قم روزانه پذیرای 2 هزار مسافر خارجی است که اکثر آنها از کشورهای عربی و بخصوص عراق وارد قم می‌شوند و قرار است طی تفاهم نامه‌ای زائران عراقی در قم ساماندهی شوند.



به گزارش گروه استانها باشگاه خبرنگاران برای ما قمی‌ها که شب و روز زندگی‌مان با انفاس قدسی فرشتگان درگاه کریمه اهل بیت(ع) پیوند خورده، حضور زائران در هر زمان و حالتی دلپذیر محسوب می‌شود.

عید نوروز، تابستان‌ها و ایامی مانند نیمه شعبان و دهه کرامت این حضور چندین برابر به چشم می‌آید. حجم وسیعی از این زائران غیر ایرانی هستند که معمولاً هم از کشور عراق وارد شهر ما شده‌اند.

آماری که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه می‌دهد حکایت از حضور روزانه 2 هزار گردشگر خارجی به قم دارد.

حضور این زائران همانقدر که می‌تواند فرصت باشد تهدید هم هست. از طرفی مسایل امنیتی در ارتباط با این افراد اهمیت پیدا می‌کند و از طرف دیگر نبود امکانات رفاهی یا مدیریت امور گردشگری به وجهه شهر ضربه می‌زند.

انعقاد تفاهم نامه برای ساماندهی امور زائران

خبرگزاری مهر چندی پیش گزارشی از سرگردانی این زائران عرب زبان در شهر قم منتشر کرده بود.

عیسی رضایی، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم می‌گوید در این مدت این اداره اقدامات خوبی برای ساماندهی امور مربوط به زائران خارجی انجام داده است.

وی افزود: این اقدامات البته هنوز به مرحله عمل نرسیده اما تفاهم‌نامه‌هایی برای ساماندهی امور مربوط به زائران خارجی آماده شده که می‌تواند در این مسیر تأثیرگذار باشد.

رضایی با اشاره به همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری قم با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان اظهار کرد: با همفکری این انجمن تفاهم‌نامه‌ای آماده شده که طی آن ساماندهی امور مربوط به زائران عراقی در خاک عراق، به دولت این کشور و از مرز ایران به عهده انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گذاشته شود.

درجه بندی زائرانی که به قم می‌آیند

به گفته وی این تفاهم نامه هم شامل مسافرانی می‌شود که از طریق خطوط زمینی وارد کشور می‌شوند و هم کسانی که با خطوط هوایی به قم می‌آیند و در این تفاهم‌نامه زائران به درجه یک، 2 و 3 تبدیل شده‌اند و هرکس متناسب با وضعیت مالی خود خدمات دریافت می‌کند.

به گفته رضایی طرف عراقی قول داده در یکی دو هفته آینده این پیشنهادات را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کند.

موضوع دیگری که معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان به آن اشاره کرد، مبدأ بودن استان قم در سفرهای زائران عراقی است.

زائران عراقی ابتدا وارد قم می‌شوند و به عنوان مقصد بعدی شهرهایی مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و یا یکی از شهرهای شمالی را انتخاب می‌کنند که این موضوع مسئولیت بزرگی بر دوش متولیان امر گردشگری در استان قم گذاشته است.

عملکرد این مجموعه در قم بر روند گردش مالی حاصل از گردشگری مذهبی در کل کشور تأثیرگذار خواهد بود.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان قم مسئولیت ارائه خدمات در مراحل بعدی سفر این زائران را نیز به عهده گرفته است.

راه‌اندازی کیوسک اطلاع‌رسانی

مسئله دیگر که به مشکلی برای زائران عرب زبان تبدیل شده بود، نبود مرجعی برای راهنمایی بود.

بيشتر مردم قم نمی‌توانند زبان عربی که مردم عراق صحبت می‌کنند را بفهمند و ارتباط برقرار کردن کار ساده‌ای نیست. این زائران به مرجعی به برای راهنمایی در سطح شهر نیاز داشتند که به گفته رضایی این امکان به وجود آمده است.

کیوسکی در میدان آستانه راه‌اندازی شده با عنوان «دلیل الزائر» كه راه‌اندازی این کیوسک بخشی از مشکل سرگردانی زائران عرب زبان را برطرف خواهد کرد.

مسئله خدمات رفاهی و اسکان از دیگر موضوعات مهم در ارتباط تمام مسافران است که در مورد زائران غیر ایرانی بی‌شک اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان با اشاره به کمبودهایی که در این زمینه وجود دارد گفت: با جلساتی که در استانداری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ساماندهی خانه‌های استیجاری اطراف حرم سریع ترین راه در این زمینه است.

 بر اساس این طرح قرار است هر خانه‌ای که امکان داشته باشد، به مهمان‌پذیر تبدیل شود. خانه‌هایی هم که امکان این امر را ندارند، در مواقع اضطراری مجوز موقت دریافت می‌کنند تا در امر اسکان زائران مشارکت داشته باشند.

مجموع این تصمیمات جدید اگر آغازی بر پیگیری‌های وسیع‌تر در این امر باشند می‌توانند به ساماندهی در امر زائران غیر ایرانی در قم و حفظ وجهه شهر منجر شوند./ش

برچسب ها: وضعیت ، زائران ، عراقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.