مدیر موسسه پیام آزادگان با تاکید بر اینکه بلکه هر کس هر قدمی برای معرفی عظمت کارایثارگران اعم از جانبازان،‌ شهدا، رزمندگان، خانواده‌های شهدا و ... بردارد،‌ این قابل تقدیر است،‌ گفت: امیدورایم آقای ده‌نمکی درتهیه و تدوین فرهنگ اسارت حق آزادگان را به درستی ادا کرده باشد.

علی‌محمد احدی‌ مدیر موسسه پیام آزادگان در گفتگو با خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره تدوین «فرهنگنامه 80 جلدی اسارت و آزادگان» توسط مسعود ده‌نمکی اظهار کرد: نه فقط در بحث آزادگان، بلکه هر کس هر قدمی برای معرفی عظمت کار ایثارگران اعم از جانبازان،‌ شهدا، رزمندگان، خانواده‌های شهدا و ... بردارد،‌ این قابل تقدیر است. حتی می‌توان گفت هر قدم فرهنگی با هر نیتی برا ی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت ارزشمند است.

مدیر موسسه پیام آزادگان درباره ضرورت تدوین چنین اثری عنوان کرد: انتشار چنین آثاری مخاطبان خاص خودش را دارد؛ به‌ویژه نهادهای علمی و دانشگاهی که می‌خواهند کارهای پژوهشی درمورد جنگ و آزادگان انجام دهند طبیعتا به یک منبع موثق برای مراجعاتشان نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه در جمع‌آوری خاطرات اسرا و نامگذاری آن به عنوان فرهنگ اسارت باید دقت کافی صورت گیرد،‌ عنوان کرد: ما به عنوان «موسسه پیام آزادگان» درصدد هستیم یک چنین مجموعه‌ای با موضوع اسارت و آزادگان تهیه کنیم؛  ابزار و جزئیات را هم از نهادهای مختلف از جمله وزارت امور خارجه، هلال احمر و حتی از ژنو جمع آوری کرده‌ایم اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم که بتوانیم ادعا کنیم فرهنگ اسارت را تدوین کرده‌ایم.

این آزاده 10 ساله کشورمان با اشاره به اینکه استفاده از عنوان کلی "فرهنگ اسارت" بار حقوقی سنگینی دارد،‌ افزود: وقتی یک اسیر کتاب خاطراتش را می‌نویسد، مثل خاطرات سید ناصر حسین‌پور تحت عنوان «پایی که جاماند»، این اثر چون به نام یک فرد است و خاطرات به نام خودش و نه با عنوان کلی ایثارگری منتشر شده است، بار حقوقی هم ندارد؛ اما امیدواریم در کاری توسط آقای ده‌نمکی انجام شده است و فرهگننامه جامع اسارت نام گرفته است حق آزادگان به درستی ادا شده باشد.

احدی ادامه داد: ما معنقد هستیم هر 42 هزار آزاده دفاع مقدس، 42 هزار نوع اسارت را تجربه کرده‌اند و نحوه اسارت به تعداد اسرا متفاوت است،‌ نمی‌توان از این تفاوت‌ها چشم پوشید.

«علی محمد احدی» مدیر موسسه پیام آزادگان حدود 9 سال در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق اسیر و درحال نگارش کتاب خاطرات آن دوران 9 ساله است.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار