يک کارشناس سياست خارجي گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت کرده که به مقررات NPT پایبند بوده و علاقمند است تا در چارچوب آن و مقررات بین‌المللی به تعامل سازنده با غرب دست یابد.

"سيد جلال فیاضی" در گفتگو  با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، مبنی بر "نرمش قهرمانانه" گفت: چنانچه غرب به مسیر عقلانیت و اعتدال بازگشته و تصمیم داشته باشد به دور از هرگونه ستیزه‌جویی و خواسته‌های فراقانونی مسائل فی‌مابین خود با جمهوري اسلامي ايران را حل کند، نرمش قهرمانانه یک فرصت تاریخی برای آنها به شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب پش از این نیز عبارت نرمش قهرمانانه را بکار برده بودند اما اینبار تاکید بر آن بود تا این مسئله به همراه حفظ اصول در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی که مهمترین رکن آن مسئله انعطاف‌پذیری است مورد توجه قرار گیرد.
 
فیاضی تصریح کرد: دکتر روحانی با بيان اينکه رئیس‌جمهور در مذاکرات هسته‌ای دارای اختیارات تام است، یک فرصت تاریخی را در اختيار غرب قرار داده تا آنها با اصلاح ادبیات خود و همچنین دست‌برداشتن از خواسته‌های فراقانونی به مسیر تعامل سازنده و ارتباط متقابل براساس منافع طرفین بازگردند.
 
این کارشناس سیاست خارجی گریزی بر یادداشت "حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی" در روزنامه واشنگتن پست داشت و گفت: دکتر روحانی در این روزنامه تاکید کرد که سیاست دولت تدبیر و امید بر اساس اصل برد_ برد و تعامل سازنده است، رابطه برد_ برد به این مفهوم است که طرفین نباید به دنبال آن باشند تا تنها از طرف مقابل امتياز بگیرند و در مقابل آن هیچ امتیازی ندهند بلکه باید در این رابطه به حفظ منافع متقابل طرفین اهمیت داده شود.
 
فیاضی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره ثابت کرده که به مقررات NPT پایبند بوده و علاقمند است تا در چارچوب آن و مقررات بین‌المللی به تعامل سازنده با غرب دست یابد که غرب باید  با اصلاح نگاه خود و همچنین بکارگیری ادبیات تکریم با کشور قدرتمندی همچون ایران وارد تعامل سازنده شود.
 
وی دیپلماسی را نوعی تاکتیک دانست و ادامه داد: دیپلماسی به معنی تغییر استراتژی‌های یک دولت نیست، هیچ کشوری در ارتباطات  دیپلماتیک خود به تغییر استراتژی‌های دولتش اقدام نخواهد کرد.
 
فیاضی تصریح کرد: زمانی که حوزه دیپلماسی را رصد می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که همه کشورها دارای استراتژی‌ها، اهداف و آرمان‌های بلندی بوده که بر آنها همواره پایبند هستند، اما در ارتباطات بین‌المللی‌شان با یک انعطاف و حفظ استراتژی از تاکتیک‌های مختلف استفاده می‌کند.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: دیپلماسی به معنای مذاکره بر روی استراتژی‌های کل نظام نیست، هیچ کشوری آمادگی ندارد که با استراتژی‌هایش با کشور دیگر وارد مذاکره شود، بلکه مذاکره بر روی تاکتیک‌ها و روش‌ها اتفاق می‌افتد، بنابراین سیاست نرمش قهرمانانه یک تاکتیک بوده بنابراين فضای دیپلماتیک را مي‌توان یک فضای تاکتیکی برشمرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: غرب ، نرمش ، قهرمانانه ، روحانی ، رهبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار