رئیس فرهنگ وارشاد اسلامی زابل گفت: مسئولان برای نجات فرهنگ سیستان، یک هفته را به نام هفته فرهنگی سیستان نامگذاری کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، عباس باقری در جلسه فرهنگ سیستان و حوزه فرهنگی هامون در فرمانداری زابل اظهار داشت: متاسفانه چند سال است کارها حول محور فرهنگ نیست و نجات دریاچه هامون همواره با کار سخت‌افزاری درصدد حل آن بوده‌اند.

وی با بیان اینکه نگاه به هامون تغییر کند گفت: باید از دیدگاه فرهنگ و ادبیات به دریاچه هامون نگاه کرد، برنامه فرهنگی یکی از راه‌های نجات این دریاچه است.

باقری تاکید کرد: اگر غفلت از هامون به اینگونه پیش رود این غفلت تاریخی و نسل‌های آینده سیستان از این نعمت بهره‌ای نخواهند برد.

وی با اشاره به اینکه مدیران هیچ طرح فرهنگی برای هامون ارائه نکرده‌اند تصریح کرد: اگر توسعه برای سیستان همه جانبه نباشد، سیستان در آینده سرنوشتی نخواهد داشت.

وی به نامگذاری یکی از هفته سال به نام هفته فرهنگی سیستان اشاره کرد و گفت: مسئولان برای نجات فرهنگ سیستان، یک هفته را به نام هفته فرهنگی سیستان نامگذاری کنند.

باقری به فعالیت‌های فرهنگی در حوزه هامون اشاره کرد و گفت: تولید و ساخت موسیقی، چاپ مجموعه شعر هامون، برگزاری کنگره شعر، نمایشگاه عکس، همایش هامون‌شناسی، تشکیل دبیرخانه دائمی در فرمانداری یا استانداری، مسابقات فرهنگی به نام هامون، کپی از همه اسناد، آرشیو اسناد از جمله کارهای فرهنگی در حوزه هامون است که هرچه زودتر انجام شود.

وی خاطرنشان شد: دریاچه هامون یک حوض و منبع تغذیه مردم نیست بلکه منبع تغذیه فرهنگ است.

معاون دانشگاه زابل نیز اظهار داشت: در اهمیت هامون همین بس که در شاهنامه فردوسی که بعنوان شناسنامه ملی ما است 47 با واژه هامون آمده است.

حیدرعلی ده‌مرده افزود: دانشگاه زابل آمادگی همکاری با افرادی که برای نجات دریاچه هامون تاثیرگذار هستند،را دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل با گروهی توانستند کتاب حیات هامون را چاپ کند گفت: این کتابخانه در سال 91 بعنوان کتاب سال معرفی و رئیس جمهور شخصاً هدیه را به محققین این کتاب اهدا کرد./ز

برچسب ها: نامگذاری ، سیستان ، هامون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.