روزنامه "تودي زمان" در گزارشي نوشت: زمان مناسب براي مذاکرات ايران و آمريکا فرا رسيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين پايگاه اينترنتي در مطلبي به قلم "حيات الوي " نوشت: از زمان آغاز جنگ داخلي سوريه در سال 2011 بارها گفته شد از طريق ايران مي توان مسئله دمشق را حل کرد و نيز بالعکس از طريق سوريه مي توان موضوع ايران را حل و فصل کرد. در ايران انتخابات رياست جمهوري برگزار شد. دكتر حسن روحاني رئيس جمهور جديد ايران به طور جدي به دنبال تعامل با جامعه بين المللي است.  رئيس جمهور جديد ايران در گذشته مذاکره کننده ارشد هسته اي سابق ايران بود.

به علاوه روحاني بارها از قصد ايران  براي رعايت موازين حقوقي معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي ( ان پي تي ) سخن گفته و از قدرتهاي جهاني خواسته است با ايران پاي ميز مذاکره بنشينند.

نويسنده تأکيد کرد: با توجه به اين که پنجره اي که براي گفتگو با ايران باز شده است به مدت طولاني باز نخواهد بود، به نفع آمريکاست تا براي مذاکره با ايران اين فرصت را مغتنم شمارد.

در ادامه اين گزارش آمده است؛ براي خروج از شرايط بوجود آمده در منطقه، يک راه ممکن براي آمريکا وجود دارد. اين راه مستلزم مذاکره مستقيم با ايران درباره بحران سوريه است. اگر آمريکا و ايران بتوانند به طور سياسي و مسالمت آميز و بدون اقدام نظامي بحران سوريه را حل کنند بنابر اين مي توانند آتش بسي را براي توقف بحران اجرا کنند و درباره يک راه حل سياسي مذاکره کنند. همچنين مي توانند طرحهاي مربوط به خلع سلاح و نابودي سلاحهاي شيميايي را ادامه دهند و به تدريج براي بهبود روابط آمريکا و ايران ( و شايد حتي روابط آمريکا و روسيه) پيش روند و در نهايت به طور مستقيم براي مذاکرات و گفتگوهاي جدي آمريکا و ايران درباره برنامه هسته اي ايران وارد عمل شوند. 

بر اساس اين گزارش، بي شک رويکرد غيرنظامي براي حل بحران سوريه در قياس با اقدام نظامي منافع بسيار بيشتري براي آمريکا، سوريه و ساير بازيگران منطقه اي خواهد داشت.

در پايان اين گزارش آمده است، در حال حاضر دوره جديدي در ايران آغاز شده است. کاملا قابل درک است که محتاط باشيم. آيا فرصت مناسبي نيست که آمريکا نيز مشت خود را عينا شل کند؟ در صورت انجام دادن اين کار سرانجام  همه برنده مي شوند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
پویا میرزاجانی
۱۹:۱۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۲
مذاکره عالیه
آخرین اخبار