سي سي تي وي: سازمان همکاري شانگهاي با هرگونه تهديد يا تحريم يکجانبه ايران مخالفت کرد

خبرنگار شبکه تلويزيوني چين گفت، سازمان همکاري شانگهاي در اعلاميه اي در پايان اجلاس امسال خود با هرگونه تهديد يا تحريم يکجانبه‌ي ايران مخالفت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از شبکه تلويزيوني سي سي تي وي چين، خبرنگار اين شبکه ابتدا گفت، در پايان اجلاس سالانه سران سازمان همکاري شانگهاي در بيشکک، پايتخت قرقيزستان، اعلام شد، اجلاس بعديِ سرانِ اين سازمان در سال 2014 ميلادي در شهر دوشنبه، پايتخت تاجيکستان، برگزار خواهد شد. همچنين در پايان نشست امسالِ سازمان همکاري شانگهاي، بيانيه اي مشترک توسط اعضاي اين سازمان موسوم به "اعلاميه بيشکک" منتشر شد. رؤساي جمهور شش کشور عضو اصلي اين سازمان، يعني چين، قزاقستان، قرقيزستان، روسيه، تاجيکستان و ازبکستان، اين اعلاميه را امضا کرده‌اند. 

بر اساس اين اعلاميه، تمامي مشکلات و اختلافات بين‌المللي بايد به صورت صلح آميز و بر پايه‌ اصولِ برابري، احترام به استقلال و تماميت ارضي کشورها، عدم مداخله در امور داخلي ملت‌ها، دوري از هرگونه تهديد به استفاده از نيروي نظامي حل و فصل شود. 

اين بيانيه همچنين بر لزوم همکاري کشورهاي جهان براي مقابله با تروريسم بين‌المللي، جدايي‌طلبي، افراطي‌گري و جناياتِ سازماندهي شده‌ي فرا مرزي تأکيد کرده است.  

در بخشي از اين اعلاميه درباره سوريه آمده است: اعضاي سازمان همکاري شانگهاي به شدت نگران مداخلات خارجي، بدون مجوز سازمان ملل، در امور سوريه هستند. اين سازمان همچنين از پيشنهاد تحت نظارت بين‌المللي قرار دادن سلاح‌هاي شيمياييِ سوريه حمايت کرده و از دولت بشار اسد، رييس جمهور سوريه، خواسته است به کنوانسيون منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي بپيوندد. اين بيانيه بر لزوم مذاکرات سياسيِ گسترده و بدون قيد و شرط ميان دولت و مخالفان سوريه براي رفع اختلافات فيمابين تأکيد کرده است. 

در بخش ديگري از اين اعلاميه درباره ايران تأکيد شده است که تهديد به استفاده از زور از سوي برخي از کشورهاي مشخص در جهان (برضد ايران) و همچنين تحريم‌هاي يکجانبه (عليه ايران) غيرقابل قبول است. سازمان همکاري شانگهاي بر اين باور است که اگر به روند تقابل با ايران اجازه‌ رشد داده شود، باعث واردن شدن صدمات فراوان و غيرقابل پيش‌بيني به صلح و امنيت در منطقه و در سراسر جهان خواهد شد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار