قطع درختان و آسیب رساندن به محیط زیست و فضای سبز کاری نا پسندیده به شمار می‌آید و افراد ناآگاه با این کار شریان‌های تنفسی شهر خود را با تیغ تیز تبر قطع می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، وجود درخت به نما و چهره شهر زیبایی می‌بخشد و موجب سر سبز شدن خیابان‌ها و معابر می‌شود و برای شهروندان بسیار چشم‌نواز است که شهری سبز، شاداب و با طراوت داشته باشند.

یک درخت علاوه بر سر سبز کردن شهر موجب تلطیف هوا می‌شود و در خنک کردن آن تاثیر به سزایی دارد و همین‌طور مردم می‌توانند زمانی که نور خورشید می‌تابد و چشمشان را آزار می‌دهد از سایه درخت استفاده کنند تا گرمای کمتری احساس کنند.

رنگ سبز همواره حس با نشاطی به انسان می‌دهد و برای حفظ و افزایش این نشاط همه شهروندان باید دست در دست هم دهند تا شهری سبز و زیبا و با هوایی پاکیزه داشت چرا که بدون همت همگانی این کار اتفاق نمی‌افتد.

مردم مهم‌ترین نقش را در این زمینه دارند چرا که اگر هر کسی تنها یک درخت بکارد می‌تواند شاهد شهری سبز با نمایی بسیار زیبا شد که تحقق این مهم تنها با اقدامات یک نهاد یا دستگاه خاصی امکان‌پذیر نیست بلکه تلاشی جمعی می‌طلبد.

جای تاسف دارد که برخی به جای اهتمام ورزیدن برای آبادی شهر گاهی دست به اقداماتی می‌زنند که ناخوشایند بوده و به محیط زیست آسیب می‌رساند که یکی از این کار‌ها قطع درختان است.

البته همه می‌دانند این کار طبق قانون تخلف حساب می‌شود و شهرداری با هماهنگی نیرو‌های خود در مناطق مختلف می‌تواند با این افراد برخورد کند.

به گفته مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با توجه به ممنوعیت قطع درخت در این شهر شهرداری با قاطعیت با عاملان آن برخورد می‌کند و در این زمینه هیچ‌گونه توجیه و دلیل پذیرفته نیست و افراد باید قانون را جدی بگیرند.

حسین رضایی نصب می‌گوید که از برخی از مناطق شهر خبر‌هایی مبنی بر قطع درختان رسیده در حالی که شهرداری قم مجوزی برای قطع درختان در هیچ کجای شهر صادر نکرده است و بدون چشم پوشی تخلفات را از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قطع درخت نیازمند مجوز است بیان می‌کند: برای جلوگیری از بروز خطر و خسارت به شهروندان قطع درخت نیازمند مجوز از کمسیون‌های قانونی است.

* قطع غیر مجاز درختان تخلف محسوب می‌شود

رضایی نسب همچنین صیانت از فضای ‌سبز و درختان در شهر را در اولویت برنامه‌های تمام مناطق شهرداری می‌داند که در این زمینه هیچ کس کوتاهی نمی‌کند.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم می‌گوید که تنها در موارد نادر که نیاز به جابجایی و یا قطع درختان وجود داشته باشد، با مجوز صادره از کمیسیون ماده 7 شهرداری این درختان به محل‌های خاصی که برای انتقال درختان در نظر گرفته شده و همچنین مناطق کمتر برخوردار از فضای سبز منتقل می‌شوند.

وی نسبت به روند رو به رشد در سرانه فضای سبز در این شهر ابراز امیدواری کرده و خاطرنشان می‌کند: از ابتدای امسال احکام متعدد و بازدارنده‌ای را برای جلوگیری از قطع درختان صادر شده است.

* جای خالی درخت در برخی از محله‌های قم

موسی حاج محمدی از شهروندان قمی است که با تحسین این اقدام شهرداری عنوان می‌کند: با توجه به این‌که همیشه اجرای قانون کارساز بوده بنابراین با نظارت بیشتری شهرداری کمتر چنین اتفاقی در قم می‌افتد.

وی ادامه می‌دهد: با هوای گرم و خشکی که در این شهر وجود دارد همه مردم باید به کاشت نهال و افزایش فضای سبز باشند که البته تشویق‌های شهرداری تاثیر زیادی دارد و مردم را به انجام این کار دعوت می‌کند.

این شهروند قمی به تاثیر تبلیغات اشاره کرده و می‌گوید: باید صدا و سیما و شهرداری و نهاد‌های مختلفی که تاثیر‌گذار هستند به تبلیغ اهمیت درختکاری بپردازند تا مردم این کار را انجام دهند و همین باعث می‌شود که قطع درختان هم به درصد کمی برسد و شاهد شهری سبز و با طراوت باشیم.

* قطع درختان با تیغ تیز تبر

سعید محمدنژاد دیگر شهروند قمی وجود باغچه‌های کوچک در منازل را در تقویت فضای سبز موثر می‌داند و می‌افزاید: هرکسی با کاشت درخت و گل‌هایی که با اقلیم قم سازگاری دارند حتی در حیاط خانه خود می‌تواند در سر سبزی شهر نقش داشته باشد.

در شهر قم طی دو سال اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه توسعه و گسترش فضای سبز انجام شده است و در نقاط مختلف این شهر شاهد توسعه این بوستان‌ها بوده‌ایم ولی با این وجود قم همچنان به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و کویری نیازمند فضاهای سبز بیشتری است و باید نهضت کاشت درخت در این شهر با جدیت با همکاری مردم، شهرداری و دیگر نهادها دنبال شود./س

گزارش: صبا صداقت

برچسب ها: قم ، قطع ، شریان ، تنفسی ، شهر ، تیغ ، تیز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.