رهبر انقلاب اسلامی پیش از این حجاج را به پرهیز از رفتارهای سبک توصیه و خاطرنشان کردند: یکی از این رفتارهای سبک، عطش بازارگردی است که علاوه بر اینکه ارز کشور را برای خرید کالاهای بی‌کیفیت به هدر می‌دهد، فرصت ارزشمند عبادت و بهره‌مندی معنوی در ایام حج را نیز از بین می‌برد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، خرید سوغاتی حجاج ایرانی در چند سال اخیر مورد توجه و گوشزد رهبری، مسئولان نظام و مسئولان سازمان حج کشور بوده و همیشه توصیه‌هایی در این راستا به حجاج می‌شود که از خریدهای غیرضروری در ایام حج خودداری کنند.به همین منظور به بازخوانی بخشهایی از سخنان رهبر معظم انقلاب در باب این سفر معنوی و خرید سوغاتی پرداخته ایم که با توجه به آغاز این سفر معنوی خواندن آنها خالی از لطف نیست.

...آوردن هديه اى از حج براى خانواده، خوبست اما اسراف در اين كار و صرف وقت فراوان براى خريد كالا و سوغات، علاوه بر هزينه هنگفت آن، باعث جلوگيرى از توجه كامل به محتواى حقيقى حج مى شود و بايد براى آن فكرى كرد.

دیدار با کارگزاران حج در اسفند سال 82

... از جمله غفلتهاى احتمالى در حج، يكى اين است كه كسانى به جاى شركت در نمازهاى جماعت، به جاى طواف مستحبى، به جاى حضور در فضاى معطر مسجدالحرام يا مسجدالنبى - كه از دوران افتخار اسلام و دوران وحى و بعثت، اين همه خاطرات در اين دو محل وجود دارد - سراغ زرق وبرق هاى بى ارزش و پوچ و بازارها و مغازه ها بروند، براى اين كه جيب دولتهاى بيگانه ى لاابالى نسبت به منافع مسلمين را پُر كنند؛ جيب كارگر و سرمايه دارِ آنها را با پول ايرانى و با ثروت ملى شان پُر كنند. به جاى شركت در نمازجماعت، به بازارگردى و دكان گردى بروند و اجناس را تماشا كنند. انسان متأسف مى شود وقتى بشنود هنگامى كه جمعيتِ باشكوه در مسجدالحرام يا مسجدالنبى مشغول اقامه ى جماعتند يا به اقامه ى جماعت مى شتابند، تعداد معدودى حاجىِ ايرانى - يا مرد يا زن - سراغ بازارها بروند؛ كيسه ها را زير بغل بگيرند و اجناسى را كه در شهر خودشان گاهى ارزان تر و بهتر از آن جا مى توانند پيدا كنند، بگيرند بيايند. «ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون»؛ اين بهتر و مفيدتر و مهمتر است كه انسان به نماز، به عبادت، به ذكر، به توجه و به حضور در جماعات بپردازد؛ اينها دستاورد واقعى حج است؛ سوغات، اينهاست. سوغات، معنويتى است كه شما در خودتان ذخيره مى كنيد و مى آوريد؛ اخلاق و روحياتى است كه با خودتان مى آوريد. ما ديده ايم كسانى را كه وقتى از حج برمى گردند، چهره و رفتار و كلام و ظاهر و باطن آنها انسان را موعظه مى كند و تحت تأثير قرار مى دهد؛ اين خوب است؛ اين سوغات واقعى است.
ديدار دست اندركاران مراسم حج (۱۳۸۳/۰۹/۳۰)

... «حج و فضاى آن را از انگيزه هاى دنيايى و مادى - تا آن جايى كه ممكن است - تخليه كنند.» اين خيلى مهم است؛ چون يكى از شاخصهايى كه در حج در نظر گرفته شده است، اين است. مى گويند در حج شما حق نداريد بوى خوش استعمال كنيد، اگر از جايى گذشتيد كه بوى ناخوشى هست، حق نداريد بينى تان را بگيريد. البته اينها خيلى معنا دارد. حج جايى است كه بايد هر چه ممكن است انسان از انگيزه هاى دنيوى و مادى جدا و دور بشود. البته ما نمى خواهيم سفارش كنيم كه به حجاج آنجا گرسنگى بدهيد يا جاى بد بدهيد، نه؛ پذيرايى از حجاج و مسكن و غذا و تأمين آسايش جسمانى شان كه بتوانند به مسائل معنوى بپردازند، خود اين يكى از كارهاى مهم است؛ اين را ما نفى نمى كنيم. اما اين انگيزه هاى مادى را تا آنجايى كه ممكن است، بايد از دلها خارج كرد؛ اين انگيزه ى بازارگردى و سوغات خَرى و اينها را بايد كم كرد؛ نگاه به حج به صورت يك سفر گردشى يا خداى نكرده با يك اهداف ديگر، كه ديگر آنها قابل ذكر هم نيست. ولى اين نفس و هواى انسان، انسان را به خيلى جاها مى كشاند. بايد اينها را مراقبت و جلوگيرى كرد. اين انگيزه هاى مادى بايد در حج - چه در حاجى، چه در همراه، چه در كارگزار - دور شود؛ اين هم يك نقطه است كه اگر بخواهيم از آن ظرفيت عظيم استفاده كنيم، يكى از شرايطش اين است.
ديدار كارگزاران سازمان حج و زيارت  (۱۳۸۵/۰۹/۰1)

... من با سوغاتى خريدن مخالف نيستم، اما با اين بازارگردى‌ها چرا؛ خيلى بد است. يك عده‌اى عطش بازارگردى دارند؛ اينها ملت شما را، مردم شما را سبك ميكند؛ حيف است. ميروند يك جنسهائى را ميخرند، غالباً هم جنسهاى بى‌كيفيت از كشورهاى دوردستِ سودجو كه با همان كمپانى‌هاى داخل آن كشور ميزبان بندوبست دارند. براى حجاج جنس بدلى و بى‌كيفيت درست ميكنند مى‌آورند توى اين بازارها ميريزند، شما هم ميرويد اين ارز خودتان را و عِرض خودتان را ميريزيد براى اينكه اين كالاهاى بى‌كيفيت را خريدارى كنيد. امروز در كشور ما خوشبختانه كالاهاى داخلى با كيفيت خوب، متنوع، زيبا، ساخته‌شده‌ى دست كارگر ايرانى - برادر خودتان - فراوان است. بعضى‌ها قبل از اينكه سفر مكه بروند، سوغاتى‌هاى سفر را در اينجا ميخرند - كار خوبى است - نگه ميدارند؛ بعد كه برگشتند، همانهائى را كه در بازار شهر خودشان تهيه كرده‌اند، به عنوان سوغاتى ميدهند. هديه‌ى سفر است ديگر، خوب است. اين كار، خيلى كار خوبى است.

 بعضى‌ها به عنوان چيز متبرك، از آنجا سوغاتى مى‌آورند؛ تبركى ندارد. اين جانمازهائى كه در سنندج و كردستانِ خودمان ميبافند، بمراتب از جانمازهائى كه از آنجا مى‌آورند، بهتر است. برادر خودتان را تقويت كنيد، ساخت دست او را كه هم زيباتر است، هم بهتر است، بخريد و اين را به عنوان سوغاتى بدهيد. اين را آنجا ببريد و به افرادى كه دوست داريد، سوغاتى بدهيد. همه‌ى اجناس خودمان همين طور است؛ حالا من جانماز را مثال زدم كه مقدس‌ترين است. اينها را رعايت كنيد.

 ما در اسلام همه چيز داريم. نظام اسلامى در درون خود همه چيز دارد. اين كالاى مادى است، كالاى معنوى هم داريم. معارف ما، درس ما، قرآن ما، سنت ما، احاديث ائمه‌ى اطهار (عليهم‌السّلام)، اينها همه، سرمايه‌هاى ماست. اگر چنانچه به اين سرمايه‌ها توجه كنيم، از آنها استفاده كنيم، خودمان را از آنها محروم نكنيم، پيش ميرويم؛ «ان احسنتم احسنتم لأنفسكم»؛ اگر به دست خودمان خود را محروم كرديم، «و ان اسأتم فلها».(٤) «و من اوفى بما عاهد عليه الله»؛ اگر چنانچه به آنچه با خدا معاهده كرديم، عمل كرديم، «فسيؤتيه اجرا عظيما»؛(٥) اگر چنانچه نه، آنچه را كه با خداى متعال معاهده كرديم و قرارداد گذاشتيم، شكستيم، «فمن نكث فانّما ينكث على نفسه»،(٦) عليه خودمان كار كرده‌ايم.
ديدار كارگزاران حج‌ (۱۳۹۰/۰۷/۱۱)
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، سفر ، حج ، رهبری ، سوغات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۹:۴۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۲
ای قوم به حج رفته کجایید بسیاری ار حجاج وقتی بر میگردند تازه اول افسوس خوردن فرصتهای از دست رفته انهاست . تا کی در خواب غفلت و از دادن فرصتهای طلایی .
Iran (Islamic Republic of)
رامین خوارزم
۰۹:۲۹ ۰۱ مهر ۱۳۹۲
واجب الحج شدگانی که از این بوم و برند/ عازم خانه ی حق اند و ز حق بی خبرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۲
آخه توي ايران كم بازار داريم ميرن اون جا تلافي‌اش رو در بيارن.

وقتي حضرت مي‌فرمايند ما را زيارت كند در حالي كه عارف به حق ما باشد چنين ثواب‌هايي دارد، اين است.

خدايا به ما زيارت بقاع متبركه را با معرفت عنايت كن
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۲:۳۲ ۰۱ مهر ۱۳۹۲
ما ایرونیا گاهی اوقات واقعا اشتباهاتی میکنیم که دیده نمیشه.اینکه یه ایرانی از عربستان جنسی میخره اگه همون سوغاتی رو از ایران خودمون بخره حساب کنین ببینین چقد به اقتصاد مملکت کمک میکنه چقد بازار روون میشه.چقد جوون براشون کار هست.دز عوض خرید از عرب این ماییم که اقتصاد اونا کمک میکنیم.ببنین چه سرمایه ای از ایران واسه این سوغاتی میره تو عرب جماعت.کاش فرهنگ سازی شه.کاش باشگاه خبرنگاران یه سری اطلاعات درست در همین زمینه واسه بصیرت مردم ارایه کنه...واقعا دلم واسه این مملکت و جووناش میسوزه دوستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
واقعا بعضی ار حجاج نمیدونن کجا هستن و چه زمان کوتاهی دارن
آخرین اخبار