نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح سیستم آبیاری و ارتقای راندمان آبیاری در بخش کشاورزی باید جز اولویت‌ها و اصلاحات واقعی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / منصور حقیقت‌پور افزود: براساس اعلام اولیه وزارت نیرو حقابه استان اردبیل از ارس حدود یک میلیارد و 900 میلیون متر مکعب است که این حقابه از طریق کانال‌ها به مزارع و کشتزارها انتقال می‌یابد و تمدن جدیدی را در منطقه شکل داده است.

وی تصریح کرد: تمام روستاهای ما تغییر وضعیت اجتماعی داده‌اند و بر پایه همین توسعه منابع آب زندگی عشایر ما و اسکان آنها سر و سامان یافته است و میلیاردها تومان قبل و بعد از انقلاب در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام شده است.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: با احترام به مردم ارومیه و ضرورت احیای دریاچه ارومیه به نظر می‌رسد انتقال آب ارس و حتی خزر به دریاچه ارومیه غیر کارشناسی و غیر فنی است و ما آب مازادی نداریم که بتوان از آن طریق به حیات و نجات دریاچه ارومیه اقدام کرد.

حقیقت‌پور در ادامه اضافه کرد: بعد از برداشت حق کشاورزان و زارعان استان اردبیل آب اضافی و مازاد در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد تا به هر حوزه‌ای که بخواهد آن را انتقال دهد اما اینکه به بهانه دریاچه ارومیه بخواهند منطقه خشک گل‌ فرج در آذربایجان‌شرقی را احیا کنند، درست و منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی بیان کرد: با بازنگری و تجدید نظر در احداث سدهای حریم دریاچه ارومیه باید محیط زیست نیز به وظیفه ذاتی و جوهره خود عمل کند و از تخریب این دریاچه به جد جلوگیری کند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با اشاره به اینکه برآورد هزینه اقتصادی این انتقال بسیار بالاست، یادآور شد: بیش از چهار هزار میلیارد تومان پول نیاز است تا از ارس به طول 120 کیلومتر آب به دریاچه ارومیه منتقل شود و هزینه تأمین برق مورد نیاز انتقال این آب از رقوم پایین دست به نیروگاهی با ظرفیتی 250 مگاوات نیاز است تا این امر با هزینه بسیار گران‌تر اجرایی و عملیاتی شود.

حقیقت‌پور ادامه داد: کدام باغدار و زارع است که با آب متر مکعب یک‌هزار و 500 تومان بخواهد امر زراعت و باغبانی را انجام دهد/س.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.