در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد:

سردار مهماندار: همه عوامل دخيل در حادثه اخير به دادگاه معرفي شده‌اند

دلايل تصادفات اخير و آمار بالاي تصادفات اخير شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور عبدالكريم حسين‌زاده و سردار محمدرضا مهماندار مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دلايل تصادفات اخير و آمار بالاي تصادفات اخير شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور عبدالكريم حسين‌زاده نايب كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي و سردار محمدرضا مهماندار رئيس پليس راه كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.  
 
سردار مهماندار در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني براين كه دلايل سوانح و حوادث اخير از ديد جنابعالي چيست گفت: حوادث تلخ جاده اي در بحث تصادفات رانندگي جاي تاسف فراواني دارد.
 
وي با اشاره به ايجاد حساسيت‌هايي ميان مردم و مسئولين كشور افزود: بايد به فكر چاره‌اي براي تصادفات رانندگي در جاده‌هاي كشور باشيم.
 
رئيس پليس راه كشور با بيان اين كه حوادث رانندگي با روش‌هاي مختلفي قابل پيشگيري است اظهار داشت: انسان، راه و وسيله نقليه از جمله عوامل موثر در بروز تصادفات رانندگي است.  
 
*بايد آموزش و فرهنگسازي را در حوزه رانندگي نهادينه كرد

سردار مهماندار با اشاره به نقش برجسته انسان در تصادفات رانندگي ادامه داد: بايد آموزش و فرهنگسازي در حوزه رانندگي در كشور نهادينه شود.
 
وي با اشاره به اين كه نبايد از بحث راه و وسيله نقليه در حوزه رانندگي غافل بمانيم خاطر نشان ساخت: هيچ وقت نمي‌توانيم خطاي انساني را به صفر برسانيم بلكه بايد خطاي انساني را مورد پوشش قرار دهيم و درصدد رفع نواقص موجود در حوزه راه و وسيله نقليه برآييم.  
 
رئيس پليس راه كشور با اشاره به اين كه با بهره گيري از آخرين دستاوردهاي تكنولوژي مي‌توانيم خطاي انساني را كاهش دهيم گفت: خودروي ايمن نقش بي بديلي در حفظ جان سرنشينان دارد.  
 
سردار مهماندار با اشاره به اين كه خودروي ناامن مي‌تواند موجبات بروز حادثه‌اي غم بار و فاجعه آميز را به همراه داشته باشد افزود: اگر جاده از استانداردها و شيب مناسبي برخوردار باشد در اين صورت مي‌توان شاهد كمترين خسارت جاني و مالي در كشور باشيم.  
 
وي با اشاره به اين كه سه عامل راه،‌انسان و وسيله نقليه بر يكديگر هم پوشاني دارند خاطر نشان ساخت: با ارتقاي سطح ايمني راه و وسيله نقليه مي‌توانيم خطاي انساني را كاهش دهيم.
 
رئيس پليس راه كشور در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه جنابعالي چه تدابيري در حوزه تصادفات جاده‌اي انديشيده‌ايد گفت: حادثه اتوبان تهران قم جزء تصادفات مهم محسوب مي‌شود زيرا احساسات عمومي در آن جريحه دار شده است.
 
سردار مهماندار با بيان اين كه به بررسي علل دقيق وقوع حادثه اخير بپردازيم خاطر نشان ساخت: بايد با جمع آوري اطلاعات موجود به پيشگيري از حوادث جاده هاي ديگر بپردازيم.  
 
وي با اشاره به تشكيل كارگروه‌هاي مختلف در حادثه اخير اتوبان تهران قم اشاره كرد: جلسه‌اي به دستور رئيس‌جمهور در دفتر كار وزير راه و شهرسازي و با حضور وزير صنايع و معاونان چند وزير ديگر تشكيل شده است.  
 
رئيس پليس راه كشور با اشاره به اين كه همه بايد دست به دست هم دهيم تا سوانح جاده‌اي كشور را كاهش دهيم گفت: بايد در آينده مانع از بروز حوادث جاده‌اي مشابه شويم.
 
سردار مهماندار با اشاره به حساسيت‌هاي به وجود آمده در ميان دولت، مجلس و دستگاه‌هاي ذيربط خاطر نشان ساخت: هر لحظه ممكن است در آينده باز دوباره چنين حوادث ناگواري رخ دهد اما بايد از الان از حادثه اخير تجربه كسب كنيم و برنامه ريزيهاي لازم را در اين خصوص انجام دهيم.  
 
*راه، وسيله نقليه و انسان در حادثه اخير لحاظ شده است


وي با بيان اين كه يكي از وظايف قانوني و شرعي پليس پاسداري و حفاظت از حقوق مردم در تصادفات است ادامه داد: سه عامل راه،‌وسيله نقليه و انسان در حادثه اخير لحاظ شده است.
 
رئيس پليس راه كشور علت اول وقوع حادثه اخير اتوبان تهران قم را وجود نقص فني و تركيدن لاستيك اتوبوس اعلام كرد و گفت: آتش سوزي بعد از برخورد دو وسيله نقليه علت دوم حادثه بوده است.
 
وي با اشاره به اين كه اگر اين آتش سوزي ايجاد نمي‌شد تعداد تلفات بسيار كمتر از آن چيزي بود كه امروز شاهد آن هستيم خاطر نشان ساخت: بايد به شناسايي نواقصي كه در حوزه راه وجود دارد بپردازيم.  
 
سردار مهماندار با بيان اين كه بايد به شناسايي خطاهاي انساني، راه و وسيله نقليه پرداخت اظهار داشت: قانون جديد رسيدگي به تلفات در زمره قوانين مدرن كشور محسوب مي‌شود كه به تصويب رسيده است.  
 
وي با اشاره به كم كاري و عدم رعايت نكات ايمني در حوزه وسيله نقليه و راه افزود: همه عوامل دخيل در حادثه اخير نيز به دادگاه معرفي شده‌اند و مراحل قانوني خود را طي مي‌كنند.
 
رئيس پليس راه كشور يكي از ويژگي‌هاي قانون جديد را كاهش تلفات در حوادث رانندگي دانست و عنوان كرد: نسبت به دو سال گذشته بيش از 4 هزار نفر تلفات كمتري داشته‌ايم.
 
سردار مهماندار در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا مسئوليت معاينه فني خودروهاي توليدي و وارداتي برعهده پليس است يا خير گفت: در كشورهاي در حال توسعه به حلقه آخر تصادفات توجه مي‌شود به گونه‌اي كه در كشور ما هم نيز به همين شكل است اما در كشورهاي در حال توسعه همه حلقه‌ها مورد توجه قرار مي‌گيرد.  
 
وي با اشاره به اين كه رفتارهاي پرخطر رانندگان به زمان‌هاي گذشته برمي‌گردد افزود: با توجه به قانون كاهش آلودگي هوا بحث معاينه فني خودروهاي به مراكز خصوصي واگذار شد به گونه‌اي كه نظارت و صدور مجوز براي اين مراكز در شهرها از طريق شهرداري‌ها و در برون شهرها به سازمان راهداري  و حمل و نقل جاده‌اي واگذار شده است.  
 
رئيس پليس راه كشور با اشاره به اين كه تا چند سال قبل مراكز معاينه فني خودرو برعهده پليس بود گفت: متاسفانه طي دو سه سال گذشته آيين نامه‌اي به تصويب رسيد كه در آن بدون توجه به نظر پليس معاينه فني خودروها صورت مي‌گيرد.
 
* حضور پليس در مراكز معاينه فني خودرو بسيار مفيد است

سردار مهماندار نظارت‌هاي كنوني را رندم وار و پراكنده توصيف كرد و اظهار داشت: حضور پليس در مراكز معاينه فني خودرو بسيار مفيد بود.
 
وي با اشاره به كنترل‌هاي اساسي در حوزه معاينه فني خودرو افزود: بايد ايمني وسيله نقليه با استفاده از تجهيزات ممكن مورد سنجش قرار بگيرد.
 
سردار مهماندار با اشاره به اين كه بايد مديران باتجربه‌اي در سازمان راهداري وجود داشته باشد گفت: اين گونه مشاغل مي‌تواند نظارت مستقيم و مستمري را در ايمني وسيله نقليه داشته باشد.
 
وي با اشاره به اين كه مديران شركت‌هاي مسافربري بايد قبل از اين كه خودرو و اتوبوس آن‌ها بخواهد از شركت خارج شود بايد كنترل‌هاي اساسي را به عمل آورند ادامه داد: بايد تمامي مواردي كه در ايمن سازي اتوبوس موثر است را لحاظ كرد.  
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه بسياري از كارشناسان وجود لاستيك چيني را علت تصادفات نظر جنابعالي در اين خصوص چيست گفت: با توجه به گران شدن قيمت ارز طبيعي به نظر مي‌رسد كه قيمت لاستيك خودرو هم به طبع آن گران شود.
 
سردار مهماندار با اشاره به اين كه بخش عمده‌اي از لاستيك‌هايي كه امروزه در اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار مي گيرند وارداتي است افزود:افزايش قيمت لاستيك‌هاي خودرو باعث شده كه برخی از مالکین وسايل نقليه از لاستيك‌هاي غيراستاندارد استفاده كنند اما غافل از آن هستند كه اين لاستيك كيفيت پاييني دارد و خطرساز است.
 
رئيس پليس راه كشور با اشاره به اين كه خسارتي كه از بابت لاستيك‌هاي خودرو  به مردم وارد مي شود جبران ناپذير است گفت: لاستيك‌هاي با كيفيت بايد براي شركت‌هاي مسافربري، مالكين و رانندگان مورد توجه قرار بگيرد.  
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آزاد راه تهران قم تا جه حد در بروز تصادفات رانندگي موثر است  اضافه كرد: این مسیر یکی از پرترددترين و مهمترين شاهراهاي كشور محسوب مي شود به گونه‌اي كه اين آزادراه از لحاظ روشنایی ، مراکز و مجتمع های رفاهی نسبت به بقيه آزاد راه هاي كشور از شرايط بهتري برخوردار است.  
 
سردار مهماندار با اشاره به اين كه راه در آن نقطه مطلوبي بايد قرار داشته باشد نيست اظهار داشت: يكي از دلايل مهم تصادفات در آزاد راه تهران قم وجود تراكم بالا و عدم رعايت فاصله طولي است بنابراين نقش عامل انساني را نمي‌توان در بروز چنين حوادثي ناديده گرفت.  
 
وي با اشاره به اين كه شهريور ماه امسال يكي از پرتصادفترين و پرتلفات ترين ماههاي سال كشور به شمار مي آيد ادامه داد: يكي از دلايل اين امر اين است كه كساني كه وارد جاده‌هاي كشور مي‌شوند از تجربه كافي براي رانندگي در جاده‌هاي كشور برخوردار نيستند.  
 
 
عبدالکریم حسین‌زاده نایب رئیس کنوانسيون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني بر اين كه كميسيون عمران مجلس چه جلساتي را تا به امروز در خصوص حوادث اخير اتوبان تهران قم برگزار كرده است گفت: اميدواريم ميزان خسارات جاني و مالي در كشور ما به حداقل برسد تا به آن ارزش‌هاي اساسي كه مبناي توسعه پايدار است كه همانا حفظ جان انسان‌هاست دست يابيم.  
 
وي با اشاره به اين كه كميسيون عمران مجلس موظف است تا پيگيري‌هاي لازم را در خصوص حادثه اخير به عمل آورد افزود: بلافاصله پس از اعلام موضوع به كميسيون موظف شديم تا در محل حادثه حضور پيدا كنيم و اتوبوس سانحه ديده را مورد بازديد قرار داديم و در نهايت يك كارگروهي را در استانداري‌ها تشكيل داديم تا وضعيت و چند و چون رسيدگي به مجروحان و انتقال افرادي كه جان خود را از دست داده‌اند مورد بررسي قرار دهيم.  
 
 
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه ما به دنبال كالبدشكافي موضوع هستيم ادامه داد: حضور در اين كارگروه‌ها به منزله اين نيست كه مي‌توانيم جلوي حوادث اين چنيني را بگيريم اما بايد يك سري اطلاعات و ارقام دقيقي را در خصوص علل وقوع حادثه اخير تهران قم در دست داشته باشيم.  
 
حسين‌زاده با بيان اين كه هر يك از تصادفات و سوانح كشور علل خاص خود را دارد گفت: وقتي مي‌توانيم موفق عمل كنيم كه ميزان خسارت جاني و مالي را در تصادفات جاده‌اي كاهش دهيم.
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه در حادثه اخير چه علل مورد كشف قرار گرفته است افزود: در حال حاضر آن چه كه براي ما مسجل است نقص فني خودرو به حساب مي آيد.  
 
نایب رئیس کنوانسيون عمران مجلس شورای اسلامی  با بيان اين كه در حين مطالعه يك تصادف ماتريسي ترسيم مي‌شود كه در آن شرايط انسان، محيط و وسيله نقليه لحاظ مي‌شود خاطر نشان ساخت: بايد به بررسي حادثه قبل از وقوع، حين وقوع و قبل از آن پرداخت.  
 
حسين‌زاده با اشاره به اين كه در كميسيون‌هاي كاري كه تشكيل شده به اين حادثه با نگاه كلي مورد توجه قرار گرفته است گفت: يكي از جلسات ما به 31 شهريور ماه واگذار شده است كه در آن دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط، استانداري، مديريت بحران، هلال احمر، راه و شهرسازي و سازمان‌هاي مختلف ديگر گزارشات خود را ارائه خواهند داد بنابراين در آن جلسه به نتيجه خواهيم رسيد كه علت واقعي بروز حادثه اخير چه بوده است.  
 
وي با اشاره به اين كه براساس گزارشات موجود تا به اين لحظه بحث نقص فني خودرو، مقاومت و استحكام آن در حين وقوع احتراق مطرح است اظهار داشت: پس از برخورد دو خودرو مجددا برخورد ديگري با گاردريل شانه صورت گرفت كه موجبات تشديد حادثه را فراهم كرد.  
 
 
نایب رئیس کنوانسيون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: هر يك از عوامل خودرو ساز، خودرو،‌شانه، گاردريل همگي اين‌ها به صورت جداگانه مورد بررسي قرار گيرند.
 
حسين زاده در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه چه خواسته ديگري از اتوبوس اسكانيا داريد اظهار داشت: در حال حاضر آمار جهاني به اين صورت است كه در روز چيزي حدود سه هزار نفر جان خود را در حوادث جاده‌اي از دست مي‌دهند به گونه‌اي كه بسياري از كشورها با يك نگاه هدفمند و برنامه ريزي شده به اين قضيه نگاه مي‌كنند.  
 
وي با اشاره به اين كه ما نيز براي خود برنامه‌هاي چهارگانه‌اي را تعريف كرده‌ايم كه براساس آن بايد تعداد تلفات جاده‌اي به زير 15 هزار نفر برسد گفت: در حال حاضر ما يك كاهش 3 الي 4 هزار نفري را نسبت به سنوات گذشته شاهد هستيم كه چيزي در حدود 22 هزار نفر عنوان مي‌شود اما اين آمار غيرقابل قبولي است به گونه‌اي كه آمار بالايي به حساب مي آيد.
 
نایب رئیس کنوانسيون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اين كه برخي از كشورها به اين قضيه نگاه استراتژيك بلند مدتي دارند افزود: مثلا استراليا سال 1997 را پايه و اساس خود قرار داده به گونه‌اي كه بايد در سال 2005 آمار تصادفاتش به ده درصد كاهش برسد.  
 
وي با اشاره به اين كه بحث اصلي ما درحوزه نظارت است گفت: بايد در جهت رفع ايرادات موجود گام‌هاي اساسي برداشته شود تا مشكلات و موانع موجود كمتر شود.  
 
حسين‌زاده با اشاره به اين كه در بسياري از كشورهاي جهان وقتي سيستم حمل و نقل به خصوص سواره دچار ايراد و اشكالي مي‌شود به آن‌ها اجازه تردد داده نمي‌شود افزود: بايد گام‌هاي اساسي و مسئولانه‌اي را در راستاي اين موضوع برداريم.  
 
نایب رئیس کنوانسيون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اين كه بايد به كميسيون‌ها و كميته‌هاي انساني بهاي اساسي داده شود تا خروجي مطلوبي را از آن‌ها شاهد باشيم خاطر نشان ساخت: هر تصادفي هزينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي را براي جامعه به بار مي آورد.  
 
حسين‌زاده با بيان اين كه اگر مديريت اساسي در اين حوزه اعمال شود هزينه‌هاي اقتصادي كه چيزي حدود يك الي دو درصد را نخواهيم داشت گفت: بايد سوانح و تصادفات جاده‌اي را در حوزه بهداشت عمومي هم مورد توجه قرار دهيم يعني به گونه‌اي باشد كه تمام علوم ديگر شامل علوم پزشكي و اقتصادي در آن نگاه كارشناسانه‌اي را داشته باشد.  
 
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه جاي حوزه عمران در حمل و نقل كجاست افزود: در خصوص حوزه عمران و به تبع آن در تمام حوزه‌هاي كشور دچار مشكلات عديده‌اي هستيم به گونه‌اي كه بودجه سال گذشته 37 هزار ميليارد تومان بود كه چيزي حدود 13 درصد اين بودجه تخصيص پيدا كرده است و توانست وارد عمليات‌هاي عمراني كشور شود.  
 
وي با اشاره به اين كه اگر ما براساس اولويت بندي پيش برويم بسياري از مشكلات اساسي كشور حل خواهد شد خاطر نشان ساخت: اگر در حوزه حمل و نقل عمومي تمركز سرمايه داري را وارد كنيم و حمل و نقل انبوه را مورد هدف قرار دهيم خواهيم توانست بخش‌هايي از مشكلات موجود كشور را حل كنيم.
 
وي با تاكيد بر نگاه استراتژيك و نگاه برنامه محور نسبت به قضاياي اخير اظهار داشت: بايد در اين مسير برنامه‌ها كاملا بلند مدت باشد ./ف

برچسب ها: تصادف ، جاده ، اتوبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۵۱ ۱۶ شهريور ۱۳۹۳
باسلام. متاسفانه درکشور ما راهنمایی و رانندگی هنوز جز کمین زدن چیزی به ما نمی اموزد.من یکی از رانندگانی هستم که حدود 20 ساله رانندگی میکنم.فقط کمین زدن بلدن. باید از صفر شروع کرد اولابطور مثال امتحان رانندگی باید در جاده دوطرفه انجام بشه کسی که میخواهد راننده شود و مدرک اخذ کند. ولی متاسفانه رانندگان تازه واردما مثل این میمونند که یکی مدرک لیسانس بگیره ولی هنوز بلد نباشه درسشو پس بده. پس علت اصلی در قوانین هست.
آخرین اخبار