جک استراو، نماینده کنونی پارلمان انگلیس و وزیر امور خارجه سابق انگلیس در اظهاراتی بر کمک به روحانی برای اجرای برنامه‌های سنگین خود در سطح بین‌المللی تاکید کرد‌.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اینترنتی رادیو فردا‌؛ جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس در مصاحبه با این رادیو اظهار داشت‌: کسی نباید تصور کند که سیاستمداران ایرانی منافع و میراث جمهوری اسلامی را رها کرده اند‌. 

وي تاکيد کرد: تجربه کاری من با دکتر روحانی، آقای ظريف و بسيار همکاران ديگر آنها، نشان می‌دهد که آنها افرادی بسيار حرفه‌ای هستند. آنها تسلط کامل بر پرونده هسته‌ای داشتند و در عين حال آنها بسيار متعهد به جمهوری اسلامی ايران و ميراث آن کشور هستند.

کسی نبايد فکر کند که آنها ممکن است روزی به يکباره ميراث و منافع ايران را واگذار کنند. همانگونه که يک سياستمدار انگليسي دست از منافع ملی کشورش نمی‌کشد‌ اما به هر حال به نظرم اينها افرادی واقع‌بين هستند و مذاکره را می‌فهمند. آنها مذاکره‌کنندگانی محکم هستند اما تمايل به توافق هم دارند البته تجربه من به عنوان وزير خارجه انگليس اين است که من با سياستمداران بسيار سخت‌تری از دکتر روحانی گفتگو کرده‌ام.

در اين باره حدس و گمانه زنی نمی‌کنم، در هر مذاکره‌ای اگر طرفين بخواهند به نتيجه‌ای دست يابند، همه بايد با موضوعاتی توافق کنند، که به صورت يکجانبه شايد با آن موافقت نمی کردند. در نتيجه برای اينکه چيزی از روی ميز بردارند، بايد چيزی هم روی ميز بگذارند. و اين شيوه ای است که برای همه مذاکرات بايد در نظر گرفته شود. دکتر روحانی و آقای ظريف اين را می فهمند. آنها ديپلمات های بسيار با تجربه ای هستند. دکتر روحانی در کارزار انتخاباتی خود درباره تمايلش به عادی سازی روابط با غرب گفته بود. در نتيجه او برنامه ای سنگين دارد و به نظرم غرب  بايد به او برای تحقق اين برنامه هايش کمک کند.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا مسئله هسته اي ايران تا زمانی که ايران و آمريکا مستقيم گفتگو نکنند، حل نخواهد شد، گفت: اين مناقشه با گفتگوی غير مستقيم هم قابل حل شدن است. زمانی که ما سه کشور اروپايی  با ايران گفتگو می کرديم، بخشی از مذاکره ما از جانب خودمان بود و اما بخشی از کار ما هم اين بود که ببينيم چه موضوعاتی برای آمريکا قابل قبول هست يا خير. نه به خاطر اينکه ما چاپلوسی آمريکا را بکنيم، بلکه چون برخی چيزهايی که طرف ايرانی توقع داشت تنها از سوی آمريکا می توانست برآورده شود.

به هر حال آمريکا تحريم‌هايی اعمال کرده که يکجانبه است و در عين حال هر شرکت يا بانک‌ اروپايی‌ای را که با ايران مذاکره کند تحت الشعاع قرار می‌دهد. در نتيجه ما با آمريکا صحبت می‌کرديم و سعی مان اين بود که به تدريج با ايران به توافق برسيم. مطمئننا اگر ايران و آمريکا مستقيم گفتگو می‌کردند کار راحتتر می‌شد. سياستمداران آمريکايی می‌خواهند ببينند پيش از هرگونه ارتباط مستقيمی، واکنش‌ها در گفتگوهای ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و همچنين پنج به علاوه يک ( که آمريکا هم عضو آن است) چه خواهد شد.  

استراو در خصوص برنامه هسته‌اي ايران نيز گفت: من فکر نمی‌کنم ايران برنامه نظامی آغاز کرده باشد. اين هم گمانه‌زنی خواهد بود اما قضاوت من اين است که آن‌ها برنامه نظامی ندارند. اگر آنچه که رهبر ايران و دکتر روحانی مبنی بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ای ايران بارها تکرار کرده‌اند درست باشد، دستيابی به توافق نسبتا آسان است.

وزير امور خارجه سابق انگليس در خصوص نقش ايران در سوريه گفت: ايران بايد بخشی از هرگونه راه حل برای وضعيت امروز سوريه باشد. دو کشور همسايه‌های نزديک به هم هستند، شيعيان زيادی در سوريه زندگی می‌کنند که ايران خود را در قبال آنها مسئول می‌داند مثل هر کشور ديگری که قدرت دارد، ايران می‌تواند کارهای خوبی در منطقه اش انجام دهد. اين خوب نيست که درباره ايران يا نقش احتمالی آن در وضعيت سوريه گلايه می شود. آنچه بايد انجام دهيم، دخيل کردن ايران در هرگونه گفتگو برای پايان دادن به بحران سوريه است.اين يک واقعيت است که ايران نفوذ زيادی در اين منطقه دارد. ايران در سوريه، عراق و لبنان نفوذ دارد و ما بايد مطمئن شويم که از چنين نفوذی ، به صورت کارآمد استفاده شود.
برچسب ها: تاکید ، برنامه ، استراو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار