علی شمس کارگردان نمایش "مخاطب خاص" فضای متنی قصه نمایش را متاثر از واقعیت های تاریخی دانست که در دهه 60 روی داده اند اما پابه پای آن مستندات پیش نمی رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی شمس گفت: نمایش "مخاطب خاص" داستان رستوران استاد سمندریان است که با کمک شاگردان ایشان در سال 1360 در خیابان کاخ ان روزگار و خیابان فلسطین فعلی شکل می گیرد و بهانه ای برای بچه هایی می وشد که به هر نحوی شرایط کار حرفه ای را نداشتند و حضور سمندریان حلقه ای بود که دور یکدیگر جمع شوند.

وی یکی از ویژگی های شخصیتی استاد سمندریان را که باعث محبوبیت این هنرمند بوده و هست را در  معتدل بودن او دانسته و افزود: شخصیت معتدل این استاد تئاتر بود که با نحله های مختلف فکری تعامل می کرد و دوستش داشتند و دور او جمع می شدند.

وی در ادامه افزود: صرف پروسه تولید اثر نیز بعنوان بخشی از نگره های داستان در متن وجود دارد. واقعیت این است که ایده برای من خیلی مهم بود و فکر میکردم که با چند بازیگر خلاق می توان آنرا پیش برد البته در یک فرآیند کاملا کارگاهی ولی وقتی ایده را ارائه کردم متن خواسته شد.

من پروسه تولید اثر را نیز دخیل کردم کما اینکه اطلاع و آگاهی خانواده سمندریان از این ماجرا برایم مهم بود و باید مشخصا از هما روستا تشکر کنم که در ارائه خوراکهای این نمایش و تحقیق و بست های داستان یاری فراوانی رساندند.

شمس در بخش دیگری از این نشست درباره اجرا کافه تریای اصلی تئاترشهر گفت: وقتی نام تئاتر محیطی به میان می آید این برداشت صورت می گیرد که کارگردان موردنظر توانایی در اختیار داشتن سالن را نداشته که در مورد این نمایش مطلقا صادق نیست.

این کار هیچ مناسبت و خویشی با یک سالن نداشت و باید در یک رستوران ترتیب داده می شد و می دانیم که کافه تیای اصلی تئاترشهر محل عبور و مرور آربی آوانسیان تا من و شما بودهو هست و محولی برای آدمهای مختلف بوده است و این ضرورت ایجاب می کرد که این نمایش در کافه تریای اصلی تئاتر شهر اجرا شود.

 رضا مولایی بازیگر نقش استاد سمندریان نیز گفت: به دلیل اینکه نمایش هنوز اجرا نشده و خصوصا نقشی که من بازی می کنم حساسیت خاصی دارد، بیشتر دوست دارم که نمایش دیده شود. باید بگویم که در این کار حضور دارم و ایده را دوست دام و بنظر من اتفاق بسیار خوبی است و امیدوارم تماشاگران از تماشای این اثر لذت ببرند.

وی ادامه داد: باید بگویم که این نمایش یکی از سختترین تجربیات من در بازیگری است چراکه نام استادم سمندریان وی این نقش است و حس خوبی برایم دارد.

این بازیگر تئاتر گفت: ما برای ایفای نقش های نمایش به سمت تقلید نرفتیم و نقش پوشی می کنیم و گاهی نیز خودمان می شویم و گاهی نقش هستیم، گو اینکه ممکن است یکسری رفتارهای آشنا بروز کند که نمی تواند تقلید باشد اما عطری از تمام اساتیدی که در نمایش از آنها نام برده می شود وجود دارد.

درادامه این نشست جواد نمکی گفت: ذکر یک نکته را ضروری می دانم و این است که زمانی که من با گروه آشنا شدم چیزی که برایم بسیار مهم بود نگاه نویسنده بود که نگاهی ویژه است؛ چراکه یک کار کاملا ضروری برای تاریخ تئاتر ایران است.

این بازیگر تئاتر که نقش حمید لبخنده را در نمایش مخاطب خاص بازی می کند ادامه داد: یکی از کمبودهای تئاتر ایران توجه به تاریخ تئاتر ایران است و بنظر من هنرمندان نسل حاضر باید توجه خاصی به هنرمندان گذشته داشته باشند تا به نگاه ویژه ای دست پیدا کنیم. توجه به تاریخ معاصر ما نیازی اساسی است و امیدوارم در زمان اجرا نیز این موقعیت حاصل شود.

نمکی خاطرنشان کرد: باتعامل و گپ و گفتی که با هم داشتیم و با اشرافی که کارگردان از نمایش های شرقی داشتند به سراغ روایت کردن رفتیم.عنصر روایت در خودش دارای یکسری ئوس است که به ما کمک می کند به بهترین شکل دارای یکسری رئوس است که به ما کمک می کند که به بهترین شکل ممکن روایت کنیم و از ظرافت های روایتگری استفاده می کنیم.

در پایان این نشست الهام شعبانی بازیگر نقش روزنامه نگار نمایش نیز گفت: این تنها شخصیت حقیقی نمایش است  که من بازی می کنم و در نقش یک خبرنگار جستجوگر ایفای نقش دارم. باید بگویم احساس می کنم در نمایشی ایفای نقش دارم که یکی از نیازهای اساسی تئاتر امروز ما را روی صحنه می برد و آن پرداختن به گذشتگان و پیشکسوتان تئاتر کشورمان است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار