کمبود فضای سبز و آلودگی هوا ناشی از استقرار بیش از 70درصد صنایع آلاینده استان در دشت یزد– اردکان و پدیده ریزگردها مشکلات زیادی را برای ساکنان این استان ایجاد کرده است

 

به گزارش خبرنگار باشگاه  خبرنگاران مرکز یزد
 


شرکت مهندسین مشاور عمران کویر مطالعات پایه طرح کمربند سبز یزد را در سال 1375 در سطحی معادل 110 هزار هکتار انجام دادو پس از آن سطحی معادل 3600 هکتار برای نهالکاری و ایجاد فضای سبز منظور شد؛ اما با گذشت 16 سال از اجرای این طرح تنها 8 درصد آن اجرا شده است.

این طرح از شمال به ارتفاعات دربید و نارستان و اراضی پست حوض جعفر، از جنوب به دامنه های دشتی شهرستان مهریز و تفت، از غرب به اراضی محدوده زارچ و اشکذر و از شرق به اراضی دشتی روستاهای فهرج و خویدک از شهرستان یزد محدود شده است.

در سال 1387با اختصاص بودجه ای ، عملیات ایجادهزارو600هکتار از 3600 هکتار مصوب کمربند سبز یزد آغاز شد و مرحله اول این طرح به طور کامل اجرا شد.

مرحله دوم نیز در دست اجرا است که در این فاز 170 هکتار مکان یابی شده و یک حلقه چاه عمیق با دبی مجاز 20 لیتر بر ثانیه حفر و یک باب منبع بتنی ذخیره آب برای توسعه فضای سبز احداث شده است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد می گوید :هم اکنون 100هکتار ازمرحله دوم در حال آماده سازی بستر کاشت است که برای تکمیل طرح 100 هکتار نهالکاری و نگهداری سالانه آن به اعتباری بیش از 12 میلیارد ریال نیاز است.

آقای وکیلی می افزاید : اداره‌کل منابع طبیعی برای آغاز طرح 2هزار هکتار دیگر کمربند سبز نیاز به اعتبارات و بودجه کافی دارد.

به دلیل مشکلاتی همچون کمبود منابع آبی و کمبود اعتبار، اجرای این طرح در نیمه های راه ماند و هم اکنون نیازشدیدی به توجه مسئولان و اختصاص بودجه های ویژه به آن است.

وی ادامه می دهد : استان یزد به ‌دلیل موقعیت ویژه و کویری بودن آن همچنین شوری آب و تبخیر بالا نیازمند اعتبارات و توجه ویژه‌ای از سوی مسئولان برای اجرای این طرح است.

آقای وکیلی می افزاید : البته به دلیل کمبود آب، بهترین گزینه برای تأمین منبع آبی مورد نیاز، استفاده از پساب فاضلاب شهر یزد پیشنهاد شده است که طی جلسات متعدد در این زمینه با سازمان آب و فاضلاب استان ، میزان 20 لیتر به این امر اختصاص داده شد و مطالعات آن نهایی و مؤسسه کوثر مسئولیت اجرای خطوط انتقال پساب به فاز جدید کمربند سبز را به عهده دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد همچنین با بیان مشکل کمبود آب در یزد گفت : در هزار و 600 هکتار کمربند سبز که با روش قطره‌ای آبیاری می‌شود، گونه‌های کم‌آب خواه نظیر اکالیپتوس، کاج، سرو خمره ای، اقاقیا، زبان کنجشک، زیتون، سنجد تلخ و به تعداد کمتر گونه های توت و سنجد شیرین کشت گردیده است.

آقای وکیلی افزود: با کاشت این درختان در طرح کمربند سبز از بیابانی شدن مناطق زارچ ، شاهدیه و یزد جلوگیری و گرد و غبار و گرد و خاک موجود در هوا کاسته می شود.

رئیس اداره جنگل کاری منابع طبیعی استان یزد با بیان اینکه هوای استان یزد در بیشتر سال در وضع هشدار قرار می‌گیرد، افزود: گاهی گرد و غبار موجود در هوا به5 برابر حد استاندارد می‌رسد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان یزد با اشاره به استقرار صنایع در مناطق مختلف استان یزد می افزاید : همه عرصه‌های استان یزد مکان‌یابی و استعدادیابی شده اما در بخش صنعت هنوز این اتفاق رخ نداده و لازم است برای استقرار صنایع، نظر منابع طبیعی با جدیت بیشتری اعمال شود.

آقای وکیلی همچنین با بیان اهمیت اجرای سریعتر این طرح بر لزوم همکاری تمامی دستگاه های مرتبط با توسعه فضای سبز در استان و نیز همکاری شرکت ها و واحد های صنعتی و بخش خصوصی در راستای تکمیل کمربند سبز تأکید کرد.

البته این قابلیت در منابع طبیعی استان یزد وجود دارد که خود به تنهایی از عهده این کار برآید، اما اعتبارات فعلی و کمبود بودجه، امکان اجرای این طرح را از منابع طبیعی گرفته است.

اگرچه اجرای این طرح لاک پشتی بوده است اما مسئولان این استان همواره دغدغه اجرای سریعتر آن را داشته اند و با برگزاری نشست هایی به چاره جویی برای رفع مشکلات اجرای این طرح پرداخته اند.

بنابراین با تأمین آب مورد نیاز طرح از محل های مختلف نظیر پساب شهر یزد، چاه های شهرداری و نیز مشارکت آب منطقه ای در تأمین آب مورد نیاز با توجه به اجرای نظام آبیاری قطره ای، مشکل آب برای اجرای این طرح رفع می شود/س
برچسب ها: یزد ، دومین ، شهر ، بیابانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.