جایزه سیسیل بی.دومیل در جشنواره گلدن گلاب 2013 به "وودی آلن" اهدا می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ای.ام. دی. بی؛ 12 ژانویه سالجاری میلادی جایزه سیسیل بی.دومیل در جشنواره گلدن گلاب 2013 به "وودی آلن" اهدا می شود.



جایزه سیسیل ب.دومیل افتخاری بزرگ از سوی نشریات خارجی هالیوود محسوب می شود. این جایزه به نام فیلم ساز بزرگ "سیسیل بی.دومیل" و برای بزرگ داشت نام وی هر ساله به برترین چهره هنری سال تعلق می‌گیرد.

 سیسیل بلونت دومیل یا سیسیل ب دومیل متولد ۱۲ اوت ۱۸۸۱ – درگذشتهٔ ۲۱ ژانویه ۱۹۵۹؛ کارگردان و تهیه کننده آمریکایی و برنده جایزه اسکار به خاطر تهیه کنندگی برخی فیلم‌های برجستهٔ تاریخ سینما بود. وی هم در دوران سینمای صامت و هم در دوران طلایی سینمای هالیوود فعالیت داشت و به خاطر تهیهٔ فیلمهای باشکوه و پُر زرق و برق مشهور بود. از جملهٔ بهترین و شناخته شده ترین فیلمهای او می‌توان به: ده فرمان (۱۹۵۶)، کلئوپاترا (۱۹۳۴)، و بزرگترین نمایش روی زمین (۱۹۵۲) اشاره کرد، که موفق به کسب جایزه اسکار بعنوان بهترین فیلم گردید.



او بنیانگذار شرکت پارامونت و یکی از کسانی است که در شکل گیری هالیوود به عنوان یک شهرک سینمایی و بعد قلب تپنده و پایتخت سینمای جهان نقش داشت تا جایی که وی را پدر هالیوود می‌نامند. او با کمک همفکرانش تولید فیلم‌های بلند سینمایی و تاریخی و پرهزینه را باب کرد و پایه گذار فیلم‌های مذهبی و حماسی مانند ده فرمان، علامت صلیب، کلئوپاترا، جنگ‌های صلیبی و غیره بود.

البته از زمانی که این خبر منتشر شد "وودی آلن" تا کنون اظهار نظری در این باره نکرده است. این هنرمند میانه خوبی با اهالی لس آنجلس ندارد و وی حتی برای دریافت جایزه اسکار نیز حاضر نشد نیویورک را ترک کند.

این جایزه برای آخرین اثر وی "یاسمن آبی" با حضور "کیت بلانشت" به او اهدا خواهد شد.
تئو کینگما رییس انجمن نشریات خارجی‌زبان هالیوود با اعلام این خبر گفت: وودی آلن برای مشارکتش در فیلمسازی که به عنوان یک پدیده عمل کرده و واقعا گنجینه ای جهانی محسوب می شود، این جایزه را دریافت می کند.

مورگان فریمن، رابرت دنیرو، مارتین اسکورسیزی، استیون اسپیلبرگ، وارن بیتی، آنتونی هاپکینز و جودی فاستر از دیگر بزرگان سینما بوده اند که افتخار دریافت این جایزه نصیبشان شده است.
"وودی آلن" کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده و موسیقی‌دان یهودی آمریکایی است. وی برنده چهار اسکار شامل یک اسکار بهترین کارگردانی و سه اسکار بهترین فیلمنامه اورژینال شده است.
 


"وودی آلن" با نام اصلی "آلن استوارت کوینزبرگ" اول دسامبر سال ۱۹۳۵ در بروکلین- نیویورک در یک خانوادهٔ یهودی متولد شد. او هشت سال از دوران کودکی اش را در مدرسه یهودیان سپری کرد، پس از آن در دبیرستانی به نام Midwood به تحصیلاتش ادامه داد. "آلن" با هدف کسب درآمد، به نوشتن قطعات طنز و فروش آنها روی آورد که این قطعات در ستون‌های طنز روزنامه‌ها به چاپ می‌رسید.

پس از آن در سال ۱۹۵۳ در دانشگاه سینمایی نیویورک ثبت نام نمود و بلافاصله در دوره‌ای به نام "تولیدات سینمایی" مردود شده مجبور به ترک دانشگاه شد. از آن پس به مدت دو سال با دستمزدی معادل هفته‌ای ۲۰ دلار، به نویسندگی برای کمدینی به نام "دیوید آلبر" مشغول بود. سپس وارد تلویزیون شد و به نوشتن متون برنامه‌های تلویزیونی پرداخت. "آلن" از نوجوانی نواختن کلارینت را آغاز کرد، با ورود به برنامه‌های تلویزیونی، او اسم کوچک "وودی هرمن" نوازنده مشهور کلارینت را بر خود نهاد.
 
آلن به مدت پنج سال در تلویزیون به فعالیت پرداخت و در نهایت تصمیم گرفت استعدادش را در زمینه بازیگری نیز امتحان کند. اولین حضور او در مقام بازیگر در سال ۱۹۶۰ در کلوپی در منهتن بود. شخصیت کمدی متفاوت و خلاق او به سرعت نگاه‌ها را به سوی او معطوف کرد. در سال ۱۹۶۳ او به عنوان مهمان در اغلب برنامه‌های گفتگوی تلویزیونی ظاهر می‌شد.
نخسیتین فیلم‌نامه او "تازه چه خبر، پیشی" بود. نخستین فیلمی که کارگردانی کرد "چه خبرها، سوسن پلنگی" بود، که در اصل فیلمی ژاپنی بود که فقط آن را با گفتار خنده‌آوری دوبله کرد.



نخستین فیلمی که به معنای رایج کارگردانی کرد "پولو بردار و در رو" بود. بعد در فیلم "دوباره بزنش، سام" بازی کرد.
در ۱۹۷۷ با تولید و بازی در "آنی هال" دوره تازه و مهمی در کار خود را آغاز کرد.
ازآثار "وودی آلن میتوان به فیلم های زیر اشاره کرد:
 
تازه چه خبر، پیشی؟ 1965، چه خبرها، سوسن ببری؟ ۱۹۶۶، کازینو رویال ۱۹۶7، آب را نخورید ۱۹۶۹، پول را بردار و فرار کن ۱۹۷۱، مردان بحران: سرگذشت هاروی والینجر، موزها، دوباره بزنش، سام، خوابیده ۱۹۷۳، عشق و مرگ ۱۹۷۵، جبهه 1976، آنی هال ۱۹۷۷، صحنه‌های داخلی ۱۹۷۸ ، منهتن ۱۹۷۹، خاطرات اکلیلی۱۹۸۰، به وودی آلن، از اروپا با عشق، کمدی سکسی نیمه‌شب تابستانی ۱۹۸۲ ، زلیگ ۱۹۸۳، دنی رز برادوی۱۹۸۴، رز بنفش قاهره ۱۹۸۵،پنجاه سال فعالیت!هانا و خواهرانش، روزگار رادیو ۱۹۸۷، سپتامبر، شاه لیر، زنی دیگر 1۹۸۸، هتل ترمینوس: کلاوس باربی، روز و روزگار او، داستان های نیویورکی 1989، جرم‌ها و بزهکاری‌ها، آلیس 1990، صحنه‌هایی از مرکز خرید 1991، سایه‌ها و مه 1992، شوهران و زنان، معمای قتل در منهتن 1993، گلوله‌ها بر فراز برادوی 1994، آب را نخورید، پسران آفتاب 1995، آفرودیت توان‌مند، همه می‌گویند دوستت دارم 1996، تقدیم به رم 1997،‌ پیران آفتاب، بلور مرد وحشی، صد سال بنیاد فیلم آمریکا...صد فیلم 1998، چهره مشهور،‌ نقش‌بازی‌کن‌ها،‌ مورچه‌ها، شیرین و پست1999، مرد شرکتی، دزدهای خرده‌پا، نور همدم من‌است، جمع‌کردن شکسته‌ها 2000، نفرین عقرب یشمی،‌ صداها از شهری که دوست دارم، استنلی کوبریک: زندگی به روایت تصویر، کنسرت برای نیویورک2001، وودی آلن: زندگی با فیلم، جادوی فلینی، پایان هالیوودی 2002،  ۱۰۰ سال امید و شوخ‌طبعی، چیزی غیر از این، چارلی: زندگی و هنر چارلی چاپلین 2003، فرانسوا تروفو، یک زندگی‌نامه، ملیندا و ملیندا 2004، بالاد گرینیچ ویلج، غیر خودی، امتیاز نهایی 2005، خبر داغ، خانه، 2006، رویای کاساندرا 2007، ویکی کریستینا بارسلونا۲۰۰۸، هرچه که کار کند 2009،  نیمه‌شب در پاریس2011،  پاریس منهتن، تقدیم به رم با عشق 2012.
 
"وودی آلن" 3 کتاب به نام های "بی حساب" (۱۹۷۱)، "بی بال و پر" (۱۹۷۵) و "عوارض جانبی" (۱۹۸۰) نیز به رشته ی تحریر درآورده است.
"وودی آلن" جوایز تا کنون توانسته جوایز زیادی را در سینما بخود اخصاص دهد که از آن جمله میتوان به جوایز زیر اشاره کرد:  
 
•    اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم آنی هال،۱۹۷۷
•    اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم آنی هال (همراه مارشال بریکمن)، ۱۹۷۷
•    نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم آنی هال
•    نامزد اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم صحنه‌های داخلی
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم صحنه‌های داخلی
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم منهتن (همراه مارشال بریکمن)
•    نامزد اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم دنی رز برادوی
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم دنی رز برادوی
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم رز ارغوانی قاهره
•    اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی برای فیلم هانا و خواهرهاش، ۱۹۸۶
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم هانا و خواهرانش،
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم روزگار رادیو،
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم جرم‌ها و بزهکاری‌ها،
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم آلیس،
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم شوهران و زنان،
•    نامزد اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم گلوله‌ها بر فراز برادوی، ۱۹۹۴
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم گلوله‌ها بر فراز برادوی، ۱۹۹۴(همراه داگلاس مک گرث)
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم آفرودیت توانمند، ۱۹۹۵
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم تقدیم به رم، ۱۹۹۷
•    نامزد اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم امتیاز نهایی، ۲۰۰۵
•    اسکار بهترین فیلم‌نامه غیر اقتباسی برای فیلم نیمه شب در پاریس، ۲۰۱۲

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار