وزیر نیرو گفت:خشکسالی دریاچه ارومیه طی سالیان سال اتفاق افتاده بنابراین احیای دریاچه کار یکی، دو سال نیست، باید صبور باشیم و با عزم جدی تمام اقدامات لازم را انجام دهیم در این مسیر از مشاوران خارجی دارای تجربه استفاده می کنیم.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در حاشیه‌ی همایش نجات دریاچه ارومیه در جمع خبرنگاران گفت: کارشناسان و مردم منطقه به دلیل اشنایی با رفتار دریاچه ارومیه با ارائه راهکارها نقش موثری برای نجات این دریاچه دارند.

وی تصریح کرد:این خشکسالی طی سالیان سال اتفاق افتاده بنابراین احیای دریاچه کار یکی، دو سال نیست، باید صبور باشیم و با عزم جدی تمام اقدامات لازم را انجام دهیم.

وزیر نیرو اظهار داشت: با اجرای طرح انتقال آب از جنوب دریاچه اورمیه و تخصیص اعتبارات لازم طی سه سال آینده ،حجم قابل توجهی از آب وارد دریاچه می شود.

تغییر الگوی کشت برای احیا دریاچه ضروری است

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزان با همراهی کشاورزان منطقه با تغییر الگوی کشت و آبیاری حداقل یک میلیارد مترمکعب از محل صرفه‌جویی آب استحصال کنند.

چیت چیان تاکید کرد: صرفه‌جویی در مصرف اب با تغییر الگوی کشت و آبیاری در احیای دریاچه ارومیه بسیارتاثیر‌گذار است .

وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نیرو با وزارت جهاد کشاورزی به خاطر نوع عملکرد برخورد می‌کند، گفت: اعتقادی به برخورد نداریم، برای نجات دریاچه ارومیه نیازمند همکاری همه دستگاهها و از جمله مردم هستیم.

وی ادامه داد:همکاریها ، هم‌افزایی ایجاد ونتایج کار وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست را قوت می‌بخشد.

چیت چیان افزود: از سوی دیگر کارهای مردم به ویژه کشاورزان، مجموعه کار دستگاه‌ها را تقویت می‌کند بنابراین ازهم‌افزایی به نتیجه و نجات دریاچه اورمیه می‌رسیم.

انتقال آب آخرین اقدامی برای نجات دریاچه ارومیه

وزیر نیرو در مورد طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت: انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر یکی از خطیر‌ترین کارهایی است که می‌توان به آن دست زد.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که انتقال آب آخرین اقدامی است که باید انجام شود، اظهار کرد: این امر آثار زیست‌محیطی نامطلوبی دارد بنابراین باید طرح را بررسی و پس از اطمینان از نبود نتایج نامطلوب جدی در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین در مورد اعتبارات لازم در خصوص احیای این دریاچه گفت: ما ناچاریم اعتبارات لازم برای احیای دریاچه ارومیه را از طریق منابع داخلی یا خارجی تامین کنیم.

مشاوران خارجی به کمک دریاچه ارومیه می آیند

حمید چیت‌چیان افزود: از تجربیات بین‌المللی برای نجات دریاچه ارومیه استفاده می کنیم، نمونه‌ی این اتفاق فقط در دریاچه آرال و دریاچه‌ای در آمریکا افتاده است که در این زمینه باید از تجربیات بین‌المللی استفاده کنیم.

وزیر نیرو ادامه داد:در یک ماه اینده کنفرانس دریاچه ارومیه در برلین برگزار می شود تا از نظرات کارشناسان آمریکایی و اروپایی نیز در این زمینه کمک بگیریم.

وی اظهار داشت: ازیک مشاور خارجی دارای تجربه در این زمینه برای احیای دریاچه استفاده می کنیم.

کارگروه به اخرین حلقه بررسی ها رسید

چیت‌چیان برگزاری همایش نجات دریاچه ارومیه آخرین حلقه از اقدامات کارگروه نجات این دریاچه عنوان کردو گفت:تا امروز کارگروه با بررسی میدانی، عملکرد گذشته دستگاه‌ها و 24 طرح قبلی را ارزیابی و نتایج را براساس اولویت‌ تعریف کرده است و با جمع‌بندی نتایج بحث‌های همایش، کارگروه آماده جمع‌بندی کار خود می شود.

وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد:بخشی‌نگری دستگاهها باعث وخیم ترشدن اوضاع دریاچه ارومیه شده است.

برچسب ها: نیرو ، مشاوران ، دریاچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار