مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قم گفت: سطح باغات پسته استان نزدیک به هفت هزار و 200 هکتار است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، مسلم ابراهیمی در حاشیه برداشت پسته از باغات استان که امروز در مجتمع کشت و صنعت آب شیرین برگزار شد گفت: از هفت هزار و 200 هکتار باغ پسته استان قم نزدیک به دو هزارهکتار آن به باردهی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه درخت پسته، سال آور و سال ناآور دارد، گفت: در سال آور مقدار محصول برداشتی بیشتر است و در سال ناآور محصول کمتری برداشت می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه امسال سال آور باغ پسته در استان قم و تقریبا در کل کشور نیست، ابراز کرد: با وجود این شرایط طبق برآورد سازمان جهاد کشاورزی استان قم از باغات مختلف، پیش‌بینی می‌کنیم هزار و 500 تن پسته در سال جاری برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قم با اشاره به وجود چهار رقم پسته در کشور گفت: در استان قم نیز این چهار رقم کشت می‌شود که شامل فندقی، کله قوچی، احمد آقایی و اکبری است.

ابراهیمی اظهار کرد: در سال جاری با استفاده از ارائه تسهیلات هفت درصد به کشاورزان یک هزار و 350 هکتار توسعه باغ پسته در استان قم داشتیم.

وی با بیان پرداخت 6 میلیون تومان تسهیلات بانکی به ازای هر هکتار باغ پسته، افزود: کشت این محصول بیشتر در قسمت مرکزی استان و همچنین قنوات، قمرود و بخش جعفریه انجام می‌شود.

*پسته تنها محصول کشاورزی است که می‌تواند با صنعت رقابت کند

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان قم با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت استان قم از زراعت به باغبانی، بیان کرد: پسته با شرایط اقلیمی استان سازگار بوده و از بازدهی خوبی برخوردار است و تنها محصول کشاورزی است که می‌تواند با صنعت رقابت کند.

ابراهیمی موضوع صادرات پسته را مد نظر قرار داد و گفت: از آنجایی که مصرف داخلی پسته 10 درصد کل تولید است 90 درصد آن جنبه صادراتی دارد.

وی با بیان ارز آوری پسته برای کشور، اظهار کرد: باغات پسته قم از باغ‌های ممتاز ایران است و قابل رقابت با محصولات دامغان و کرمان است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی قم اظهار کرد: پسته مورد نیاز استان قم از باغ‌های خود استان تامین می‌شود اما به علت پیشینه پسته رفسنجان و دامغان به این نام به فروش می‌رسد.

ابراهیمی علت صادرات پسته قم به رفسنجان را وجود اتحادیه پسته در کرمان و مرکزیت این استان برای انجام صادرات پسته دانست.

وی افزود: تاجرهایی که صادرات پسته را انجام می‌دهند تعداد اندک بوده و در کرمان مستقر هستند، همچنین بیشتر صادرات به شکل فله‌ای و مقدار کمی هم به شکل بسته‌بندی کوچک در این استان انجام می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی قم با اشاره به وجود گمرک سلفچگان برای صادرات پسته استان قم گفت: این گمرک گزینه خوبی برای صادرات است اما به دلیل فعالیت تاجران پسته در کرمان صادرات از آنجا انجام می‌شود./س

برچسب ها: قم ، کشت ، پسته ، اراضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.