بلومبرگ ؛

براي بهبود روابط ايران و آمريكا كار سختي در پيش است

پس از آن كه برخلاف پيش بيني ها دكتر روحاني و باراك اوباما در مجمع عمومي سازمان ملل متحد با يكديگر دست ندادند بلومبرگ در تحليلي نوشت خودداري این دو رئیس جمهور رئيس از برخورد نزدیک با یکدیگر نشان می دهد که براي نزديكي ايران و امريكا كار سختي پيش رو است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بلومبرگ ، چند روزي بود كه گمانه زني ها در خصوص دست دادن و ملاقات دكتر روحاني با اوباما  روز سه شنبه در مجمع عمومي سازمان ملل  به اوج خود رسيده بود و برخي ها معتقد بودند اين مصافحه آغاز نزديكي دو كشور به يكديگر و از سر گيري روابط تهران –واشنگتن پس از گذشت بيش از سي سال است.
اما سه شنبه معروف آمد و رفت و بر خلاف پيش بيني ها از دست دادن و ملاقات دو رئيس جمهور خبري نشد.
بلومبرگ در تحليل اين  اتفاق نوشت این امر نشان مي دهد كار سختي در پيش روي دو كشور براي بهبود روابط وجود دارد و دلايلي را نيز براي ديدار نكردن روحاني و اوباما بر شمرد.
بلومبرگ مي نويسد تلاش باراك اوباما براي ارتباط مستقيم با رئيس جمهور جديد ايران روز گذشته به جايي نرسيد كه نشانه مشكلاتي است كه  او دربرقراري  روابط ميان امريكا و ايران  خواهد داشت.
در همان روزي كه باراك اوباما به سران جهان در نيويورك گفت او از گفته هاي دكتر حسن روحاني و دورنماي حل مخاصمه چند دهه اي استقبال مي كند مقامات ايراني به همتايان خود گفتند هنوز زمان مناسب حتي  براي دست دادن دو رئيس جمهور ايران و امريكا فرا نرسيده است.
اوباما در نشست  سالانه مجمع عمومي سازمان ملل به سران جهان گفت:«ما از اين كه دكتر روحاني از سوي مردم ايران ماموريت يافته روش معتدل تري را پيش بگيرد دلگرم هستيم،ممكن است موانع خيلي بزرگي بر سر راه باشند اما من قويا معتقدم كه بايد مسير ديپلماسي را آزمود»
اوباما سپس به تشريح نقش گسترده امريكا در تغييرات سريع اتفاق افتاده در خاورميانه پرداخت و گفت دولتش مداخله هدفمند را در منطقه دنبال مي كند و تاكيد كرد آمریکا آماده است از تمامی عناصر قدرت خود که شامل اقدام نظامی می‌شود، برای تضمین منافع اصلی آمریکا در منطقه استفاده می‌کند. دکتر روحاني نيز در سخنراني خود گفت كشورش آماده شركت در گفتگوهاي نتيجه محور در مورد برنامه هسته اي است .او اهداف ايران را صلح آميز توصيف كرد و گفت سلاح هسته اي هيچ جايگاهي در دكترين كشورش ندارد.
 گفتگوهاي خصوصي
در پشت صحنه، طوری می نمود كه دولت اوباما براي ديدار غير رسمي بين اوباما و دکتر روحاني به هنگام حضور دو رئيس جمهور در سازمان ملل آماده است. يك مقام دولت امريكا به خبرنگاران گفته بود،در حالي كه امريكا هيچ تصميمي براي ديدار يا مذاكره رسمي ندارد اطرافيان اوباما به ايرانيان گفتند دو طرف مي توانند در صورت وجود فرصت در حاشيه مجمع باهم بحث و گفتگو كنند.
هرگونه مواجهه در سطح رياست جمهوري ،حتي يك احوال پرسي يا دست دادن،(اگر اتفاق مي افتاد) اولين ملاقات  سران دو كشور از انقلاب سال 1357(1979) ايران مي بود كه در خلال آن سفارت امريكا تسخير شد .
 يك مقام دولتي كه نخواست نامش فاش شود گفت امريكا رياست جمهوري دکتر حسن روحاني را يك فرصت مي بيند زيرا دولت دکتر روحاني با نشان دادن موضعی متعادل تعامل با آمریکا را رد نکرده است .
ايراني ها به ملاقات دکتر روحاني و اوباما نه گفتند. يك مقام امريكايي مي گويد آنها گفته اند چنين گامي  پيچيده است .
هشدار به امريكا
در این مورد اوباما  تحت فشار است تا از رفتار شتابزده در نزديكي به ايران بپرهيزد. بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل نيز كه قرار است روز 30سپتامبر با اوباما در كاخ سفيد ملاقات كند طی لفاظی هایی به اوباما هشدار داده كه در دام ديپلماتيك نيفتد. او روز گذشته در ايميلي مدعی شد ما با اين اقدامات نصفه و نيمه كه فقط پوششي براي پيگيري مداوم تسليحات هسته اي ايران است فريب نخواهيم خورد!
اريك رويس  نماينده جمهوري خواه ورئيس كميته امور خارجه كنگره در اظهاراتي گفت امريكا بايد از طريق تحريم هاي فلج كننده اقتصادي فشار بر ايران را حفظ كند. 
اوباما در سخنراني خود گفت جان كري را براي ديدار با همتاي ايراني اش به عنوان بخشي از گفتگوهاي هسته اي در كنار چهار عضو دائم ديگر شوراي امنيت به اضافه آلمان هدايت مي كند.
بلومبرگ در بخش ديگري از گزارش خود به بار رواني مثبت از سر گيري روابط ايران-امريكا اشاره كرد و نوشت با مطرح شدن گمانه زني ها در مورد گرم شدن روابط ايران و امريكا بهاي هر بشكه نفت خام وست تگزاس براي تحويل در ماه نوامبر 46سنت كاهش يافت و به 103دلار و 13 سنت كاهش يافت كه كمترين رقم از 30جولاي است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار