در گفتگوي اختصاصي با بلومبرگ،

ويليام هيگ: به يک پيشنهاد دقيق و جزء به جزء از طرف ايران نياز داريم

وزير امور خارجه انگليس گفت از فرصت به وجود آمده براي يافتن راه حل صلح آميز مبتني بر مذاکره براي برنامه هسته اي ايران استقبال مي‌کنيم.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس در گفتگو با "چارلي رز" مجري شبکه تلويزيوني بلومبرگ آمريکا درباره گفتگوهاي ايران با پنج بعلاوه ي يک در نيويورک صحبت کرد.

ويليام هيگ درباره ديدار گروه پنج بعلاوه يک با وزير امور خارجه ايران گفت: لحن خوبي در اين ديدار و روح خوبي بر آن حاکم بود. ما به عنوان شش کشور يا يورو سه بعلاوه سه(سه کشور اروپايي آلمان و انگليس و فرانسه در مقابل سه کشور غير اروپايي آمريکا، روسيه و چين) با ايران ديدار کرديم يا همان پنج بعلاوه يک که شامل پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان مي‌شود. آقاي ظريف وزير امور خارجه ايران هم در اين ديدار به ما ملحق شد. ما خيلي نزديک با يکديگر کار کرديم. آقاي ظريف سخنراني بسيار خوب و سازنده‌اي براي همه ما کرد و قطعا خيلي دقيق درباره اين سخنراني فکر کرده بود. ازاين رو لحن و روح حاکم بر اين ديدار بسيار متفاوت با تلاش‌هاي قبلي بود. مدت زمان زيادي است که ديدارها در سطح وزرا برگزار مي‌شود اما اکنون پرسشي که وجود دارد اين است که آيا با اين لحني که وجود دارد ما مي‌توانيم وارد جزئيات شويم؟ ما درباره جزئيات مذاکرات در ژنو به توافق رسيديم که قرار است در پانزدهم و شانزدهم اکتبر برگزار شوند. پس در طي سه هفته آينده اين ديدار برگزار خواهد شد. همانطور که ما به آقاي ظريف گفتيم ما به يک پيشنهاد دقيق و جزء به جزء از طرف ايران نياز داريم تا اين پيشنهاد پاسخي به پيشنهاداتي باشد که ما در گذشته به آنها داده بوديم.

ويليام هيگ گفت: ما در ماه فوريه در آلماتي پيشنهادات را مطرح کرده بوديم و پرسيده بوديم که چگونه دو طرف مي‌توانند گام برداشتن به سمت اعتماد سازي را شروع کنند تا ما بتوانيم مناقشه بر سر برنامه هسته‌اي را حل کنيم. پس اين پيشنهادات همچنان روي ميز مطرح هستند. ما اکنون مي‌خواهيم شاهد پيشنهادات ايراني‌ها به صورت جزئي‌تر باشيم. اين ديدار يک ديدار خوب بود و من به آقاي ظريف به علت اين ديدار و تغيير فضا اداي احترام مي‌کنم. ما يعني تک تک وزراي خارجه در طي اين يک هفته با وي به صورت انفرادي ديدار کرديم. براي تک تک وزراي خارجه شرکت در جلسه پنج بعلاوه يک، اين ديدار دومين ديدار با ظريف بود. ما روابط کاري خوبي داشتيم.

وزيرامور خارجه انگليس ادامه داد: آنچه که مي‌گويم نشانه‌هايي از آمادگي براي انجام دادن کاري است. اين چيزها به شيوه‌اي متفاوت از طرف تيم ايراني مطرح شد که در ساير اطمينان بخشي قبلي ايران ديده نمي‌شد. 

هيگ ادامه داد: پيشنهادي که در گذشته  شده بود شامل کاهش محدود تحريم‌ها و تضمين دادن در خصوص بکارگرفته نشدن تحريم‌هاي جديد در ازاي برداشته شدن نخستين گام محدود ايران در زمينه محدود کردن غني سازي اورانيوم بود. پس اين نمونه‌اي از آن چيزي است که در گذشته مطرح شد اما توافقي روي آن صورت نگرفت. البته راه‌هاي مختلفي در اين زمينه وجود دارد اما قطعا بايد شامل شفافيت کامل باشد درحاليکه موضوع شفافيت يکي از مشکلات در برنامه هسته‌اي ايران بود. 

مجري گفت: من ديروز از رئيس جمهور ايران پرسيدم که آيا وي آماده است که اطمينان بدهد همه نگراني‌هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي رفع مي‌شوند؟

ويليام هيگ گفت: اين يک پرسش خوبي است. شفافيت بخشي از اين مسئله است اما مسئله بيش از شفافيت است.

مجري گفت: توضيح آن‌ها براي ناديده گرفتن درخواست هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت چيست؟

مجري گفت:ايراني‌‌ها به تسليحات هسته‌اي اسرائيل اشاره مي‌کنند.

وزير امور خارجه انگليس گفت: بله رئيس جمهور روحاني گفت ديگر کشورها بايد به پيمان ان پي تي ملحق شوند. چندين کشور هستند که عضو ان‌پي‌تي نيستند که شامل اسرائيل، هند و پاکستان مي‌شود.

ويليام هيگ رد پايان گفت: ايران برخي زندانيان را آزاد کرد ما خواستار آزادي زندانيان بوديم. ما بايد از اين امر استقبال کنيم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار