رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: در پي انتقال بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر به ايران و خروج نيروهاي روسي جذب نيروهاي بومي ايران در اين نيروگاه چندين برابر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران اعزامي به بوشهر، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در بوشهر پس از پايان مراسم امضاي گواهينامه انتقال مسئوليت بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر به بهره‌بردار ايراني با حضور در جمع خبرنگاران، بار ديگر به اصل غني‌سازي تأکيد کرد و گفت: يک سري اصولي است که ما به آن پايبند هستيم و اصل غني سازي يکي از اين اصول است. 

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران طبق مفاد ام.پي.تي اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي به هيچ از حق غني سازي خود عدول نخواهد کرد. 

رئيس سازمان انرژي اتمي تأکيد کرد: اينکه جمهوري اسلامي ايران بخواهد به صورت داوطلبانه و يا اينکه در چه مرحله‌اي و در چه سطحي غني سازي کند مسئله اي است که بايد مورد گفتگو قرار گيرد. 

وي تأکيد کرد: آنچه مسلم است اينکه غني سازي حق جمهوري اسلامي ايران بوده و ما به هيچ عنوان از حق حاکميتي خودمان عدول نخواهيم کرد. 

صالحي در ادامه و در پاسخ به اين پرسش باشگاه خبرنگاران،درباره اينکه آيا همزمان با تحويل بهره‌برداري نيروگاه اتمي بوشهر، تعداد کارکنان روسي در اين نيروگاه کاهش پيدا خواهد کرد يا خير گفت: قطعا تعداد نيروهاي روسي که در اين نيروگاه مشغول به کار هستند کمتر مي‌شود اما دقيقا تعداد آن را نمي‌دانم. 

وي افزود: چون تلاش مي‌کنيم و اميد داريم در آينده‌اي نه چندان دور شاهد کلنگ زني نيروگاه‌هاي جديد باشيم سعي خواهيم کرد از اين کارشناسان استفاده کنيم. 

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به پرسش ديگر باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه آيا جذب نيروهاي بومي در نيروگاه اتمي بوشهر با خروج نيروهاي روسي افزايش پيدا کرد يا خير گفت: جذب نيروهاي بومي در اين نيروگاه افزايش پيدا خواهد کرد و تعداد جذب نيروها به تعداد واحدهايي جديدي است که ايجاد خواهيم کرد. 

وي تصريح کرد: چندين هزار نفر از نيروهاي بومي در صنعت کشور به کار گرفته خواهد شد و ما شاهد چندين هزار کارشناس خارجي خواهيم بود يعني يک بوشهر را تبديل به يک کارگاه بزرگ صنعتي خواهيم کرد. 

صالحي در ادامه گفت: اميدواريم هر چه زودتر شاهد اين موضوع باشيم. 

معاون رئيس جمهور در ادامه به سفر حجت الاسلام والمسلمين دکتر روحاني به نيويورک و مذاکرات احتمالي به طرف‌هاي غربي اشاره کرد و گفت: طبق خبرهاي رسيده امروز آقاي ظريف با خانم اشتون قرار بود ملاقات‌هايي داشته باشند که اين موضوع مصادف شده است با تحويل موقت نيروگاه اتمي بوشهر. 

وي افزود: اين تقارن را مبارک مي‌دانيم ولي هيچ موضوع از پيش تعيين شده‌اي وجود نداشته است. 

صالحي تأکيد کرد: به آينده مذاکرات خوشبين هستم و اميدوارم طرف مقابل متوجه باشد که چه فرصت گرانبهايي ايجاد و از اين فرصت به نحو احسن استفاده کند. 

رئيس سازمان انرژي اتمي خاطر نشان کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره آمادگي خودش را براي يک برون رفت برد-برد از بن‌بست اعلام کرده و همانطور که مسئولين محترم ما گفته‌اند و مقام معظم رهبري نيز تأکيد داشتند يک جمهوري متمدن هوشيار باتجربه و صلح دست است که به دنبال ثبات و امنيت در منطقه بوده و اگر وارد مذاکره شويم بر اين مبنا خواهد بود. 

صالحي تأکيد کرد: ما به دنبال ثبات منطقه هستيم و بهترين تعامل را با جامعه  بين المللي مي‌خواهيم و براي جامعه بين‌المللي همواره به عنوان يک عنصر مؤثر در منطقه به گونه‌اي عمل کرديم که در ادامه‌ي صلح و همدلي در يک فضاي برادرانه قرار بگيرد. 

وزير سابق امور خارجه کشورمان تأکيد کرد: ما تلاش خود را کرده‌ايم و بايد طرف خارجي به اين جمع بندي رسيده باشد که فکر مي کنم به اين جمع بندي رسيده است. 

صالحي افزود: در حال حاضر ايران بدون هيچ غلوي قدرتمندترين کشور منطقه است و کليد طلايي منطقه دست ايران است. 

وي افزود: ايران با حماسه سياسي که در انتخابات سال جاري خلق شد نشان داد ملت و دولت از يک سنخ هستند و دولت جمهوري اسلامي ايران برآمده از اراده ملت است و دو تا نيستند بلکه يکي هستند يعني دولت ما ادامه‌ ملت ما است، بنابراين چنين کشوري در دنيا بي‌نظير است. 

وي افزود: چنين کشوري يک کشور مقتدر بوده اما اهل تعامل و تفاهم، همکاري بوده و اميدوارم طرف مقابل اين پيام را گرفته باشد. 

انتهاي پيام/
 
 
  
   
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار