سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در مقابل مجمع عمومی سازمان ملل،این نهاد را مرجع همه کارها دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه روسیا الیوم:"سرگئی لاوروف"وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به ضرورت توقف زبان زور و تهدید و عمل کردن بر اساس معیارهای بین المللی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر؛ بر لزوم عاری سازی خاورمیانه از تسلیحات کشتار جمعی و حل مناقشه سوریه براساس قوانین بین المللی و حل سیاسی مسئله هسته ای ایران تاکید کرد.

"سرگئی لاوروف" در سخنانی در شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت:« جناب دبیر کل!خانمها و آقایان! روابط بین المللی به صورتی فزاینده ، پیچیده و چندبعدی شده است. تحولات جهانی در مقایسه با گذشته سرعت بیشتری پیدا کرده و امکان پیش بینی آنها کمتر شده است. در چنین شرایطی به گونه ای بی سابقه، این نیاز فوری وجود دارد که پاسخهایی دسته جمعی به مسائل کلیدی امروزی داده شود.

فقط یک نهاد بین المللی همانند سازمان ملل متحد این قدرت را دارد تا به چنین چالشهایی رسیدگی کند. تلاشهای توام با همبستگی فقط زمانی نتیجه بخش خواهد بود که منعکس کننده نگرش و دیدگاههای کل جامعه جهانی درمواجهه با چالشها و تهدیدهای بین المللی باشد. باید همه تجربه های تاریخی و همه تنوعات فرهنگی و تمدنی در دنیای امروزی توجه شود. برای اکثر اعضای سازمان ملل متحد چنین رویکردی قابل قبول است اما درعین حال ، جریان دیگری هم وجود دارد که اقدام دسته جمعی درقالب توافق دیدگاههای چند کشور خودش را نشان می دهد. این دیدگاهها خودشان را در حوزه های مختلف ازقبیل امنیت بین الملل، حل و فصل مناقشه ها ، کارایی اقتصاد جهانی و تبیین الگوهای توسعه نشان می دهد.»

وی در ادامه گفت.. بسیاری از مشکلات امروزی جهان در اوضاع اسفناک سوریه و اوضاع مبهم خاورمیانه و شمال آفریقا انعکاس پیدا کرده است. از زمان شروع التهاب در این منطقه، روسیه همواره تاکید داشت که باید رویکردی مشترک ازجانب جامعه بین الملل وجود داشته باشد که ترکیبی از حمایت از مردم کشورهای عربی در حال حرکت به سوی مسیر گذار باشد . درعین حال ، این واقعیت باید درک شود که این روندها طولانی و در برخی مواقع دردناک خواهند بود و این نکته حائز اهمیت است که نباید با مداخله خارجی به این فرایندها ضربه وارد شود.

ما تاکید می کنیم باید به گونه ای متوازن اقدام شود و باید مدنظر داشت که یکی از علل تحولات پیچیده به علت ترکیب جمعیتی و قومی و فرقه ای مردمان منطقه است که تشکیل دهنده این منطقه هستند.

وی گفت: ما همواره تاکید داشته ایم باید سیر تحولات به صورت تکاملی باشد و باید بحرانها به صورت مسالمت آمیز ازطریق آشتی و گفتگوی ملی حل و فصل شود. یکی دیگر از مسائل مطرح در این تحولات این است که کدام طرف مشروع است و باید از آن حمایت شود . اینکه یک دیدگاه تحمیل شود درخصوص اینکه در مناقشه های داخلی کشورها، کدام طرف مشروع است و خواست خارجی ها دیکته شود و تجویزهایی برای تغییرات دموکراتیک کشورها داده شود. نگاه ساده انگارانه به مسائل خاورمیانه و سخن گفتن از اینکه تحولات درقالب تلاش دموکراسی درمقابل استبداد یا حق دربرابر باطل ، مشکلات منطقه را مبهم کرده و به قدرت گرفتن افراط گرایی در منطقه توجهی نشده است.

این مشکل به دیگر مناطق نیز در حال سرایت است. حملات تروریستی در کنیا نشان از عمق این مشکل است. کاملا روشن است که گروههای جهادی می توانند چه کارهایی انجام بدهند. در سوریه این مشکل کاملا مشهود است. گروههای افراطی از کشورهای مختلف در سوریه حضور دارند. این گروهها هیچ ارتباطی با استقرار دموکراسی یا روامداری ندارند.

این گروهها درپی نابود کردن حکومت سکولاری حاکم بر سوریه و روی کار آوردن خلافت مدنظر خودشان هستند. سیاستهای کوته بینانه درباره این عناصر جهادی به نتیجه نمی رسد. این کوته بینانه است که با گروهها در کشوری همانند مالی مقابله اما در کشوری همانند سوریه از این گروهها حمایت شود.

لاوروف افزود : استفاده از تسلیحات شیمیایی محکوم است. باید درباره استفاده ازتسلیحات شیمیایی در سوریه به صورت حرفه ای و عقلایی تحقیق شود. شورای امنیت سازمان ملل متحد فقط و فقط باید براساس واقعیتها این گزارش را بررسی کند ؛ نه اینکه براساس اتهامات یا تصورات مطرح این کار را انجام بدهد. در ژوئن امسال، توافقی بین سران هشت کشور مطرح جهان مطرح شد. اخیرا استدلالی به صورت فزاینده مطرح شده است تا ثابت شود می توان براساس منشور سازمان ملل متحد که ناظر بر حل مشکلات بین المللی ازقبیل امنیت بین المللی است ، در سوریه نیز به زور متوسل شد. این درحالی است که ثابت شده است مداخله های نظامی در سالهای اخیر بی نتیجه و ویرانگر بوده است. حرکت در این مسیر بسیار خطرناک است و سبب نابودی پایه و اساس نظم بین المللی می شود و رژیم بین المللی را از بین می برد. نمی توان به بهانه وجود رهبری در عرصه بین المللی چنین اقداماتی کرد. این سخن به معنای آن است که کشورها قطع نظر از آنکه چقدر بزرگ یا کوچک باشند می توانند به تنهایی برای مقابله با چالشهای پیش روی انسان امروزی اقدام کنند. تردیدی نیست که رهبری در جهان لازم است اما امروزه این رهبری فقط می تواند به صورت رهبری دسته جمعی و مبتنی بر توافقهایی باشد که اعضای جامعه بین الملل داشته باشند و با احترام کامل به هنجارها و قوانین بین المللی باشد.

درک فزاینده ای درخصوص این اصل در حال شکل گیری است و همین مسئله سبب می شود حرکت بیشتری به سمت نگرش مطرح شده توسط روسیه و تعامل آمریکا و روسیه صورت گیرد و نتیجه آن حرکت به سمت از بین بردن زرادخانه تسلیحات شیمایی سوریه است. این کار به لطف تصمیم دمشق برای پیوستن به کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و عمل به تعهدات مرتبط با آن امکان پذیر شده است.

وی گفت.. ما انتظار داریم مسئولان سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی و شورای امنیت سازمان ملل متحد چارچوب لازم برای نابودی تسلیحات شیمیایی را در سوریه تدوین کنند. پیشرفت در خلع سلاح شیمیایی سوریه باید انگیزه ای برای اجرای سازوکارهای موجود و برگزاری کنفرانسی به منظور عاری سازی منطقه خاورمیانه از تسلیحات کشتار جمعی و وسایل استفاده از این تسلیحات باشد . مسائل پیچیده ای درباره مشارکت کامل کشورهای منطقه در چنین کنفرانسی مطرح است. ما به این مسئله واقف هستیم اما نمی توانیم همیشه به این مسئله اشاره کنیم. این مسئله ، مصداق آشکاری است بر اینکه باید رهبری واقعی در عرصه بین المللی نشان داده شود تا به نفع خیر عمومی باشد.

وی گفت.. مردم همچنان در سوریه کشته می شوند. غیرنظامیان سوری هرروز متحمل رنج و عذاب می شوند.اقلیتها در سوریه ازجمله مسیحیان قربانی این مناقشه هستند. این مناقشه در سوریه به صورت فزاینده ای ماهیت فرقه ای پیدا می کند. تنها راه حل پایان دادن به التهاب سیاسی تلاش برای خروج از بن بست بوجود آمده از طریق بیانیه ژنو است.
ما به شدت تلاش می کنیم کنفرانس صلحی برگزار کنیم که در بیانیه پایانی کنفرانس ژنو در سی ام ژوئیه سال دو هزار و دوازده بر آن تاکید شد.

ما امیدواریم پس از موافقت دولت سوریه، مخالفان سوری نیز به گونه ای سازنده به طرح ابتکاری روسیه-آمریکا پاسخ بدهند.
لاوروف گفت.. نباید بحران سوریه سبب غفلت از مسئله فلسطین شود. انتظار داریم سران اسرائیلی و فلسطینی مطابق مسئولیت خود عمل کنند و این کار را در چنین برهه حساسی برای آینده مردم خود انجام بدهند. پس از وقفه ای طولانی ، گفتگوهای مستقیم بین دو طرف آغاز شده است. ما با ارج نهادن به تلاشهای واقعی آمریکا در این زمینه در خاورمیانه، تاکید داریم فعالیتهای گروه چهارجانبه (متشکل از اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، آمریکا و روسیه) تقویت شود. گروه چهارجانبه همچنان سازو کار به رسمیت شناخته شده بین المللی برای کمک به روند صلح در منطقه است که براساس تصمیمات مرتبط سازمان ملل متحد و اصول توافق مادرید و طرح ابتکاری اعراب پیش می رود. همکاری نزدیک کشورهای عربی با گروه چهارجانبه نیز بسیار مهم است.

لاوروف تصریح کرد رویکردهای مبتنی بر مذاکرات مستلزم توجه به مسائل دیگر ازجمله برنامه هسته ای ایران و مسئله هسته ای در شبه جزیره کره است. همانطور که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مقاله اخیر خود در روزنامه نیویورک تایمز اشاره کرده است باید استفاده از زبان زور متوقف شود و باید به مسیر راه حل دیپلماتیک و متمدنانه و سیاسی بازگردیم.

این رویه سبب بهبود فضای بین المللی می شود و به تلاشهای دسته جمعی برای مقابله با چالشهای بین المللی از جمله تروریسم و قاچاق مواد مخدر کمک می کند . روسیه مدنظر دارد در دوران ریاست خودش بر گروه هشت در سال دو هزار و چهارده، با اولویت به این چالشها توجه کند.

وی گفت.. باید استفاده از زبان زور متوقف شود. دیگر نباید از برتری خود و استثنایی بودن خودمان و سنتهایمان در عصر حقوق بشر سخن بگوییم. باید این رویه کنار گذاشته شود و بجای آن باید معیارهای بین المللی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر اساس و راهنمای ما باشد.
افزون بر این، احترام به ارزشهایی اهمیت دارد که برای همه انسانها مشترک است. کاملا روشن است که مشارکت واقعی به سختی قابل حصول است. این موضوع در حوزه اقتصاد جهانی کاملا مشهود است. هر کشوری طبق اصول و اساس اقتصادی خودش عمل می کند. باید نوعی همسویی جهانی بوجود بیاید نه اینکه در امتداد مرزهای مصنوعی درمقابل هم قرار بگیریم. روسیه دقیقا از همین منظر عمل می کند و به همین خاطر به دنبال منطقه اقتصادی یوروآسیا است. روسیه اهمیت زیادی برای تحقق اهداف هزاره قائل است و به همین علت اهدافی طلایی برای دوران پس از سال دو هزار و پانزده تعیین کرده است.

اولویتهای اصلی این طرح، ریشه کن شدن فقر و حمایت از رشد اقتصادی از طریق توسعه فرصتهای سرمایه گذاری و ایجاد فرصتهای شغلی جدید است. همکاری بین کشورها باید مبتنی بر سازوکارهای کارآمد باشد. باید برای رسیدن به اهداف عالی که در منشور سازمان ملل متحد به آن اشاره شده است؛ تلاش کرد .

برچسب ها: لاوروف ، سازمان ، ملل ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار