مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی استان قم با بیان این که نان سبوس دار خواص بسیاری دارد گفت: اگر مردم و نانوایان از نان سبوس دار استقبال کنند از بروز بیماری های زیادی جلوگیری می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، فرهاد زارعی در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی که  در بیت پدری علی لاریجانی برگزار شد؛ اظهار داشت: نان سبوس دار خواص بسیاری دارد و از بروز بیماری های زیادی جلوگیری می کند و اطلاع رسانی در استفاده از نان سبوس دار می تواند موجب اقبال مردم شده و در سلامتی آن ها بسیار موثر باشد.

وی بیان داشت: در رابطه با مصرف سبوس با سه نانوایی خوشنام استان قم قراردادی منعقد شده است و خواص سبوس در چند بخش در این نانوایی ها نصب شده است.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی استان قم عدم اقبال برخی نانوایی ها و همچنین عدم استقبال مردم را از جمله عواملی ذکر کرد که موجب شده نان بدون سبوس در استان قم پخته شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته چهار میلیون و 800 هزار تن گندم از کشاورزان استان قم با قیمت تضمینی خریداری شد که این میزان نسبت به سال گذشته پنج تا 6 برابر افزایش داشته است.

زارعی با بیان این که یک سوم گندم خریداری شده دروم و بقیه آن معمولی بوده است؛ یادآور شد: گندم دروم کیلویی 800 تومان و گندم معمولی کیلویی 830 تومان خریداری شد و به هیچ کشاورزی بابت خرید گندم بدهکار نیستیم.

مصرف ماهانه 11 هزار تن گندم در قم

وی با اشاره به مصرف گندم مردم قم افزود: 11 هزار تن در هر ماه گندم در استان قم مصرف می شود که این میزان در هر سال به 120 تا 130 هزار تن می رسد و با وجود اضافه شدن 200 نانوایی در استان قم کمبودی از جهت آرد و نان در استان نیست.

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی دولتی استان قم با بیان این که امسال به دلیل کمبود بارش باران، سل زدگی در گندم استان بالا بوده است؛ عنوان کرد: سیلوهای استان قم توانایی نگهداری 120 هزار تن گندم در شرایط ایده آل را دارند و با وجود انبارهایی مجاور آن این میزان تا 140 هزار تن افزایش یافته است.

وی با بیان این که پنج کارخانه آرد با سیستم جدید در استان قم فعالیت می کنند؛ یادآور شد: سیستم های نظارتی با نصب دوربین هایی در این کارخانجات فعال است و تمام گندم های که دراین کارخانه ها به آرد تبدیل می شوند و در اختیار خبازان قرار می گیرد کد بر روی آن ها نصب شده است و این عمل برای اولین بار در استان قم از 2 ماه گذشته آغاز شده است.

زارعی با بیان این که نانواها باید همت کرده و آرد را به بهترین کیفیت درآورند؛ عنوان کرد: 850 نانوا در استان قم فعالیت می کنند و از این تعداد 240 سنگکی، 250 لواشی، 120 بربری، 50 تافتون و تعداد 120 نانوا نیز در روستاهای استان فعال هستند.

وی افزود: هیچ گونه کمبودی از جهت کمبود نان و آرد در استان قم با وجود زائران زیادی که در این استان حضور دارند، وجود ندارد و اگر گزارشی از نبود نان در مکانی داده شود اکیپی که نان آماده دارد، حداکثر تا یک ساعت نان توزیع می کند.

زارعی در پاسخ به این سوال رئیس مجلس شورای اسلامی که چرا در مقطعی نان در استان قم بی کیفیت بود؛ عنوان کرد: آرد یکنواخت در نانوایی ها توزیع می شود و اختلاطی که در آرد صورت می گیرد برخی از آن در سیلوها و برخی دیگر در کارخانه ها انجام می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار طی سخنان کوتاهی ضمن آرزوی توفیق اظهار کرد: نان جزو غذای اصلی مردم بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است و استفاده از نان سبوس بسیار مفید بوده و از خواص زیادی برخوردار است./س
برچسب ها: قم ، نان ، سبوس ، سنگک ، کشاورز ، گندم ، خرید ، غله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.