مدير پژوهش، فناوري و مهندسي ساخت شركت ملي حفاري از جا به جايي دستگاه حفاري 37 فتح به وسيله دستگاه اتوموو (جا به جايي خودكار) در ميدان آزادگان شمالي خبر داد و گفت: با همت متخصصان و تلاشگران ملي حفاري، مشاركت مراكز دانش بنيان و شركت شيبان صنعت آريا خوزستان براي اولين بار دستگاه حفاري سنگين 37 با استفاده از سيستم جا به جايي خودكار ساخت داخل، در ميدان نفتي آزادگان شمالي جا به جا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حبيب الله اعتماد در اين زمينه اظهار كرد: دستگاه جا به جايي خودكار دكل حفاري توسط كارشناسان مديريت عمليات يك خشكي با نظارت واحد پژوهش و اداره بازرسي و فناوري ساخته و پس از تست هاي ميداني، نصب، راه اندازي و عملياتي شده است.

وي افزود: بيش از 18 ماه زمان جهت تحقيق، طراحي، ساخت و راه اندازي اتوموو توسط متخصصان و كارشناسان ملي حفاري و سازندگان داخلي صرف شد تا دستگاه فوق آماده بهره برداري شود.

اعتماد با بيان اينكه دستگاه جا به جايي خودكار توان جا به جايي دستگاه هاي حفاري با توان HP 2000 در فواصل كوتاه را دارد، تصريح كرد: وزن دستگاه خودكار جا به جايي دكل، 16 تن بوده و داراي 6 ريل با قدرت جا به جايي 800 تن و با حداكثر سرعت 3 ميلي متر بر ثانيه مي باشد.

وي به مزيت هاي اتوموو نسبت به پاني بيس (ريل كشنده) اشاره و خاطر نشان كرد: اين دستگاه مي تواند يك دكل را در محل چاه جهت حفاري چاه هاي دسته اي به وسيله جك هاي هيدروليكي جا به جا كند و از طرفي مانند پاني بيس در محل چاه ثابت نبوده و امكان انتقال آن به يك منطقه عملياتي ديگر و جلوگيري از هزينه ساخت مجدد ريل كشنده، وجود دارد.

اعتماد افزود: با به كارگيري اين دستگاه نياز به پايين آوردن دكل، جداسازي قطعات، به كارگيري ماشين آلات و صرف زمان و هزينه زياد نمي باشد و عملا دكل حفاري در كمترين زمان ممكن جا به جا و آماده اجراي عمليات حفاري مي شود.

مدير پژوهش، فناوري و مهندسي شركت ملي حفاري، زمان جا به جايي دستگاه حفاري 37 فتح را كمتر از 24 ساعت اعلام كرد و گفت: دستگاه ( Auto Move ) ساخت داخل در مقايسه با نوع خارجي آن ارزانتر و از لحاظ فني از كيفيت مطلوبي برخوردار بوده و از مزيت هاي آن مي توان به كاهش ضربه به دكل و سيستم كنترل شتاب آن اشاره كرد./س
برچسب ها: جابجایی ، دستگاه ، اتوموو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.