براساس اسنادی که دانشگاه جرج واشنگتن روز چهارشنبه انتشار داد آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) ارتباطات و مکالمات شخصیت‌های آمریکایی را که منتقد جنگ ویتنام بودند شنود می‌کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، ان.اس.ای از زمان افشاگری‌های ادوارد اسنودن ، پیمان کار سابق این آژانس، به علت تجاوز به حریم خصوصی زندگی مردم آمریکا هدف انتقادهای گسترده است . 
طبق اسناد محرمانه بایگانی شده که دانشگاه جرج واشنگتن انتشار داده است، آژانس امنیت ملی آمریکا از سال‌های 1960 تا 1970 به اقدامات « نه چندان شرافتمدانه و کاملا غیر قانونی» پرداخته است.
ان.اس.ای بین سالهای 1967 و 1973 برنامه‌ای را برای شنود ارتباطات بین المللی یک هزار و 650 نفر از شهروندان آمریکا اجرا کرده است. مارتین لوتر کینگ، محمد علی کلی، مشت زن آمریکایی و آرت بوچوالدBuchwald سرمقاله نویس روزنامه واشنگتن پست ازجمله این افراد هستند.
هدف از اجرای این برنامه اطلاع لیندون جانسون و سپس ریچارد نیکسون روسای جمهور آمریکا از رابطه‌های احتمالی فعالان حقوق مدنی و مخالفان جنگ ویتنام با خارج بود. 
وجود چنین برنامه‌ای از سال 1975 مشخص بود اما اسناد محرمانه‌ای که به تازگی انتشار یافته است نشان می دهد دو سناتور با نفوذ امریکا یعنی فرانک چرچ سناتور دموکرات ایالت آیداهو و هاوارد بکر سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی از قربانیان این برنامه بودند.
بر اساس نتیجه گیری مجله فارین پالسی از این اسناد منتشر شده، فرانک چرچ با آن که متحد جانسون بود و در سال 1964 به دخالت نظامی آمریکا در ایالت رای مثبت داده بود اما اندکی بعد یکی از منتقدان سیاست آمریکا در ویتنام شد.
اما انتقاد هاوارد بکر از این جهت بود که دستگاه حکومتی جانسون برای رسیدن به پیروزی در ویتنام تلاش کافی نمی‌کند.
به نوشته فارین پالسی، وی با آن که از حامیان سیاست ریچارد نیکسون در ویتنام بود اما ارتباطات و مکالماتش شنود می‌شود شاید به این علت که نیکسون می‌خواست بداند بکر در باره او چه می‌گوید.
سناتور چرچ چند سال بعد یعنی در سال 1978 از عوامل اصلی تشکیل دادگاهی مخفی برای نظارت بر فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا و حفاظت از مشروعیت آن شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار