"بن رودز" معاون مشاور امنيت ملي امريکا در آستانه ورود اوباما به نيويورک حدود ساعت 12 و 30 دقيقه بعد از ظهر امروز به وقت محلي، به خبرنگاران گفت: اگر نشستي ميان مقامات ايران و آمريکا برگزار شود، غير رسمي خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، زمان ورود حسن روحاني هنوز معلوم نيست.

رودز در کنفرانس تلفني به خبرنگاران گفت: حقيقت مسئله اينست که براي برگزاري نشست با رئيس جمهور ايران برنامه ريزي نکرده‌ايم. 

وي ادعا کرد: اگر باور داشته باشيم که اهدافمان پيش مي‌رود، همواره براي ديپلماسي آماده خواهيم بود و در اين مورد هدف ما اينست که ايران به تعهدات بين المللي خود عمل کند. 

رودز گفت: اين تعهدات شامل اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران مي‌شود.

واشنگتن ادعا مي‌کند تهران در صدد دستيابي به سلاح هسته‌اي است، ادعايي که ايران آن را همواره رد مي‌کند.

اوباما و دکتر روحاني قرار است روز سه شنبه به فاصله چند ساعت از يکديگر در نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد سخنراني کنند. گمانه زني‌ها درباره احتمال برگزاري اولين ديدار رو در رو ميان روساي جمهوري دو کشور از سال 1977 ميلادي افزايش يافته است.

رودز مدعي شد: اوباما از زمان مبارزات انتخاباتي‌اش در سال 2007 ميلادي تاکنون براي برگزاري ديدارهاي مستقيم با ايران بدون هيچ پيش شرطي ابراز تمايل کرده است.

معاون مشاور امنيت ملي کاخ سفيد خاطر نشان کرد: نمي‌توانم هر تعاملي را که ممکن است در سطوح مختلف در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد صورت گيرد، پيش بيني کنم. احتمال دارد تعاملي در سطوح مختلف صورت گيرد اما در حال حاضر در جهت نشست‌هاي رسمي که وزارت امور خارجه آمريکا و کاخ سفيد به دنبال آن عازم مجمع عمومي سازمان ملل متحد شوند، برنامه ريزي نشده است. 

وي ادعاکرد: اما فکر مي‌کنم لحني که ما در پيش گرفته‌ايم، با آمادگي براي تعامل با ايران و در عين حال اصرار بر اين مسئله توام است که حرف‌هاي آنها بايد با عملشان يکي باشد.

رودس تاکيد کرد مسائل ميان آمريکا و ايران از آن قبيل مسائلي نيستند که در يک جلسه گفتگو حل و فصل شوند. 

دکتر روحاني روز يکشنبه پيش از عزيمت به نيويورک در تهران گفت: اگر آمريکا و ساير قدرت‌هاي غربي حقوق ايراني‌ها را بپذيرند، کشور ما آماده صلح، دوستي و همکاري خواهد بود و با کمک يکديگر مي‌توانيم مشکلات منطقه‌اي و حتي جهاني را حل و فصل کنيم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۰۷ ۰۱ مهر ۱۳۹۲
درود بر روحانی کبیر، ناجی کشور ایران
آخرین اخبار