به گزارش
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، یارویسی رییس منطقه عملیاتی قشم با بيان اين مطلب گفت : این لوله نفتی از پنج لایه مجزا تشکیل شده که لایه نخست به صورت فنری ، لایه دوم از جنس لاستیک به عنوان عایق لایه زیرین ، لایه سوم به صورت فنری ، لایه چهارم از دو لایه زره از جنس فلز که به صورت مارپیچی در یکدیگر تنیده شده و لایه رویین از جنس پلیاتیلن است .
این نوع لوله علاوه بر استحکام لازم در برابر فشار جریان نفت ، انعطافپذیری کافی دارد .
یارویسی افزود : لوله انعطافپذیر (FLEXIBLE) انتقال نفت از چاه شماره 7 میدان مشترک هنگام ، اواخر تیر امسال به علت برخورد لنگر کشتی شکست و با گذشت سه ماه و در شرایط تحریم ، این خط لوله با موفقیت تعمیر شد و در مدار بهره برداری مجدد قرار گرفت.
فناوری ساخت و نصب این خط لوله نفت زیردریایی با ساختاری پیچیده در انحصار یک شرکت فرانسوی است .
یارویسی اضافه کرد : بعد از شکسته شدن لوله زیردریایی انتقال نفت چاه شماره 7 هنگام ، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت فرانسوی برای تعمیر و بازسازی این خط لوله نفتی مکاتبه شد که طرف خارجی برنامهای 6 ماهه برای تعمیر و راه اندازی مجدد این لوله نفتی ارائه کرد.
متخصصان شرکت نفت فلات قاره این خط لوله آسیب دیده را 7 روزه تعمیر و سپس آزمایش کردند .
میدان نفتی هنگام که بین ایران و عمان مشترک است درتنگه هرمز در 20 کیلومتری جنوب جزیره قشم واقع است که سال 54 کشف شد.
هم اکنون و روزانه بیش از 22 هزار بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت می شود .
انتهاي پيام/