چند سالی است که طرح آبرسانی از سد نساء به بم و بروات کلید خورده که با ادامه خشکسالی ها ضرورت تسریع در اتمام این طرح بیشتر احساس می شود .

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری بم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت: این طرح باید تا سال 93 به بهره برداری می رسید اماتا کنون تنها 30 تا 40 درصد پیشرفت دارد که اگر اعتبار لازم تخصیص نیابد این طرح تا سال 99 نیز آماده نخواهد شد و بم با بحران جدی روبرو می شود .

از سال 86 تا کنون بیش از 4 حلقه چاه آب آشامیدنی بم خشک شده است 

امیری زاده افزود : از سال 86 تا کنون بیش از 4 حلقه چاه آب آشامیدنی بم خشک شده است که عوامل زیادی مانند حفر چاه های غیر مجاز ،14 سال خشکسالی و برداشت بیش از حد از سفره های آب زیرزمینی علت اصلی خشک شدن این چاه هاست.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مصرف آب بم از میزان تولید آن بیشتر است خاطرنشان کرد : با ادامه این روند در آینده نزدیک دچار بحران و حتی جیره بندی آب خواهیم شد .

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری بم با اشاره به این که مصرف آب امسال نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده و علت آن گرمایی است که در 42 سال گذشته بی سابقه بوده گفت : این امر علاوه بر تبخیر بالای آب باعث مصرف بیشتر شهروندان بمی شد به گونه ای که برای تامین آب مجبور به استفاده از موتور پمپ های شهرداری و کشاورزی برای تامین آب مورد نیاز شهروندان شده ایم .

11 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات اختصاص یافته است.

به گفته فرماندار بم برای اجرای این طرح اعتباری بالغ بر 230 میلیارد تومان در نظر گرفته شد ، که تا کنون مبلغ 20 میلیارد تومان آن تخصیص یافته اما به دلیل افزایش هزینه ها این طرح متوقف شد .

حسین زینالصالحین افزود : با پیگیرهای صورت گرفته از سوی نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی 11 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات اختصاص یافته است .

طرح خط انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات به طول 57 کیلومتر از طرحهای مهر ماندگار است و کلنگ آن در سال 90 زمین زده شد ./س

گزارش از : علیرضا خواجه نظامی

برچسب ها: سد ، نسا ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.