میدل ایست آنلاین در مقاله ای در خصوص از سر گیری روابط تهران –واشنگتن نوشت رژيم اسرايیل به هیچ عنوان موافق این مسئله نیست و مانع بهبود روابط ایران و امریکا است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، میدل ایست آنلاین در مقاله ای به قلم "رابرت دریفوس"  نویسنده  و روزنامه نگارپژوهشی امریکایی با عنوان "آیا اسراییل می تواند مذاکرات ایران-امریکا را خراب کند؟" به نقش تل‌آويو در بن بست روابط تهران-واشنگتن پرداخت و عنوان کرد سیاستمداران اسرائیلی و لابی صهیونیستی در امریکا به همراه رسانه های وابسته به آنها از نزدیکی تهران-واشنگتن نگرانند و تلاش می کنند به هر نحو ممکن مانع شکل گیری چنین رابطه ای بین ایران و امریکا شوند.

در این مقاله آمده است:  اوایل هفته جاری روزنامه نیویورک تایمز به ما اطلاع داد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژيم اسراییل تلاش دارد گشایش دیپلماتیک  میان ایالات متحده-ایران را خراب کند. 

این روزنامه نوشت: نتانیاهو، به سرعت وارد عمل شد تا مانع برداشته شدن گام های احتمالی از سوی ایران-امریکا جهت لغو تحریم ها  و حرکت به سوی مذاکره جهت پایان دادن به بحران بشود که این نشانه تلاش مستمر تل‌آويو برای از بین بردن هر نوع معاهده ای است. این پاراگراف خود گویای همه چیز است. اسراییل، هوچی‌گران متعدد و نومحافظه کاران و روزنامه هایی مانند وال استریت ژورنال  در مورد این که ممکن است ایران و امریکا به توافقاتی دست یابند زنگ خطر را به صدا در آورده و هشدار می دهند. 

حتی دورنمای ملاقات اوباما با حسن روحانی  زنگ خطر را برای وال استریت ژورنال به صدا در آورد به طوری که این روزنامه در سر مقاله خود هشدار داد:«چنین دیداری به ایران اعتبار بین المللی تازه ای می بخشد بدون آن که هزینه ای بپردازد.»

وال استریت ژورنال ضمن همنوایی با نتانیاهو –مخالفت با هرگونه مصالحه ای- می افزاید: اوباما باید چیزی را بخواهد که به معنی  تسلیم کامل ایران باشد یعنی: حداقل هرگونه توافقنامه ای باید غنی سازی اورانیوم ایران را متوقف کند،اورانیوم از قبل غنی شده را از این کشور خارج کند، تمام سایت های هسته ای را تعطیل  کرده و نطارت دقیق را در هر زمانی و هر جایی فراهم کند.

نویسنده مقاله در ادامه تصریح می کند البته این مسئله اتفاق نخواهد افتاد.وی می افزاید هرگونه قراردادی باید حق غنی سازی اورانیوم ایران در خاک خود و تحت پادمان های بین المللی  و حق ایران در حفظ ذخایر اورانیوم غنی شده برای اهداف سوخت هسته ای را کاملا به رسمیت بشناسد. دکتر روحانی بر حقوق اساسی هسته ای ایران در چارچوب ان پی تی تاکید کرده است.

 گفته می شودنتانیاهو که سال گذشته در سازمان ملل با نقاشی خود قصد داشت شتاب ایران برای ساخت بمب هسته ای را نشان دهد این بار خود را آماده ارائه سخنانی می کند که در آن او خواهد گفت ایران برای امریکا دام نهاده است.بسیاری از سیاستمداران  و تحلیلگران صهيونيست عنوان کرده اند که اسرائیل باید از هرگونه مذاکره امریکا-ایران جلوگيري کند.

کمیته امور عمومی اسرائیلیان امریکایی(آیپک)،بازوی اصلی لابی اسرائیل در ایالات متحده در یادداشتی شرایط سختی را برای ایران ترسیم کرد از جمله این که «ایران تمام غنی سازی اورانیوم و فعالیت آب سنگین را تعلیق کند». در غیر این صورت «تحریم ها باید افزایش یابد» و ایالات متحده باید اعتبار اقدام نظامی علیه برنامه هسته ای ایران را تقویت کند. آیپک در این یادداشت می افزاید امریکا باید از حق تل‌آويو برای اقدام علیه ایران در صورتی که احساس اجبار کند-تحت عنوان دفاع مشروع از خود- حمایت کند.»

میدل ایست آنلاین در ادامه مقاله خود می افزاید: دیوید ایناتیوس-از طرفداران اسرائیل-در واشنگتن پست می نویسد نه تنها اسرائیل بلکه عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس هم از توافق ایران-امریکا هراسان هستند. این نویسنده نزدیک به صهیونیست ها می نویسد:«استراتژیست های برجسته امریکا به دنبال چارچوبی جامع هستند.اما این توافقنامه عمیقا اسرائیل ،عربستان و امارات متحده عربی را -که میترسند منافع آنها در طرح بزرگ نزدیکی امریکا-ایران قربانی شود -نگران می کند....»
ایران نیز به نوبه خود اقداماتی را برای  حصول نتایج مثبت انجام داده است. دکتر روحانی پرونده هسته ای را به  دکتر جواد ظریف وزیر خارجه جدید ایران که به عنوان فردی منطقی ، معتدل معروف است واگذار کرده است. دکتر روحانی بسیاری از زندانیان را نیزآزاد کرد؛پیام تبریکی به مناسبت آغاز سال نو یهودیان فرستاد و بالاتر از همه  دکتر روحانی در مقاله مهمی در واشنگتن پست از آمادگی ایران برای حل بحران های موجود در سوریه،عراق و افغانستان خبر داد و افزود:
«درحالی‌که به نیویورک می‌آیم تا درنشست عمومی ملل متحد شرکت کنم، ازهمتایانم می‌خواهم تا فرصتی که انتخابات اخیر درایران فراهم آورده است را مغتنم بدانند. ازآنها می‌خواهم ازبیشترین اختیارات خود برای تعاملی بااحتیاط که مردمم به من داده‌اند،استفاده کرده وپاسخی درخور به تلاش‌هاي دولتم برای وارد شدن به گفت‌وگویی سازنده بدهند. بیش ازهمه، ازآنها می‌خواهم نگاهی فراتر داشته باشند وشجاعانه به من بگویند چه می‌بینند – اگرنه برای منافع ملی خود،برای مشروعیت خود، و برای کودکانمان ونسل‌های آینده».

روحانی در سخنانی در تهران قبل از عزیمت به نیویورک دررژه نیروهای مسلح گفت:« اگر امریکا و دوستانش حقوق ایرانیان را بپذیرند ملت ما برای صلح دوستی و همکاری به پا خواهند خواست و ما به همراه یکدیگر می توانیم مسائل منطقه ای و حتی جهانی را حل کنیم.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار