طرف شده و ترک اعتیاد به  روش سم زدایی در جامعه رواج پیدا کرد ولی  بعد از مدتی پزشکان به این  نتیجه رسیدن که  سم زدایی  عملی بیهوده است آن هم به این دلیل که  فرد بیمار دوباره به سوی اعتیاد گرایش داشت.
همچنین  در آن زمان  گروه های کمپ،NA ، یا گروه های  کنگره  60  بر روی سیستم روانی فرد کار کرده و در آن سیستم  دیگر به  وضعیت  جسمانی فرد معتاد یا بیمار در نظر گرفته نمی شد!
 در نتیجه این فعالیت ها  ناکامی و عود  اعتیاد  را به همراه داشت. شریفی بعد از  بیان انواع ترک اعتیاد های غیر اصولی درباره  ترک صحیح اعتیاد  گفت: ترک اعتیاد 2 بعد جسمی و روحی دارد با رونق  اندک MMTیا (متادون درمانی ) در جامعه عود اعتیاد به 60-70 درصد رسیده است و بنا بر آمار فقط 30 درصد از بیماران دیگر به سراغ بیماری اعتیاد نمی روند، امیدواریم با رونق متادون درمانی این درصد  بالاتر رود.
باید ها و نیایدها در متادون درمانی
وی درباره ترک اعتیاد به روش متادون درمانی گفت: در روش متادون درمانی اعتیاد  جسمی  را کنترل کرده و قرص متادون را به شخص داده  و فرد دیگر به دنبال  رضایت های روحی روانی کاذب ناشی از استعمال مواد مخدر نمی رود و به جای مواد مخدر  قرص متادون را گرفته و دیگر به مواد مخدر نیاز ندارد، پس در این  روش دیگر فرد استرس تهیه مواد، خرید، سفارش  و... یا هر معظل دیگری از بین می رود.  این پزشک تاکید کرد: در مرحله دوم ترک اعتیاد فرد بیمار با  کمک و حمایت های مددکاری و روانشناسی مسائل روحی اش بر طرف شده تا بدین ترتیب روابط  خانوادگی تقویت و درجامعه پذیرفته شود.
   شریفی درباره زمان ترک اعتیاد خاطر نشان کرد: روند پاکسازی و ترک اعتیاد  ممکن است در یک ماه، 6ماه ، یک سال ،سه سال یا 10 سال  طول بکشد که آن هم به حمایت های خانوادگی، تفکیک های حمایتی کلینیک های متادون درمانی، حمایت های روانشناسی، مشاوران روانشناس، مشاوره مددکاری با توجه به اعتماد به نفس فرد، همراهی و همکاری فرد و خانواده بستگی دارد که  تمام این ویژگی ها  باعث می شود شخص بیمار در مدت زمان مشخص به اجتماع باز گردد، حتی  بعد از مدتی خود بیمار احساس  می کند  که مصرف قرص متادون اضافه  است و در این مرحله پزشک باید  دوز قرص متادون را کم کند. این پزشک معتقد است: این نوع ترک اعتیاد  پایدارتر است، فرد به تدریج  تمام مشکلات را حل کرده و وارد  یک زندگی عادی بدون  وابستگی به مواد مخدر شده است و وابستگی  جسمی اش را کنار  گذاشته است، متادون درمانی با هدف کاهش آسیب، فرد به جای استفاده از مواد مخدر، قرص متادون مصرف می کند  و از لحاظ  اجتماعی دیگر فرد مخربی برای اجتماع  نیست.
خدمات دیگر برای نجات از  اعتیاد
  برای ترک اعتیاد مراکز دیگر بنام DRUG CENTER به معنی (خدمات گذری)  وجود دارد، وی درباره فعالیت آنها گفت: این مراکز در سطح شهر خدماتی از قبیل قرص متادون، لباس، غذای گرم و وسایل بهداشتی به معتادان ارائه می کند که این اقدام حمایتی از معتادان کاهش آسیب های اجتماعی را به دنبال  دارد.
متادون درمانی کلید نجات از اعتیاد
با توجه به  افزایش رو به رشد اعتیاد در جامعه  ممکن است  خیلی از افراد گرفتار به این بیماری چندین بار اقدام به درمان  کرده و  دوباره به  اعتیاد رو آورده باشند، شریفی برای  ترک  کامل از وابستگی به مواد در معتادان گفت:  در ترک اعتیاد  70 درصد  احتمال عود وجود دارد، در این شرایط  از متادون درمانی استفاده  می کنیم که  هدف اول در ترک اعتیاد کاهش آسیب است، برای مثال  اگر یک فرد   20بار هم اعتیادش عود کند باز هم  او را پذیرش کرده  و کارمان را  از طریق متادون درمانی آغاز می کنیم.
در پایان  صحبت های این پزشک به یاد حرف  قدیمی افتادم  که می گفتند: برای ترک هر عادت زشتی در این دنیا فقط یک جو اراده لازم است که انسان ها به جایگاهی که لایقش هستند برسند.

گزارش از زهرا سليماني

برچسب ها: اعتیاد ، عادت ، موادمخدر ، معضل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار