رعایت نکردن نکات بهداشتی می تواند موجب شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR)شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک(PPR) یک بیماری ویروسی با سطح واگیر زیاد است که بیشتر در گوسفند و بز دیده می شود .

دکترعلیرضا سلطانی با اشاره به اینکه این بیماری با علائمی همچون تب ، افسردگی ، ریزش ترشحات از بینی و چشم ، زخمهای دهانی ، اسهال و سرفه همراه است افزود : تماس مستقیم دام سالم با دام بیمار و ترشحات دام آلوده مهمترین راه انتقال بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) است .

وی بهترین و موثرترین راه پیشگیری از این بیماری را رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه ای دانست و خاطرنشان کرد : خرید دام سالم و حمل و نقل آن تحت نظارت دامپزشکی، محدود کردن ترددهای بی رویه دام ، ضدعفونی مستمر دامداری و انجام واکسیناسیون در کانونهای این بیماری برای سلامت دامها ضروری است .

سلطانی با اشاره به اینکه مواردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) از ابتدای سال در شهرستان زرند مشاهده شده است گفت: با توجه به دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کانون های این بیماری زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

وی دلیل اصلی بروز بیماری در این کانونها را خرید و حمل ونقل بی ضابطه دام دانست و تاکید کرد :دامداران از خرید هرگونه دام بدون هویت و حمل و نقل دام بدون هماهنگی با دامپزشکی خودداری کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان زرند یادآور شد : دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری به وسیله شماره تلفن 4222227 مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان زرند اطلاع دهند ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.