اين نامه که بيشتر به مانند نامه‌هاي عاشقانه مي‌ماند و كمتر بويي از شعور سياسي معمول عرف مكاتبات از آن به مشام مي‌رسد، با تعابيري به دور از فهم ابتداييات سياست آغاز مي‌شود و در بخشي از آن با اشاره به اسامي مناطقي از ايران و آمريكا آمده است: " طراوت وصف‌ناپذیر جنگل‌های تونگا در آلاسکا و به رنگ دلنشین حیات در بیابان‌های سرخ‌گون آریزونا"، البته اسامي مناطقي از ايران را هم نقل مي‌كنند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، طي روزهاي گذشته در حالي خبر ارسال نامه‌ تحقير‌آميز برخي از احزاب صلاح‌طلب به رييس‌جمهور آمريکا در فضاي مجازي منتشر شد که هنوز مدت زيادي از افشاي نقش سازمان‌هاي جاسوسي آمريکا در کودتاي 28 مرداد سال 1332 و کمک‌هاي تسليحاتي و اطلاعاتي شرکت‌هاي آمريکايي به صدام در حملات شيميايي عليه مردم ايران نگذشته است.

در اين نامه‌ حقيرانه 31 حزب اصلاح‌طلب، با لحنی خفت‌بار و از موضع ضعف و سستی، بدون اشاره به کينه و ظلم‌هاي آشکار آمریکا عليه نظام و مردم جمهوري اسلامي ايران،‌ از رييس‌جمهور آمريکا و مقامات اين کشور درخواست کرده‌اند تحریم‌ها را کاهش داده و مذاکره بدون پيش‌شرط را بپذيرد.

سلامي به طراوت وصف‌ناپذير جنگل‌هاي تونگا در آلاسکا و درودي به رنگ دلنشين بيابان‌هاي سرخ‌گونه آريزونا

اين نامه که بيشتر به مانند نامه‌هاي عاشقانه مي‌ماند و كمتر بويي از شعور سياسي معمول عرف مكاتبات از آن به مشام مي‌رسد، با تعابيري به دور از فهم ابتداييات سياست آغازمي‌شود و در بخشي از آن با اشاره به اسامي مناطقي از ايران و آمريكا آمده است: " طراوت وصف‌ناپذیر جنگل‌های تونگا در آلاسکا و به رنگ دلنشین حیات در بیابان‌های سرخ‌گون آریزونا"البته اسامي مناطقي از ايران را هم نقل مي‌كنند.

سوگواري براي يازده سپتامبر در ميدان محسني

دبیرکل‌های این 31 حزب اصلاح طلب در نامه خود به اوباما در حرکتي صد در صد ذليلانه به حادثه يازده سپتامبر اشاره کرده و نوشته‌اند: "هنوز هم خاطرات تلخ و تاسف بار وقایع یازده سپتامبر از اذهان مردم ایران محو نشده است، حادثه‌ای تاسف بار از سرگذشت قربانیان خشونت‌های غیر انسانی که در جریان آن مردم مسلمان و متمدن ایران با افروختن شمع‌های همدردی و همدلی در خیابان‌ها و میادین شهرها، این رخداد تلخ را به سوگ نشستند.

و حالا معلوم مي شودكه تعداد افراد معدود جمع شده در ميدان محسني چه كساني بودند!

اصلاح‌طلبان در اين نامه در حالي با کشته‌شدگان حملات يازده سپتامبر همدردي کرده‌اند‌ که گويا فراموش کرده‌اند هزاران شهروند بي‌گناه ايراني در پرتو حمايت‌هاي تسليحاتي از رژيم صدام در طول جنگ تحميلي، ده‌ها دولت‌مرد و دانشمند هسته‌اي اين مرز و بوم توسط گروهک‌هاي تروريستي تحت حمايت آمريکا به شهادت رسيدند.

درخواست يا گدايي؟
اما نکته‌اي كه در اين نامه بيش از همه‌چيز جلب توجه مي‌کند، لحن حقارت‌آميز و موضع انفعالي گردانندگان احزاب اصلاح طلب در اين نامه است.

اصلاح‌طلبان تکذيب مي‌کنند

در ميان کساني که اين نامه توهين آميز به ملت ايران را امضا کرده بودند، نام مصطفی کواکبیان به عنوان نماینده حزب مردم سالاری نيز آورده شده است. اما کواکبيان در گفتگويي اين موضوع را تکذيب کرد و گفت: هیچ هماهنگی با بنده در خصوص انتشار نام حزب مردم‌سالاری در نامه موسوم به 31 حزب اصلاح‌طلب به 'اوباما' صورت نگرفته است.

ميرزا بابا مطهري نژاد عضو دفتر سياسي و رئيس کميته اطلاع رساني حزب مردم‌سالاري نيز  در گفتگويي صدور هر گونه نامه‌اي از سوي اين حزب به اوباما را تکذيب کرد و گفت: تا جايي که مي‌دانم جبهه اصلاح‌طلبان ايران هم هيچگونه نشست رسمي بعد از انتخابات 92 نداشته است و احتمالا تعدادي احزاب به صورت غير رسمي و بدون هماهنگي با رييس اين جبهه و دبير کل حزب مردم سالاري نشستي را برگزار کرده و نامه‌اي نوشته‌اند لذا حزب مردم سالاري انتساب نامه مذکور به حزب را تکذيب مي‌کند.

وي افزود: البته تعدادي از دبيران کل احزاب عضو جبهه اصلاح‌طلبان ايران نيز طي تماسي موضوع را تکذيب نموده و حتي حق شکايت و پيگيري قضايي جعل چنين انتسابي را براي خود محفوظ داشته‌اند که اميدواريم شاهد چنين روندي در آينده نباشيم.

اساسا در ايران 31 حزب اصلاح‌طلب وجود دارد؟

نکته جالب توجه اين نامه،  فهرست به اصطلاح احزابي هستند که آن را امضا کرده‌اند. به غير از حزب مردم‌سالاري که انتساب به نامه مذکور را تکذيب کرده‌ است، اگر نگاهي به ديگر احزاب نام برده در اين ليست انداخته شود، به احزاب و گروه‌هاي بسيار کوچکي بر مي‌خوريم که تعداد اعضا به انگشتان دست هم نمي‌رسد و شايد در حد نام  همان دبير کل باشد يا شايد هم نباشد.

بر همين اساس، به نظر مي‌رسد نگارندگان اين نامه خفت‌بار و ذليلانه، هدفي جز اسم‌سازي حزبي در سر نداشته‌اند.

احزابی که خطاب به "اوباما" نامه نوشتند "آمریکا" را نشناختند

در همين راستا،‌"لطف‌الله فروزنده"، عضو جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در گفتگو باخبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نامه جمعی از احزاب اصلاح‌طلب به اوباما اظهار داشت: احزابی که خطاب به اوباما نامه نوشتند، آمریکا را که نمونه استکبار جهانی است، نشناختند، چرا که اساس این است طرف مقابل اعتماد مردم را به خود جلب کرده و دیوار بی‌اعتمادی را از بین ببرد.

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، با بیان اینکه با شناختی که از اوباما و استکبار جهانی داریم، هیچ اعتمادسازی از سوی آنها انجام نشده، تصریح کرد: دیپلماسی باید با حفظ اصول انجام گیرد و باید دید چنین اقدامات سیاسی از موضع اقتدار ایران است یا به اصول دیپلماسی و اقتدار ما آسیب می‌‌زند که اگر عزت ملت آسیب ببیند محکوم است.

فروزنده با بیان اینکه نوشتن چنین نامه‌ای کاری زودهنگام و مخالف شئون ملت ايران است، اظهار داشت: این آمریکا بود که علیه ما و مردم جهان انواع توطئه و دشمنی‌ها را انجام داد و اکنون نیز به کار خود ادامه می‌دهد، نویسندگان نامه چه شواهدی از اعتمادسازی از سوی آمریکا دیده‌اند که دست به چنین اقدامی زده‌اند؟

براي جلوگيري از گسترش تحريم‌ها بايد از موضع اقتدار ملي استفاده کرد نه از سر انفعال، احساس ضعف يا واگرايي

"حميدرضا ترقي"، عضو حزب موتلفه نيز  در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران با اشاره به نامه بعضي از احزاب اصلاح‌طلب به اوباما گفت: در يك نگاه كلي ايجاد حركت مردمي براي جلوگيري گسترش تحريم‌ها و يا كاهش آن از موضع اقتدار ملي مفيد است اما نه از سر انفعال، احساس ضعف و يا واگرايي، چراكه به نظر مي رسد ادبيات به كار گرفته شده در اين نامه يك ادبيات منفعلانه است نه مقتدرانه.

وي اضافه كرد: اگر دولت ما تا كنون در برابر تحريم هاي استكبار ايستاده است مديون اراده، اقتدار و پشتيباني ملت بوده و اگر كساني به نمايندگي از ملت از خود واگرايي نشان دهند درست نيست.

نشانه‌اي از ناپختگي و ديدگاه ضعيف نويسندگان

محمد‌زارع فومنی" دبیر‌کل جبهه اصلاحات در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: اين نامه نشانه ناپختگي و ديدگاه ضعيف نویسندگان آن است.

وي در ادامه ضمن اشاره به اينکه كساني كه اين نامه را نوشته‌اند از لحاظ ديدگاه فعالان سياسي بسيار كار سطح پايين و سخيفي را انجام داده‌اند کفت: و نوشتن اين نامه بسيار ناپسند بود چرا كه در اين فضا اين طور نامه نوشتن‌ها و التماس كردن‌ها از طرف مقابل كار صحيحي نيست و به دور از آرمان‌هاي امام و انقلاب است.

فومني تاکيد کرد:‌ اگر اين گروه‌ها مدعي خط انقلاب و امامند ثابت شد كه آن خط را زير سؤال مي‌برند و بايد ديد كساني كه اسم خودشان را گروه‌هاي اصلاح‌طلب گذاشته‌اند چه كساني هستند؟ آيا در مواقع مختلف كمك‌حال نظام بوده‌اند يا به نظام خيانت كرده‌اند و در برابر آن ايستاده‌اند. اين حركات مذبوحانه نه تنها دولت آقاي روحاني را تقويت نمي‌كند بلكه آن را در عرصه‌ي بين‌المللي ضعيف مي‌كند.

اينكه گروه‌هاي سياسي بخواهند براي دولت و كشور تصميم بگيرند دور از شأن اين انقلاب است.

دبير کل جبهه اصلاحات در ادامه گفت: اين عده فكر كرده‌اند با اين كار مي‌توانند لبخندي به اوباما زده باشند اما همان‌طور كه امام فرمود "هر وقت ديديد كه دشمن شما را تأييد كرد بايد در خود تجديد نظر كنيد" اين كار كار اشتباهي بود و از ديد اكثر سياسيون عملي ناپخته و نسنجيده به حساب می‌آید.

فومني خاطرنشان کرد: بنده به عنوان دبير كل جبهه مردمي اصلاحات اعلام مي‌كنم اين نامه از نظر ما اصلا مورد تأييد نبوده و هر گروهي كه اين كار را كرده بايد جوابگوي آن نيز باشد. اگر اين گروه‌ها حتي بدون آگاهي از تبعات آن اين نامه را نوشته باشند قطعا نتيجه‌اش خراب كردن كار دولت خواهد بود چرا كه دولت آقاي روحاني از موضع عزت و اقتدار پيش مي‌رود اما اين‌ها با اين نامه به این موضع خدشه وارد مي‌كنند و بايد اجازه بدهند كه كار از مسير خودش پيش برود.

اسماعیل ذاکری عضو حزب اعتماد ملی نيز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: من اطلاعي از اين نامه ندارم اما مضمون آن هر چه که باشد كار اشتباهي بوده است.

اما در پايان با تمام اين اوصاف يك سوال مطرح است و آن اينكه اصلا در كشور 31 حزب اصلاح‌طلب وجود دارد؟!

انتهاي پيام/


برچسب ها: اصلاحات ، خیانت ، نامه ، اوباما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار