رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به شیوع بیماری تب مالت در استان گفت: طی سه ماهه نخست سال بیماری تب مالت نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 70 درصد در استان قم رشد کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، مجید محمدیان در نشست خبری قبل از ظهر روز یکشنبه که در مرکز بهداشت قم برگزار شد، با اشاره به شیوع بیماری تب مالت در این استان گفت: در حال حاضر در کشور بیماری تب مالت یا بروسلوز در حال شیوع است که استان قم نیز به تبع با این افزایش مواجه شده است.

وی اظهار داشت: بیماری بروسلوز یا تب مالت یکی از بیماری های عفونی و شایع مشترک میان دام و انسان است که از میکروب بروسلا در دام از راه های مختلفی که مهم ترین راه انتقال آن از طریق تماس مستقیم با پوست است که به انسان منتقل می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با تاکید بر علائم این بیماری بیان کرد: تب، لرز، ضعف، درد عضلات، درد مفاصل، کاهش وزن، تعریق شبانه، بی اشتهایی، سردرد، افسردگی، دردهای سیاتیک از جمله علائم این بیماری می باشد که پزشک را دچار سردرگمی می کند و به همین دلیل به آن بیماری هزار چهره می گویند.

مردان در معرض ابتلا به بروسلوز

محمدیان تصریح کرد: طی سال جاری نزدیک به 50 درصد از میزان بیماری در سراسر کشور رشد کرده که در استان قم سه ماهه اول سال نسبت به سال گذشته در این بازه زمانی 70 درصد رشد کرده است که میزان ابتلای مردان نسبت زنان بیشتر بوده است.

وی در ادامه افزود: مهم ترین عامل در مهار این بیماری کنترل آن است که روابط مناسبی میان مرکز بهداشت و دامپزشکی صورت گرفته که اقدامات خوبی در خصوص مهار این بیماری صورت گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم عنوان کرد: آنچه مطرح است اینست که به دلیل مشکلاتی چون کمبود نیروی انسانی، گرانی هزینه های واکسیناسیون، و عدم شناسایی گاوداری و دامداری های پوشش کامل برای واکسیناسیون محقق نمی شود.

محمدیان تاکید کرد: بیماری بروسلوز بیشتر در روستاها شیوع می یابد که بخاطر کمبود نیروی انسانی و مسائل دیگر پوشش 100 درصدی واکسیناسیون دام های روستایی ممکن نیست و این باعث انتقال این بیماری می شود که از 6 و نیم میلیون گاو روستایی 2 میلیون و از 55 میلیون راس گوسفند تنها هشت میلیون آنها شامل طرح واکسینه می شوند.

وی در ادامه اظهار داشت: 40 هزار گاو شیری در استان وجود دارد که 16 هزار راس آنها تحت پوشش طرح واکسیناسیون هستند و اگر در هر روستا یک یا 2 دام مبتلا باشد این بیماری به راحتی به دیگر دام ها منتقل می شود.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به علاقمندی مردم به مصرف لبنیات سنتی گفت: امروزه رویکرد مردم بیشتر به سمت لبنیات سنتی و فله ای است که در صورت غیر بهداشتی بودن مشکلاتی را برای مردم می تواند درپی داشته باشد.

محمدیان ادامه داد: مهم ترین راه انتقال بیماری تب مالت از دام به انسان خوردن فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه است که راه شناسایی آن آزمایش خون است و در صورت مشاهده در دام باردار موجب سقط جنین شده و یا در صورت تولد جنین با کاهش وزن شدیدی مواجه است.

وی با اشاره به مراکز فروش لبنیات سنتی عنوان کرد: باید مراکز فروش لبنیات سنتی غیر بهداشتی در اسرع وقت جمع آوری شوند و مراجعه مردم به مراکزی باشد که از سالم بودن شیر و دیگر فرآورده های لبنی اطمینان خاطر داشته باشند یا قبل از مصرف اقدام به جوشاندن آن کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم ابراز داشت: از هفدهم تا نوردهم ماه جاری تیم بازرسی مرکز بهداشت از 90 کارگاه لبنی بازدید به عمل آمد که 10 مورد از متخلفان به مراجع قضایی ارجاع داده شدند و 100 کیلوگرم پنیر بی نام و نشان فله نیز به تعزیرات تحویل داده شد.

محمدیان افزود: 15 تن شیر فله از 100 کارگاه و مراکز عرضه فرآورده های سنتی جمع آوری شد که خارج از نظارت دامپزشکی عرضه می شده است؛ همچنین 20 درصد حمل و نقل مخصوص شیر در سطح شهر بوده و 80 درصد خارج از ضوابط صورت گرفته است.

وی با اشاره به کره و کشک سنتی بیان کرد: 80 درصد عرضه کشک و کره توسط مراکز غیر مجاز بوده و وضعیت بهداشت فردی، گندزدایی و نظافت واحدهای مذکور بررسی و ارزیابی شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با تاکید بر واردات شیر سنتی از استان های دیگر به قم گفت: ارسال شیر از استان ها ی همجوار به قم صورت می گیرد که برخی بدون توجه به نکات بهداشتی بوده و باعث کاهش رغبت مردم به محصولات لبنی می شود.

محمدیان در پایان با تاکید بر توجه مردم به پیامک های اطلاع رسانی خاطرنشان کرد: به نیمی از مردم قم طی سه هفته گذشته از طریق پیامک درخصوص توجه به نکات بهداشتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری تب مالت اطلاع رسانی شد و باید مردم با مراجعه به مراکز بهداشت آموزش های لازم را دریافت کنند./س

برچسب ها: قم ، رشد ، تب ، مالت ، سه ، ماه ، نخست ، سال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.