یک کارشناس امور اجتماعی گفت: طعمه قرار گرفتن دختران فراری در خیابان نتیجه سردی روابط والدین با فرزندان و عوامل اقتصادی و فرهنگی خانواده ها است.

 
دکتر جعفری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش روز افزون فرار دختران گفت: افزایش روز افزون فرار دختران از کانون گرم خانواده و پیامدهای مخرب آن بر خانواده و جامعه یکی از آسیب های جدی است که در چند سال اخیر گریبان گیر مسئولان و خانواده ها شده است.
 
وی با اشاره به عوامل فرار دختران از خانه بیان کرد: فرار دختران یک پدیده چند علیتی است که دلایل مختلفی برای بروز این مساله وجود دارد و تحقیقات نشان می دهد سردی روابط والدین، طلاق، ناپدری یا نامادری، آزار رسانی، مشکلات روحی روانی و افزایش ناهنجاری های اجتماعی را می توان از مهم ترین عوامل فرار دختران نام برد.
 
دکتر جعفری با اشاره به دیگر عوامل فرار دختران از خانه افزود: اختلالات شخصیتی ، افسردگی، کتک زدن فرزندان توسط والدین و اعتیاد یکی از اعضای خانواده خصوصاً سرپرست آن از دلایل عمده فرار دختران است.
 
وی با اشاره آمار جامعه روان شناسان در زمینه فرار دختران اظهار کرد: طبق آمار منتشر شده سازمان روانشناسان کشور، سن فرار دختران از خانه در بین سال های 65 تا 80 ، 16 سال و از سال 80 به بعد 14.5 سال تقلیل پیدا کرده است که این مسئله باعث نگرانی های زیادی در بین جامعه روان شناسان و مسئولین ذیربط ایجاد کرده است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما  مبنی بر خطرات پیش روی دختران فراری تصریح کرد: هنگامی که دختر به علت مشکلات مختلف از خانه فرار می کند اگر به خانه فامیل یا مراجع قانونی پناه ببرد او را به خانواده اش باز می گردانند به همین علت وی ترجیح می دهد به خیابان پناه برده غافل از این که در خیابان خطرات بزرگی در انتظارش است اکثر دختران فراری چون روی بازگشت به خانه را ندارند برای تامین سرپناه، خوراک، پوشاک خود به پخش مواد مخدر، انجام کارهای غیر اخلاقی و بزهکاری روی می آورند که نتیجه این اعمال، بالا رفتن آمار اعتیاد و ایدز در کشور است.
 
دکتر جعفری با اشاره به ارائه راهکار بازدارنده فرار دختران از خانه، در خاتمه خاطر نشان کرد: آرام نگه داشتن محیط خانه، فرق نگذاشتن بین فرزندان، نظارت صحیح بر اطرافیان، دختران ، برخورد مناسب والدین با دختران خطاکار در وهله اول، بالا بردن سطح فرهنگی خانواده، آموزش دادن تعالیم اسلامی و بسترسازی جهت ازدواج به موقع، می توان شرایط را برای حل شدن این معضل اجتماعی فراهم کرد. /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار