مسوول امور دارويي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج نسبت به مصرف خودسرانه دارو در اين استان هشدار داد و گفت: آنتي بيوتيك ها همچنان بيشترين داروي مصرفي بين مردم استان است.

 سيد محمد حكيميان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج  افزود: مصرف داروهاي تزريقي، مسكن‌ هايي همچون قرص ‌هاي آستامينوفن، ايبوبروفن، آستامينوفن كدئين و آنتي بيوتيك ‌هايي مانند آموكسي ‌سيلين و شربت‌ هاي آستامينوفن و ديفن هيدرامين در كهگيلويه و بويراحمد بسيار بالا است.
وي بيان كرد: اين در حالي است كه ميزان مصرف داروهاي تزريقي در دنيا 11 درصد و در ايران 46 درصد است.
حكيميان با اشاره به اينكه تجويز و مصرف صحيح و منطقي دارو موضوعي است كه بي توجهي به آن از سوي پزشكان و بيماران عواقب نگران ‌كننده ‌اي به همراه دارد، اظهار كرد: مصرف بي ‌رويه دارو در كشور و كهگيلويه و بويراحمد به دليل آگاهي ناكافي مردم از عوارض آن است.
وي مصرف آنتي بيوتيك ‌ها را در دنيا 20 درصد و در ايران حدود 50 درصد اعلام و عنوان كرد: هر ايراني به طور متوسط در طول سال 339 بار دارو مصرف مي ‌كند كه اين رقم چهار برابر آمار جهاني است.
حكيميان ابراز داشت: دارو به عنوان مهمترين ركن درمان در دنيا است به طوري كه 75 درصد درمان بيماري ‌ها از طريق دارو انجام مي شود.
مسوول امور دارويي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج با بيان اينكه تمام افراد بايد آگاه باشند كه مصرف بي ‌رويه دارو مي‌ تواند به طور جدي سلامت آنان را به خطر اندازد، افزود: مصرف بي‌ رويه دارو در بسياري از موارد عوارض غير قابل جبراني به دنبال دارد.
حكيميان گفت: افزايش مصرف دارو در كشور و كهگيلويه و بويراحمد برگرفته از بي اطلاع مردم از آثار نامطلوب مصرف بي ‌رويه دارو و بي توجهي به هشدارها و خطرات آن است.
وي بيان كرد: ايران به لحاظ مصرف دارو جزو 20 كشور نخست دنيا بوده و در آسيا نيز پس از چين مقام دوم را به خود اختصاص داده است.
حكيميان اظهار كرد: بر اساس تحقيقات انجام شده مردم ايران 10 تا 15 درصد مجموع داروهاي كشور را به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشك مصرف مي‌ كنند كه اين امر بسيار نگران ‌كننده به نظر مي رسد.
وي عنوان كرد: پيشگيري از مصرف بي ‌رويه داروها، شيوه ‌هاي علمي و منطقي تجويز و كاهش عوارض دارويي جزو موضوعاتي است كه همواره مورد توجه نظام‌ هاي درماني و سازمان بهداشت جهاني بوده است.
حكيميان با اشاره به اينكه يكي از شاخص هاي مهم سلامت در هر كشور نحوه مديريت درمان بيماري و ميزان تجويز و مصرف داروها است، ابراز داشت: مرگ و مير ناشي از عوارض دارو چهارمين تا هشتمين دليل مرگ و مير در دنيا است.
وي افزود: 60 درصد از مردم نمي‌ دانند كه آنتي‌ بيوتيك ‌ها در برابر ويروس ‌هايي مانند سرماخوردگي و آنفلوانزاي معمولي كارآيي ندارند به طوري كه مصرف آنتي ‌بيوتيك ‌ها بدون توصيه پزشك بسيار خطرناك است./س
برچسب ها: آنتی ، بیوتیک ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.